Avaanpa omalle nojakilleni oman ketjun, kun aina tuntuu sattuvan ja tapahtuvan...
Fillarihan on vuodelta 2009 ja Loimaan nojapyöräkaupan peruja - heidän esittelypyöränsä, jonka sain kohtuuhintaan. Pyörä on pääsääntöisesti toiminut oikein hyvin. Paitsi, että sillä on taipumus jäädä risteyksissä vasemmalta autoillaan kärkikolmion takaa kaahaavien tätien alle
Ja sitten on etukiekko-ongelmat: 451-kokoinen etuvanne, jossa vain 20 pinnaa. Joten tietäähän sen, että pinnat ja vanne ovat kovilla rotvalleisaa ja muuallakin. Kesällä 2017 hajotin etukiekon rotvallissa - PANG sanoi navan laippa ja vanne soikeaksi niin ettei enää pyörinyt haarukassa. Pyörähuolto tilasi uuden hienon DT Swiss -navan ja rihtasi sen vanteeseen, mutta ei saanut vannetta pyöreäksi.
Etsimään uutta kiekkoa. Saksassa on yksi paja, joka tekee mittojen mukaan kiekkoja, mutta olivat neljän viikon kesälomalla. Mistään muualta ei saa yhtä 451-kokoista kiekkoa kohtuuhintaan. Tilasin sitten uuden pyörän valmistajalta Taiwanista. 75 eur. 20 pinnaa. Syksyllä siitä katkesi yksi pinna. Uusi pyöräkaupasta tilalle. Keväällä 2018 katkesi toinen pinna. Sama korjaus. Ja nyt viikko sitten katkesi kolmas pinna. Ja tällä kertaa vanne on jo soikea. Epidemiako?
Pyörähuoltoon vanhan ja tämän uuden vanteen kanssa: mitä jos otettaisiin se DT Swissin hieno napa ja rihdattaisiin se tähän uuteen kehään uusilla kestävillä (kiiltävillä) pinnoilla. Näin tehtiin. 30 eur.
Rengas päälle ja pyörä nojakkiin kiinni. Kas! Eihän se pyöri juuri mihinkään, kun ottaa monessa kohtaa kierroksella jumia. Hmm, jospa 28-451 Durano on liian korkea ja ottaa kiinni haarukkaan? Etsimään rengaskokoelmasta matalampaa kumia - löytyi Panaracer Minits Lite PT 23-451. Se päälle ja pyörä kiinni haarukkaan. Ei pyöri. Jumittaa edelleen samalla tapaa...
Mikä siinä ottaa kiinni? Silmä käteen ja tutkimaan: rengas ei otakaan haarukkaan tai jarrun/lukasuojan pidikerautaan kiinni vaan pinnat ottavat haarukkaan kiinni. Se selittää, miksi kiekko jumittaa monta kertaa kierroksella. Kävi ilmi, että pyörähuolto oli asentanut pinnat navan laippaan siten, että joka toinen pinna on laipan ulkopuolelta ja joka toinen sisäpuolelta. Nämä ulkopuolelta pujotetut pinnat hankaavat etuhaarukan sisäpintaa.
Kysymys: voisiko asian korjata prikoilla jotka leventäisivät haarukkaa vaikka millin puoleltaan? Voiko näin tehdä, vaikka haarukka on hiilikuituinen? Haittaako moinen levennys haarukan kestävyyttä?
Toinen keino lienee kai se, että rihtauttaa kiekon uudelleen niin, että kaikki pinnat tulevat navan laipan sisäpuolelta?
Panenpa vielä kuvan, niin säästyy seuraavat 1000 sanaa: