Aloitetaan tällainen ketju kaikille semmoisille kysymyksille, joiden takia ei kehtaa perustaa omaa ketjua
Muistetaan myös, että ei ole tyhmiä kysymyksiä. Ei ainakaan, jos on ensin kysynyt foorumin ja/tai internetin hakukoneelta, eikä löytänyt vastausta.
Voin itse aloittaa: kun nojakin ketjut venyvät liikaa ja on aika vaihtaa, mistä hankitte uuden? Normiketjuja kaupasta ja yhdistetään, tandemketjuja tms?
Normaaliketjuja riittävästi pikalukoilla peräkkäin ja viimeinen [takavetoisissa yleensä kolmas] ketju katkaistaan sopivaan pituuteen. Mä katkaisen hiomalla niitin leveän osan pois ja lyömällä tapin jollain sopivalla tuurnalla, esimerkiksi naulalla pois paikaltaan.
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut) CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
Yksi tähän liittyvä hyvä neuvo (alunperin Nojanallelta): Etuhammasratas (tai useampikin) kannattaa kääntää aika-ajoin kiinnikkeissään yhden välin eteen tai taakse. Tämä vähentää etuhammasrattaan yksipuolista kulumista ja siitä johtuvaa ketjun venymistä.
Itselläni on vakiintunut kääntämisen väliksi 1000 km. Ajan kohtuullisen pienillä välityksillä ja ketju on kestänyt tällä menetelmällä 10-12000km. Siinä vaiheessa toki myös pakka ja etuhammasratas menevät vaihtoon.
Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->
Kysymys: Seliytyykö sähkömoottori, sähköpiuhat ja kaikki pyörän sähköä vaativat nippelit ulkosäilytyksen suomen mahdollisissa -30 talvissa? Tietenkin akku lähtee irti ja siirtyy sisätiloihin mutta koko pyörä ei välttämättä mahdu!
Hyvin säilyy minulla ollut kaksi talvea jo ulkona pressun alla eikä mitään vikaa ole ilmestynyt ottaessa keväällä käyttöön.
Olen tänä kesänä ajanut 2540km eikä bafang keskiömoottorissa ole havainnut mitään vikaa.
Seppo
Ostin käytetyn Drymer Leisure pyörän, ongelmana on akun sijainti runkon sisään koteloitu joka on hankala avata ja siten vaikea irroittaa, viedä sisälle näin talviaikana. Löytyykö ulkokäyttöön lämmitettävää lämpöpeittoa jonka vois kietoa akkukotelon- pyörän ympärille ja vois myöskin ladata siellä akun.
Ostin käytetyn Drymer Leisure pyörän, ongelmana on akun sijainti runkon sisään koteloitu joka on hankala avata ja siten vaikea irroittaa, viedä sisälle näin talviaikana. Löytyykö ulkokäyttöön lämmitettävää lämpöpeittoa jonka vois kietoa akkukotelon- pyörän ympärille ja vois myöskin ladata siellä akun.
Seppo
Epäilen ettei riittävän pientä, säänkestävää peitettä ole olemassa. Rakennustyömailla kait on raskaita roudan sulatukseen ym tarkotettuja.
Käviskö vesiputken sulanapitoon tarkoitettu lämmityskaapeli? Parin metrin pätkä, kiedotaan rungon ympärille ja joku vanha peitto kietastaan päälle eristeeksi?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
.. Niin. Eihän sillä ole väliä mistä se lämpö tulee ja millä se lämpö pidetään siellä missä halutaan.
Tarvittavan ylläpitolämmönhän voi tuottaa esim jollain pienitehoisella [led] lampulla ja eristyksen siihen ympärille voisi totettaa sopivalla säänkestävällä materiaalilla, mitä sattuu käsillä olemaan.
Pätkä routamattoa? Kirpparilta joku pieni talvivaate? Kaulaliina ja lasten kuratakki päälle..
IMG_0804-Small.jpg (126.29 KiB) Katsottu 12437 kertaa
Missäs tuossa se akku on. Minä varmaankin laittaisin akkukoteloon pätkän sulananpitokaapelia ja kovalla pakkasella rievun päälle, ettei vie niin paljon sähköä.
Tässä sopiva kaapeli tuohon hommaan. https://www.puuilo.fi/Cobek-itsesaeaety ... kaapeli-2m
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma