Eikäku, molemmat nivelet pitää olla nollajätöllä.
Flevo raceri
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Flevo raceri
Jos kahden takapyörän systeemi on ainoastaan hidasajon helpottamista varten, niin miksi et tekisi sellaista kaksipyöräistä joka on varustettu ylös nostettavilla- / laskettavilla apupyörillä? Sellaisia mitä esim cone-ssa Tero on käyttänyt.
Apupyöriä sä jo näköjään oot kokeillu ja Jori on kertonut pari viestiä takaperin perustelut säädettävyydelle..
Re: Flevo raceri
Mitä alempana kallistusnivel on, sitä vakaampi takapää on. Kannattaa piirtää kuva edestä (tai takaa) ja tutkia kokonaiskeskipakovoimaa ja sen viivan suuntaa takapyörien kohdalla. Kun keskipakovoiman viiva ohittaa takapyörän koskeuspisteen maata vasten, se "om menoa niih", takapää nuljahtaa nurin ja etupää ja ajaja kippaavat perässä. Nuljahdusherkkyys riippuu tietysti kaarrenopeudesta ja takapään rakenteiden painosta ja mahdollisesta takapyörien väliin lastatusta lisäpainosta (tavaratelineestä).
Jos kallistusnivel on alhaalla, vaikitus ohjaukseen on vähäinen ja nivel voinee olla jopa vaakasuora.
Esko
Re: Flevo raceri
Tuossa Viljamin suunnitelmassa näyttää olevan nivel niin alhaalla, että renkaasta loppuu asvaltillakin pito ennen kuin voimavektori karkaa takarenkaan ulkopuolelle. Alemmas en niveltä laittaisi tai se rupeaa rajoittamaan esimerkiksi rotvallilta alas ajamista.