Päivitystä vikalistaan, testiajo jatkuu
Pyörän mittarissa on nyt 1490 km.
Sain kuin sainkin tehtyä uuden takakiekon Alfine 11 navalla ennen Kainuuseen lähtöä. Koska uusi vanne on leveämi kuin vanha, takalokari ei enää mahtunut hankaamatta. Koska aikataulu kiekon osien hommaamiseen olo mikä oli, piti tehdä kiekko vähän eksoottisella 4 ristiin pinnauksella, hyvä siitä kuitenkin tuli.
Myöskin latvialaiset toivat minulle toisenlaisen (näkyy valmistajan www-sivuilla) tarakan juhannukseksi Ratareiteen ja noita vertailtuani päätin käyttää sitä reissussa.
Edes Alfinen takarissan kääntämällä ketjulinjaa ei saanut niin ulos, että se ei ottaisi jousituksen ala-asennossa sisäänjoustoissa taittoniveleen. Valmistaja on nyt tietoinen asiasta kun demonstroin sen juhannuksena ja ottivat kuvia & miettinevät jonkun ratkaisun asiaan. Itse tein ketjurissaan 12mm välikappaleen ja laitoin vastaavasti pidemmän pultin. Muutaman sadan kilometrin ja kymmenien pienimmällä vaihtella punnerrettujen ylämäkien jälkeen tuo pultti on kestänyt ketjuvoimat vääntymättä, joten korjauksen voinee tuomita onnistuneeksi,

- IMAG0560.jpg (478.68 KiB) Katsottu 17223 kertaa
Reissuun siis päästiin. Uusi tarakka toimi muuten hyvin (ei ylenmääräistä heiluntaa), mutta koska se on mallia yksi keskiputki takarenkaan yläpuolella, lastin kanssa joutuu käytännössä ajamaan takajousitus lukittuna jotta putki ei ota renkaaseen joustoissa. Jos olisin ottanut reissuun mukaan mittarillisen iskaripumppuni olisin voinut hakea paineet joilla iskari joustaisi vain isoimmissa kuopissa, mutta nyt tuo lukitus jäi ainoaksi mahdollisuudeksi. Loppuviimein tämä ei ollut iso ongelma edes röykkyisillä teillä, iso takarengas syö töyssyjä hyvin ja lukittukin ilmajousi pehmentää vähän.
Reissussa Nurmeksen seudun soratiet koettelivat pyörää rankalla kädellä. Sorateitä ajettiin satakunta kilometriä yhteensä ja lopulta tärinän löysyttämä etuvaihtaja jumittui huonosti liitettyyn ketjun lenkkiin ja vääntyi lukiten ketjun -> ketju poikki ja vaihtaja mutkalle. Hätäisen korjauksen jälkeen sama kävi vielä uudelleen, jossa vaiheessa vaihtaja lensi kuusen notkoon ja loppumatka ajettiin pienimmällä eturattaalla.
Lisäksi erinäisiä ruuveja sai röykytyksen jälkeen kiristellä, mutta pahin vaurio huomattiin seuraavana aamuna: Luultavasti olen jossain kohdassa jarruttanut samaan aikaan kun etupyörä on osunut routakuoppaan tms. ja tämä oli vääntänyt toisen ohjausnivelen mutkalle. Varaosa oli onneksi helppo löytää Lieksasta, IKH:n valikoimaa myyvästä hydrauliikkahuoltoliikkeestä löytyi hyvä valikoima "mullinsilmiä".

- IMAG0530.jpg (230.52 KiB) Katsottu 17223 kertaa

- IMAG0531.jpg (368.93 KiB) Katsottu 17223 kertaa
Kysyttäni asiasta valmistajalta sain luvan ruuvata nuo ohjausnivelet kokonaan sisään, minkä pitäis ehkäistä vääntymisiä. Myöskin tulossa on vissiin vahvemmat nivelet kokeiltavaksi. Tuo säätö tuottaa etupyöriin aika huomattavan camber-kulman minkä pitäisi myöskin vähentää etukiekkojen rasitusta mutkissa (niiden kanssa ei kyllä ole ollut mitään ongelmia, ovat suorat edelleen). Olin myös huomaavinani että ohjaus keveni ja tarkentui, vaikka ei kai tuon siihen pitäisi vaikuttaa?? Näiden trikejen ohjausgeometria tuntuu olevan osittain salatiedettä 
Aurauskulmat pitää vielä säätää kuntoon, voi olla että tuota camberia joutuu vielä ottamaan hiukan takaisin, ohjauksen työntötangot ovat silmämääräisesti hitusen liian pitkät kokonaan sisään vedettyinäkin -> ohjaus auraa. Mutta tuo selviää mittaamalla, se mittaaminen ei vaan ole ihan helppoa vinoilla pyörillä, pitäisi mitata tarkkaan kello kolmesta ja yhdeksästä ettei pyörän vinous vääristä tulosta.

- IMAG0558.jpg (469.86 KiB) Katsottu 17223 kertaa
Reissun jälkeisessä tarkastuksessa löytyi lisää löystyneitä pultteja, mm. ylätukivarsien taimmaiset nivelet heiluivat vähän kun röykytys oli syönyt maalin reikien ympäriltä löystyttäen pultit. Lisäksi penkin tukiputki näyttää taipuneen vähän taaksepäin, kuskin ja matkatavaroiden yhteysvaikutuksesta luultavasti.

- IMAG0562.jpg (349.54 KiB) Katsottu 17223 kertaa
Puheväleissä kuitenkin ollaan edelleen Specbiken ihmisten kanssa ja koeajo jatkuu. Heidän sanoin: "you are a dangerous user able to breaking anything". Itse alan ensiharmistuksen jälkeen suhtautua koko hommaan huumorilla ja uskon että päästään kaikkia tyydyttävään lopputulokseen vielä 