Yleisesti ottaen parempi suunnittelu kasvaa rahoituksen niukkuudesta.
Rahoittajaksi päätyvät ihmiset, jotka ovat kiinnostuneet rahasta. Heidän kykynsä eivät yleensä ulotu toimintorakenteen ja sen toteuttavan artefaktin sujuvaan lukemiseen, mikä on välttämätöntä hyväksi suunnittelijaksi kasvamisessa. Tyypillisesti rahoista päättävät näkevät toimintorakenteet ja ne toteuttavat suunnitteluobjektit pelkkinä listoina, ei vuorovaikutusverkkoina, tai –kenttinä, kuten suunnittelija. Rahaihmisen mieli näkee vastaavia vuorovaikutuskenttiä sopimusten ja bisnesmaailman alueella, muttei kykene näkemään näitä toimintoja toteuttavissa rakenteissa.
Samasta syystä hyvä suunnittelija on yleensä köyhä. Hänen tekemiensä valintojen taloudellista arvoa ei nähdä, vaan pidetään itsestään selvyytenä. Valmiinahan hyvä suunnitelma on niin itsestään selvän näköinen, että rahoista päättävän ainoa ajatus on: "olisihan tuon nyt voinut kuka tahansa piirrellä kokoon.
Aliarvostus on usein jopa niin suurta, että tuo "itsestään selvä" rakenne on kuin luonnonvara, jonka voi vapaasti ottaa bineksen lähtökohdaksi. Itsestäänselvyyshän on tavallaan muodostunut itsestään ja sen voi kirjata omaksi löydökseen, kun sen olemassaolon oivaltaa.
Minulla on tästä useampi kokemus, joissa yritys kirjaa tällaisen minun heille pyynnöstään esittämäni ratkaisun omaksi ideakseen ja patentoi sen parin vuoden päästä omiin nimiinsä. Kolmeen olen sitten jälkeen päin saanut nimeni keksijälistaan, kun olen muistuttanut, että tuo patentoitu idea oli alkujaan heidän varta vasten minulta tilaaman ongelmanratkaisun tulos ja esitetty juuri tuossa muodossa, joka nyt on patentoitu.
Huvittavaa näissä on, että nämä muut keksijöiksi kirjatut henkilöt eivät ole tehneet mitään muuta, kuin viiveellä oivaltaneet, mitä heille esitin kuukausia tai vuosia sitten. Harmittavaa tässä on, että tämä ei ole poikkeus, vaan suorastaan säännönmukainen tapahtumaketju, eikä siis riipu siitä, että yrittäjät olisivat erityisen röyhkeitä tai paskamaisia, vaan yksinkertaisesti siitä, että oivaltaminen vie aikaa, koska bisnesaivot eivät ole hyviä käsittelemään teknisiä ratkaisuja. 
Tästä eri tavalla toimivien aivojen ristiriidasta johtuen hyvin harvoin alusta asti avokätisesti rahoitetut suuremmatkaan projektit tuottavat mitään erityisen hienoa, koska tällaisessa tapauksessa rahoitusta on yleensä manageeraamassa rahaihmisen aivoilla varustettu ihminen, joka rahoillaan ohjaa suunnittelijoita priorisoimaan työtään väärin. Raha käytetään väärään asiaan. Pörssilistautumisissa on lukuisia esimerkkejä tästä.
Köyhyydessä kasvaneelle suunnittelijalle on säästäväisyydestä tullut toinen luonto ja liika raha vain rikkoo flown. Paras tulos saavutetaan, kun konsepti on köyhän suunnittelijan tekemä ja konsepti hiotaan myöhemmin rahalla tuotteeksi, mutta muistetaan, että konsepti oli alkujaan sen nukkavierun tyypin tekemä silloin joskus.
Tässä mielessä on hienoa, että edes joskus tulee näitä huonommin suunniteltuja tekeleitä, jotta hyvä suunnittelu saa kontrastia ja muuttuu näkyvämmäksi myös rahoittajille.