Aerodynamisuus vertailu
-
- Sisällöntuottaja
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
- Paikkakunta: Oulunsalo
Re: Aerodynamisuus vertailu
Mielenkiintoinen listaus..
Tuntuu aika hurjalta jos vertaa Leitraa ja normi pyörää niin yli 10kmh enemmän Leitralla vauhtia samalla teholla...
Varmaan pitää paikkansa mutta tuntuu vain niin uskomattomalta.
Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/
Re: Aerodynamisuus vertailu
...mutta mukana oli myös vector-kolmipyörävelomobiili; 46 km/h vs. leitran 33 km/h. On nääs yksi sellainen myynnissä ligfiets.netin torilla...
asuntovelallisen on helppo fantasioida mutta vaikea tehdä ostoksia.
Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili
-
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 771
- Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36
Re: Aerodynamisuus vertailu
Enemmän yllättää tuo pelkkä takaboksillinen Baron noinkin hyvillä lukemilla. Ajoin joskus Markun Mangolla parisataa metriä, ja oli saman tien ilmeistä että ilmanvastus on huomattavasti alempi kuin kattamattomalla. Tuosta myös huomaa kuinka katetuissa ennätysvehkeet jotka on puolta kapeampia kuin käyttöpelit on myös puolta pienempiä ilmanvastukseltaan.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Aerodynamisuus vertailu
Minut yllätti tämä Bean II , joka rujosta ulkonäöstään huolimatta päihitti tuon matalan ja virtaiivaisen näköisen Vectorin mennen tullen (51,5/46). Tai täyskatettu M5, jossa pää on ulkona ilman katetta (52,3).
Melkein menisin väittämään, että M5 mittaukset on tehty jossain muussa asussa, kuin tässä kuvan mukaisessa.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Aerodynamisuus vertailu
En tiedä ehkä tyhmä kysymys mutta eiks noissa vehkeissä oo muitakin eroja ku ilmanvastus ? Jos siis samalla teholla poljetaan niin välitykset kai voi olla kovin erilaiset. Vai enkö ole ymmärtänyt jotain/mitään ?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Aerodynamisuus vertailu
Kai vierintävastukset ovat kaksi ja kolmipyörissä erilaiset, liekö tässä huomioitu?
Itseäni ihmetyttää että tuo higracer on CLWB:tä hitaampi, omat "tutkimukset" kun väittää ihan päinvastaista. Itse voisin nostaa highracerin helposti clwb:n ja kilpapyörän yläpuolelle.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
-
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 771
- Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36
Re: Aerodynamisuus vertailu
Nuo on tietty ajettu huippukovalla ja -sileällä alustalla, jolloin pienten renkaiden ja useamman kuin kahden renkaan aiheuttama vierintävastuksen kasvaminen on oikeasti todella mitätöntä. Sitten jos ollaan jossain soratiellä, tilanne on aivan toinen.
Re: Aerodynamisuus vertailu
Sivun alalaidassa lukee:
"All Cr (rolling resistance) set to .0060
Temp = 21 degrees C
Pressure = 30 " mercury
weight = 230 lbs including rider"
Että sillä lailla yksinkertaistettu. Pariin kulkineeseen on vierintävastusta korjattu hieman alaspäin (0,0060 -> 0,0050).
Arvot on haalittu sieltä täältä, enkä myöskään usko kaikkien olevan oikein linjassa. Mutta suuntaa antavana listana ihan mielenkiintoinen.
Eiköhän noita highracerin arvoja päästä tulevana kesänä selvittelemään ainakin Slywayn osalta, kunhan Italian ihmeitä saadaan koottua ajokuntoon.
Re: Aerodynamisuus vertailu
jori kirjoitti:Minut yllätti tämä Bean II , joka rujosta ulkonäöstään huolimatta päihitti tuon matalan ja virtaiivaisen näköisen Vectorin mennen tullen (51,5/46). Tai täyskatettu M5, jossa pää on ulkona ilman katetta (52,3).Melkein menisin väittämään, että M5 mittaukset on tehty jossain muussa asussa, kuin tässä kuvan mukaisessa.
Tuntuisi, että M5:n tapauksessa kuskilla on ollut aika-ajokypärä mittauksessa päässään: sen "takapuikulan" saanee mukavasti aseteltua pyörän koria vasten.
Mitä vectoriin vertaukseen tulee, niin tuntuu, että kaksipyöräisyyden tuoma kapeus on hyvin merkittävässä osassa ilmanvastuksen muodostumisessa; vector taitaa olla nopein kolmepyöräinen? (ja ainoa noista katetuista, johon voi nousta ilman apua. )
Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili
Re: Aerodynamisuus vertailu
Vastaan nyt tähän M5 asiaan, kun Moemsin kanssa viikko sitten asiasta juttelin...
Arvo on mitattu kuomullisella yksilöllä, eli pää katteen sisällä. Eroa pelkällä pään sulkemisella kuomun sisään tulee jopa 20 km/h, joka on aika melkoisesti noin pienestä asiasta. Tietenkin kuvasta puuttuvat myös levykiekot.