Kesä lähestyy hurjaa kyytiä, ja kyllähän sitä aina joku hauska kulkine pitää suvena olla. Ratareisi-raaserikin vielä puuttui. Kun näin pilasterin Greenspeed GT3 -triken myynti-ilmoituksen, niin mielikuvitus alkoi heti laukata, jotta mitähän kaikkea tuostakin voisi tuunata. Siispä vappuautoilu Riihimäelle ja trike vaihtoi omistajaa.
Greenspeedissä on 349 mm kokoiset vanteet, joten olihan se heti ensisilmäyksellä aika hupaisan näköinen ilmestys pienine kiekkoineen. Myyjä oli mallia pitkäjalkainen, taisi olla ensimmäinen kerta kun pääsi kokeilemaan valmiiksi omille mitoille säädettyä nojakkia. Taskuraketti-fiilis vain lisääntyi pikaisen pihatestin aikana: hyvin kiihtyi ja ketterästi kääntyi. Maavaraa ei paljoa ole ja takavaihtajan alin kohtakin keikkuu vain muutaman sentin päässä maasta.
GT3 on taitettava trike, jossa penkin irrotuksen (yksi M8-pultti) jälkeen takapää taittuu rungon keskellä olevan nivelen ympäri eteen. Tämä + pienet kiekot tarkoittaa taitettuna pieneen tilaan menevää pakettia. Olisi kaiketi mahtunut Berlingon perään auton takapenkkejä kaatamattakin.
Kotiin päästyä tein pikasyynäyksen, ja lisäilin toisen huomioviirin alkuperäisen matalamman kaveriksi. Lisäksi huomiovalot eteen ja taakse, jotta uskaltaa lähteä liikenteen sekaan. Koeajo kotonurkissa jäi odottamaan vähemmän sateista iltaa.
Takakiekon pinnat oli aika löysällä, pitää kiristellä lyhyen koeajon jälkeen. Ketju on mallia kestovoideltu, eli öljyä on lisäilty "riittävästi" -> voimansiirto sotkuinen, tarvii putsata jossain vaiheessa. Jarruvaijerit tuntuivat kaipaavan voitelua, ja etunapojen laakerit ehkä vaihdon tarpeessa. Mitään dramaattista ei silmiin kuitenkaan vielä osunut, joten eiköhän tästä ole ihan kelpo kesäleluksi.
Veikkaan ettei tuolla kannata poiketa pois asvaltilta, kuin korkeintaan ensiluokkaiselle kovalle hiekkatielle, jossa ei ole irtosoraa eikä kuoppia (tosin sellaisia taitaa olla nykyään vain unissa...). Selviää tuokin lähitulevaisuudessa. Ja nyt pääsee itse kokeilemaan, kuinka huonot nuo pienet kiekot oikeasti ovat epätasaisuuksissa. Verkkopenkki vaimentanee pahimmat tärskyt. Kovia paineitahan noissa pienihalkaisijaisissa gummeissa tarvii pitää vierintävastuksen takia. Paremmin rullaavat renkaat on jo katsottuna ja lähtevät tilaukseen, jos tämä trike noin muuten tuntuu kehityskelpoiselta. Mutta oli renkaat mitkä vain, niin eihän tuo toki pärjää isompikiekkoisille rullaavuudessa.
Otsikon eläinparoilla oli (ainakin aiemmin) kova kohtalo syksyn tullen, kun ne hylättiin luonnonhelmaan. Kesätrikelle tuskin käy niin, mutta vaihtaako se tuolloin esim. omistajaa, jää nähtäväksi. Sitä on turha spekuloida vielä, "kuherruskuukausi" ja koko kesä vielä edessä .