Tervetuloa foorumille! Onpahan hieno kulkupeli työn alla .
Kinnerin rakennusta
Re: Kinnerin rakennusta
Re: Kinnerin rakennusta
Kiitos! Kiva että jonkun silmää miellyttää mutta kyllä tuosta löytää paljonkin asioita mitkä olisi siistimmin voinut tehdä.
-
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 698
- Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Kinnerin rakennusta
Hienoa jälkeä näkyy syntyvän, mutta tee siihen takajousitus samaan urakkaan. Usko minua, tarvitset sitä jos ajat paljon. Ensimmäisen kymppitonnin jälkeen selkänikamat saattavat alkaa kommentoida aika suoraan sävyyn. Takajousituksen ei tarvitse olla monimutkainen monolinkku, simppeli stereoperäkin käynee vaikka toki painaa hieman enemmän. Maantiellä kun ajat viittäkymppiä monttuihin niin ne iskut ovat aika mojovia.
Jättö joo, caster. Elintärkeä. Nämä vehkeet nyt eivät ole 50km/h vauhdeissa mitään vakauden esikuvia edes optimaalisella ohjauksella. Jos ohjaus on levoton niin se on vaarallinen ja vie energiaa ajonautinnosta kun koko ajan täytyy olla tarkkana kuin porkkana. Väsyttää nopeasti pitkällä matkalla.
Kääntösädettä ei kannata tehdä kovin pieneksi, ei sitä oikeasti tarvitse kuin harvoin ja silloinkin jaksaa ihan hyvin vekslata. Pääasiassa näillä ajetaan enemmän tai vähemmän suoraan.
Sulla näkyy kokemus tossa tekemisessä. Vehkeetkin näkyy olevan.
25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017
Re: Kinnerin rakennusta
Hieno on! Minkälainen putkentaivutin mahtaa olla, kun noin nätisti isoa ja ohutseinäistä tekee?
Hitsauspöytää havittelevien kannattaa seurata naapurifoorumia, siellä saattaa olla uusi yhteistilaus tulossa tämän vuoden aikana:https://www.kotiverstas.com/keskustelu/ ... ic=26471.0
DF XL
Re: Kinnerin rakennusta
E-Cruiser kirjoitti:Hienoa jälkeä näkyy syntyvän, mutta tee siihen takajousitus samaan urakkaan. Usko minua, tarvitset sitä jos ajat paljon. Ensimmäisen kymppitonnin jälkeen selkänikamat saattavat alkaa kommentoida aika suoraan sävyyn. Takajousituksen ei tarvitse olla monimutkainen monolinkku, simppeli stereoperäkin käynee vaikka toki painaa hieman enemmän. Maantiellä kun ajat viittäkymppiä monttuihin niin ne iskut ovat aika mojovia.
Uskon täysin tuon jousitus asian! Jousitusta haaveilin jo suunnittelu vaiheessa mutta ajattelin että ei olisi välttämättömyys ja tuo lisäpainoa. Tällä nyt olen n.600km ajellut ja kyllä se juositus olisi hyvä olla. Tähän en kuitenkaan ala sitä tekemään koska joutuisi sen verran tekemään muutoksia että melkin samalla vaivalla teen kokonaan uuden rungon. Tein nimittäin kahteen runkoon osat joista vain toisen kasasin. Tässä olen viime viikot haaveillut tekeväni täys jousitetun pyörän mutta tämä täytyy ensin saada valmiiksi ja tässä on tämän lisäksi vielä muutama muu projekti kesken
Jättö joo, caster. Elintärkeä. Nämä vehkeet nyt eivät ole 50km/h vauhdeissa mitään vakauden esikuvia edes optimaalisella ohjauksella. Jos ohjaus on levoton niin se on vaarallinen ja vie energiaa ajonautinnosta kun koko ajan täytyy olla tarkkana kuin porkkana. Väsyttää nopeasti pitkällä matkalla.
Kääntösädettä ei kannata tehdä kovin pieneksi, ei sitä oikeasti tarvitse kuin harvoin ja silloinkin jaksaa ihan hyvin vekslata. Pääasiassa näillä ajetaan enemmän tai vähemmän suoraan.
Jeps kyllä tuo on korjaamisen arvoinen asia mielestäni.
Sellainen putkentaivutin että taitaa maksaa useamman satatonnia. Macri merkiltää, mallia en nyt muista. Olikohan 114mm putki paksuin mikä taipui.
Re: Kinnerin rakennusta
Tällänen taittopyörä hässäkkä tuli. Pommista sorvattu pyörä pitää ketjun rattaalla sekä ohjaa palaavaa ketjua. Täytyy ottaa parempi jos tuosta ei koko rakenne selviä. Kuvassa myös hitsuu saumat joita en kehtaisi myöntää hitsanneeni
Takaloksun tein 0.5mm alumiinista. Ois voinu tehhä ehkä vähä leveemmänki mut onpahan joku ensi hätään.
