Baskeri kirjoitti:Ok, kiitti. Lasketaan lehdet ja kauppaan.
Jos löytyy työntömitta, niin kai tuon voi mittaamalla selvittää, millaisen lukon tuo vaatii. Mittaamalla ketjun uloimman leveyden, eli tappien pituuden, voi päätellä ketjun tyypin tästä taulukosta.
Koodi: Valitse kaikki
6 speed – 7.8 mm (5⁄16 in) (all brands)
7 speed – 7.3 mm (9⁄32 in) (Shimano HG), 7.1 mm (9⁄32 in) (SRAM, Shimano IG)
8 speed – 7.3 mm (9⁄32 in) (Shimano HG), 7.1 mm (9⁄32 in) (SRAM, Shimano IG)
9 speed – 6.6 to 6.8 mm (1⁄4 to 9⁄32 in) (all brands)
10 speed – 6.2 mm (1⁄4 in) (Shimano, Campagnolo)
10 speed (Narrow) – 5.88 mm (7⁄32 in) (Campagnolo, KMC)
10 speed (Narrow, Direction) – 5.88 mm (7⁄32 in) (Shimano CN-5700, CN-6700, CN-7900)
11 speed – 5.5 mm (7⁄32 in) (Campagnolo, KMC, Shimano CN-9000)
Tässä lisää: https://en.wikipedia.org/wiki/Bicycle_chain
Ei ketju oikeasti katkea ilman että jää selvät jäljet, mitä on tapahtunut, muuten kuin ketjulukon irtoamisen takia. Ketjulukko aukeaa ja palat lentävät tielle. Jos ketju on liitetty ketjutyökalulla painamalla tappi ulkoparin läpi, ei ketju katkea jättämättä jälkiä. Jos katkeamisen jälkeen näkyy vain sisälenkit, on kyse ketjulukon pettämisestä ja katoamisesta. Niittaamalla laitettu ulkolenkki ei katoa jälkiä jättämättä, vaan ketjun päähän jää aina joku rikkoutunut sivulevy tai auennut pari.
Toisaalta, ei myöskään ketjulukko, jos se on oikein asennettu, irtoile itsestään.
Itse hommaisin ketjutyökalun ja laittaisin ketjun ilman ketjulukkoa työntämällä ketjutyökalulla ulkoparin tapin paikoilleen ja niittaisin muutamalla iskulla varmuuden vuoksi. (Ei se oikeasti tuota niittausta tarvitse, mutta on jäänyt muinaisilta ajoilta tavaksi.
)
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma