Poikkesin Nazcan pikkutehtaalla Nijeeveenssä 2014. Kaikki rungot tulevat alihankijoilta. Kokoonpano tapahtuu siis tuolla Nijeeveenssä. Pyöräni Nazca Fuego oli auton telineessä. Olin jo silloin asentanut Bionx sähköavustimen pyöräni ja valmistaja mielellään tarkisti asennuksen. Ja kertoi myös ajaneensa aikoinaan tällä minun pyörälläni testilenkin! Fuego n runko on alumiinia!
/img]
Nazca Explorer 2007-2010, Nazca Fuego 2010-, Radon ZR maasturi, Dahon Uno taittopyörä 2016-
Ootko nyt ihan varma että runko on alumiinia? Etuhaarukka toki on, mutta runko on valmistajan mukaan kromoterästä.
Kokeile magneetin kanssa runkoputkia.
Katso vaikka valmistajan sivulta materiaali kohdasta. https://www.nazca-ligfietsen.nl/en/list/models/item/24/
Olisko vaikka 50€ paha, ei noista paljoa kehtaa pyytää...elämää nähneitä ovat: stonga ei oo ihan luotisuora ja takahaarukassa maali hieman hilseillyt. Bonuksena nojapyöräfoorumi-tarrat Mieluiten nouto, en jaksa postittaa. Nopein saa omakseen pohjois-Helsingissä, Tapaninvainiossa sijaitsee kilkkeet.
Jos postittaminen alkaa sittenkin tuntumaan mahdolliselta, niin maksaisin tuosta ilomielin pyytämäsi 50 € + postit. On vielä hiilikuitua jäljellä edellisestä projektista...
Jos postittaminen alkaa sittenkin tuntumaan mahdolliselta, niin maksaisin tuosta ilomielin pyytämäsi 50 € + postit. On vielä hiilikuitua jäljellä edellisestä projektista...
No joo, eiköhän tuo natsaa. Katsoin Postin sivuilta, että XXL-pakettiin pitäisi mennä, 19,90€ kustantaa...
Nothing compares to the simple pleasure of riding a bike. ~ John F. Kennedy
Jos postittaminen alkaa sittenkin tuntumaan mahdolliselta, niin maksaisin tuosta ilomielin pyytämäsi 50 € + postit. On vielä hiilikuitua jäljellä edellisestä projektista...
No joo, eiköhän tuo natsaa. Katsoin Postin sivuilta, että XXL-pakettiin pitäisi mennä, 19,90€ kustantaa...
Postituksen kannalta näppärästi jo pisin pätkä on jo poikkastuna
Jos postittaminen alkaa sittenkin tuntumaan mahdolliselta, niin maksaisin tuosta ilomielin pyytämäsi 50 € + postit. On vielä hiilikuitua jäljellä edellisestä projektista...
No joo, eiköhän tuo natsaa. Katsoin Postin sivuilta, että XXL-pakettiin pitäisi mennä, 19,90€ kustantaa...
Huonoa tuuria. Olen azub 5 seikkaillut kohtuu paljon ja ihan kunnolla kuormattuna.
Ei onneksi väsymisen merkkejä vielä ainakaan...kop kop.
Eihän se annakaan mitään merkkejä. Katkeaa just sillon kun on katketakseen.
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut) CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
Huonoa tuuria. Olen azub 5 seikkaillut kohtuu paljon ja ihan kunnolla kuormattuna.
Ei onneksi väsymisen merkkejä vielä ainakaan...kop kop.
Eihän se annakaan mitään merkkejä. Katkeaa just sillon kun on katketakseen.
JOs sinulla, Baskeri, on tuollainen rungon alamutkan sisäpinnalle hitsatulla säätöpalikalla varustettu pyörä, kannattaa tarkkailla palikan etureunan hitsin putkenpuoleista reunaa. Siihen se särö muodostuu, joka rungon katkaisee. Pahiten tuota kohtaa rasittavat rajut jarrutukset etujarrulla ja kuoppaisella tiellä ajaminen. Ei niinkään tasainen ajelu, edes raskaasti kuormattuna. Ei se alumiinikaan yllättäen katkea, mutta toki nopeammin kuin teräs, kun särö on riittävän suuri.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Olen tätä keskustelua seurannut kauhulla. Nimittäin viime syksynä ajoin mun Maxilla kovaa vauhtia ruohikossa piilossa olleeseen monttuun. Pystypyörällä olisi varmaan lentänyt tangon yli, mutta nojapyörä jatkoi vaan matkaa montun yli sillä seurauksella, että etuiskari löi pohjaan ja emäputken takapuolelle ilmestyi maalipintaan lohkeamia.
Mitäs mieltä olette tästä? Runko on ilmeisesti sen verran antanut periksi, että maalipinta lohkeili tuosta kohdasta. Mutta en usko, että se on murtunut. Koko talven ajoin tällä ilman ongelmia.
Aika vaikea kuvitella että alumiini putki taipuisi ja palautuisi muotoon vaurioitta niin suuresta muodonmuutoksesta että sen pintamaali lohkeaa. Eli väittäisin että myös putki on murtunut.
Jos ei raaski hioa maalia pois ja tarkistaa tilannetta niin merkkaa murtumiskohdan päät tussilla. Sitten vain turvallisessa paikassa täys jarrutus kovasta vauhdista pelkällä etujarrulla ja katsoo murtuuko lisää. Talviajossahan tuo saattaa kestää pitkäänkin kun lumella/jäällä ei saa kovin tehokkaita jarrutuksia ja epätasaisuus aiheuttaa railoa kasaan painavia voimia.
Tai sitten vain laitat pyörän valmistajalle viestiä asiasta. Tuskin ottavat vakavan loukkaantumisen riskiä ja lähettävät kaiken varalta uuden rungon
Se mitään murtunut ole. Myötää se alumiinikin ihan siinä kuin teräskin. Olennaista tässä on, että kuormitus oli kova yksittäinen myötörajan ylittävä kuormitus. Tällainen ei sanottavasti vaikuta väsymislujuuteen. Kaikki tämä sillä edellytyksellä, että venymä on alle murtovenymän, joka 6063 alumiinilla on reilun 10%.
Jos myötyminen on sopivan suuruinen, sopivan harvaan tehty ylikuormitus jopa parantaa väsymiskestävyyttä venyttämällä ydintyneen särön auki niin, että särön kasvu hidastuu. Tällaista menetelmää käytetään (käytettiin ainakin 80-luvulla) mm. torninostureiden kestoiän parantamiseen. Nostetaan kerran vuodessa ylisuuri kuorma niin että rakenne hieman myötää.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
En kyllä uskaltaisi enää ajaa AZUB 5:n rungolla, ajatuskin rungon katkeamisesta 60 kilsaa lasissa maantiellä hirvittää...jos yksi kuski saa kaksi runkoa poikki kymmenen vuoden sisään, niin huh! Kannattaisi Saukki kysellä valmistajalta, mitä mieltä ovat. Toisaalta toi kohta on ehjää putkea, joten ei välttämättä ole menossa poikki...
Nothing compares to the simple pleasure of riding a bike. ~ John F. Kennedy