Tässä kuvassa suurinpiirtein ajokunnossa. Etujarrut uupuu vielä. Niiden askartelu on tällä hetkellä kesken. Ohjauspylväs on ehkä vähän hupsun näköinen täytyy vielä siihen tehdä juureen nivel jotta saa taivuttaa pylvään pois edestä kun hyppää kyytiin ja pois. Tällä hetkellä on hieman hankala ujuttautua kyytiin
Pyörä tässä kunnossa 17.7kg. Ilman reppua tietenkin
Re: Kinnerin rakennusta
.. Juu saumat on kyl kelvottominpia mitä on foorumilla kuunaan nähty!
.. Ja 600 km ilman kunnon jarruja! Ei taida olla mäkiä siellä.
Re: Kinnerin rakennusta
Vaatii kyllä ennakoivan ajotavan pelkällä takajarrulla:D Etujarrutkin on kyllä ollut kiinni osan matkaa mutta on niitten kanssa ollut pieniä ongelmia joten ovat taas työnalla.
- irakas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3851
- Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
- Paikkakunta: Vaajakoski
Re: Kinnerin rakennusta
Onpa ilo katsella näin hyvää jälkeä!
Kyllä takajarru toimii aivan kunnottomasti tadpolessa. Takapyörä lähtee herkästi luisuun. Eri vivuilla toimivilla etupyörien jarruilla voi tietyissä tilanteissa jopa ohjata kulkua.
Näihin aikoihin esim. Jyvässeudulla, kun tiet ovat osittain jäätynyttä sohjoa, on kaikkien pyörien jousitus mielestäni aivan välttämäröntä, ja kyllä muutenkin jousituksella saa ajon paljon mukavammaksi ja nopeammaksi.
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
Re: Kinnerin rakennusta
Jep ei tuo pelkällä takajarru meinaa pysähtyä. Kuivalla asvaltilla nyt jotenkin pärjännyt kunhan ennakoi riittävästi mutta on etu jarrut saatava kuitenkin pikimmiten. Jarruina toimii formulan C1 hydrauliset levyjarrut. Edessä on ongelmia letkuliitosten vuodoista. Vuotivat letkun kumikuoren ja sisä kuoren väliin jarrunestettä pikkuhiljaan käytössä. Syy selvillä ja korjaankin heti kun pyörä taas pajalla. Silloin kun etujarrut laitoin ja juuri ilmattu niin pysähtyi ihan tautisen hyvin.
Kyllä se jousitus himottaisi kovasti! Pitäisiköhän alkaa rakentamaan juositettua runkoa kuitenkin ennen kuin koppaa alkaa suuremmin tekemään. Voisi sitten myös tehdä ne ohjauskulmat suoraan kunnollisiksi.
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Kinnerin rakennusta
Kopan kans se jousituksen tarve vielä korostuu, vie ainakin osan rumpumaisesta kuminasta kovia materiaaleja käytettäessä.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Re: Kinnerin rakennusta
Täytyypä siis alkaa tosissaa miettimään uuden rungon rakentamista. Minkälaisia jousitus ratkasuita porukka suosittelee? Lyhyt joustomatka varmaa riittää kun kadulla ajellaan?
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Kinnerin rakennusta
Tämmönen kumielementtijousitus on ainakin halpa ja huoltovapaa, vaikka on lähinnä pelkkä iskunvaimeennus:
http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=3&t=2573
Antaa sellaisen "tussu kumi" fiiliksen, eli joustomatkaa ehkä reilu sentti, mutta huomattavasti pehmeämpi kuin ei jousitusta ollenkaan.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Re: Kinnerin rakennusta
Minä kinnereistä mittää ymmärrä mut nettiä plärätessä käveli tommonen jousitettu häristin vastaan. Ei olis niin mahdoton itte toteuttaa.
https://www.google.fi/amp/s/etrike.word ... rce=images
.. Eikun hitto, siellä Linkin takanahan oli vaikka ja mitä.
Re: Kinnerin rakennusta
Kyllä jousitus on najakissa tarpeen. Itse jonkun jousituksen tehneenä laittaisin vain nelitoimiset ilmajouset, niitä on helppo säätää. Eteen riittää aika lyhyt joustoliike, takana voi olla podempikin. Kallistuksen vaimennus kannattaa myös miettiä jos liikettä on paljon ja haluaa kompaktin leveyden. Linkuilla toteuttaminen on minusta helpon trikessä. Takapään suhteen pitää myös muistaa että siihen tulee aika kovaa vääntöä mutkissa kaksipyöräisestä poiketen. Löysä runko woblaa herkästi. Ilmajousia saa nykyisin jonaika halvalla...