Täysjousitettu off-road nojakki

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jviirret kirjoitti:

Missä oli mhelander kun tämä tapahtui: ;)

En ole vielä kertaakaan saanut väännettyä Raaheen paikan päälle XC-tapahtumiin, on kyllä ollut tarkoitus jo pari vuotta.

Tuo tapahtuma olisi jäänyt lähtemättä kun päällä olevasta flunssaisesta olosta piti yrittää toipua ennen pohjoisen reissua. Ihan ajettavan näköistä polkuahan tuo oli, jos sitten ensi vuonna tulisi lähdettyä mukaan.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

mhelander kirjoitti:

Pitkästä aikaa sain jotakin rikottua:

Kuva

Tuo haarukasta lähevän linkuston laakerin silmä repesi yläpuolelta kun ryskäsin kivikossa menemään. Matkaa kotiin oli keskeltä metsää jotain 10+ kilsaa joten yllättäen pääsin ajamalla kotiin, ilmeisesti linkkiputki jäi jumiin iskarin pohjan ja haarukan vaakatuen väliin.

Sama paikka petti kerran aikaisemminkin kun tällä evo-mallilla oli jokunen kuukausi ajettu. Korjasin tämän silloin niin että hitsasin sisäkkäin menevistä CrMo-putkista uuden silmän ja sisään alumiiniputken pätkää sovittimena käyttäen rullaluistimen laakeri.

Ilmeisesti nyt paljon jämäkämmän alumiinisen linkuston ja vähän muutetun geometrian takia tuohon tuli lisää rasitusta ja molemmat putket repesivät yläreunastaan poikki.

Ja historia toistaa itseään:

Kuva

Tämä tapahtui eilisellä 93 km:n maastolenkillä, viimeiset 20 kilsaa piti ajaa tosi sievästi ja takaiskari lukittuna jottei tule lisää vahinkoa. Tällä kertaa napsahti laakerin silmä alapuolelta, mutta onneksi fixu toteutus (=tuuri uuden geometrian teossa) lukitsi tuon vetotangon iskarin pohjan ja haarukan poikkituen väliin joten perä jäykkänä pääsi ontumalla kotiin.

Laiska ei ollut korjannut tuota sitten edellisen tapahtuman, ja olihan siinä klappiakin jo useampi milli eli laakerin silmä oli soikea. Ei helpota kestävyyden suhteen...

Eilen sitten ennen pimeän tuloa purin tuon vetotankovirityksen laakereineen pois, otin siitä mitat ja tein uuden. Siinä laakerin silmänä toimii 3mm paksusta CrMo-levystä päällekäin laitetut kaksi lattaa joissa 22mm:n reikä. Vanha laakeri keskellä työstin 5mm:n vahvuisen kehän laakerin ympärille ja pisaran muotoon josta kärki vetoputkeen tehtyyn hahloon ja hitsasin sivusaumasta latat yhteen.

Vetoputki ja poikkiputki linkuston pulttia varten nekin uusia tällä kertaa, maalaamaan en ehtinyt kun oli kello jo yksi aamulla kun tuli valmista, ehkä tänään... ja samalla vaihdan uuden stefoilla olevan laakerin tuohonkin, sellaiset on nyt noissa alumiinipaloissa ja eivät vaadi puhdistusta saati voitelua kuten rullaluistimen laakerit.

Nyt ei ole klappia, ja todennäköisesti tämä osa ei enää porsi. Nyt kun iskarit on kunnolliset tulee päästeltyä aika reippaasti raaemmassakin maastossa ja ihan yrittämättä paukkuu ennätykset merkatuilla reiteillä.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Niin, tällä laitteella on nyt ajettu 22,500 kilsaa eli siihen nähden alkaa bugit olla vähissä. Samoin maalaus alkaa näyttää aika härskiltä ja penkki pitäisi tehdä uusiksi. Mutta toimii kuin kuuluisa junan vessa, ja lähinnä ketjua puhdistelen ja SquirtLube:a lisäilen noin viikoittain.

Tällä vain on niin kiva ajaa, ja tällaisenaan toimii ihan kivasti, ettei tahdo kehdata purkaa osiksi.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja PW »

Paljon on kilometrejä kertyny ja metsässä vissiin suuri osa 8)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

PW kirjoitti:

Paljon on kilometrejä kertyny ja metsässä vissiin suuri osa 8)

Jep. Etenkin kun 2015 keksin että työmatkaa voi ajaa pääosin polkuja pitkin, kesät talvet. Kiitos koirien jotka taluttavat isäntiään ja runsaasti lisääntynyttä maasto- ja läskipyörän käyttöä Oulussa.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

mhelander kirjoitti:

Eilen sitten ennen pimeän tuloa purin tuon vetotankovirityksen laakereineen pois, otin siitä mitat ja tein uuden. Siinä laakerin silmänä toimii 3mm paksusta CrMo-levystä päällekäin laitetut kaksi lattaa joissa 22mm:n reikä. Vanha laakeri keskellä työstin 5mm:n vahvuisen kehän laakerin ympärille ja pisaran muotoon josta kärki vetoputkeen tehtyyn hahloon ja hitsasin sivusaumasta latat yhteen.

Vetoputki ja poikkiputki linkuston pulttia varten nekin uusia tällä kertaa, maalaamaan en ehtinyt kun oli kello jo yksi aamulla kun tuli valmista, ehkä tänään... ja samalla vaihdan uuden stefoilla olevan laakerin tuohonkin, sellaiset on nyt noissa alumiinipaloissa ja eivät vaadi puhdistusta saati voitelua kuten rullaluistimen laakerit.

Kuva

Tässä tämä päivitetty palikka, pohja- ja metallivärillä maalattu ja kirkas lakka pinnassa. Laakerina on tosiaan stefalla varustettu malli josta pysyy vesi ja lika ulkona. Maalasin senkin yli varmuuden välttämiseksi... ettei uutukainen maalipinta kärsi laakeria paikalleen koputtaessa.

On vähän painavampi mutta jos tätä ei enää tarvitse korjailla jatkossa. Hyvin pelaa ajossa ja jousituksessa ei ole enää minkäänlaista klappia.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Nojailija
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 594
Liittynyt: 30 Heinä 2010, 19:58
Paikkakunta: Kaarina

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja Nojailija »

Ensimmäin inkarnaatio MB täysjoustonojakista on taas talven tultua päässyt ulos elämään. Olin vaihtanut ilmaiskarin uuteen ja kun kuski on "tuhdissa" kunnossa jouduin pumppaamaan 230psi ettei iske pohjaan.

Työmatkalla kuului naps ja takahaarukan linkin pultti poikki & repeytymä hitsaukseta toisella puolen. Muutenkin mietitytti max paineet joten laitoin moottoripyörän takaiskarin jousitusta kontrolloimaan. Lisäksi uusi linkki jolla takapyörään 10 cm lisää joustoa. Tällä taitaa voittaa isoin-iskari-pyörässä-kisan.

Pientä modausta ja hitsausta jotta iskarille tilaa. Nyt on taas komiasti talvikunnossa.

Liitteet
Talvikunnossa
Talvikunnossa
Repeytymä
Repeytymä
117201815345.jpg (149.25 KiB) Katsottu 6046 kertaa
Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Pitkästä aikaa jotakin sanottavaa tähänkin ketjuun. Kun on Nojailijalla ollut rasitusväsymiä, ja muutenkin murtumista kirjoiteltu foorumille.

Mulla alkoi takajousitus narisemaan kesäkuun puolella, ja kun tarkemmin katsoin niin takahaarukan H-putki jonka päälle on hitsattu korvakko jousituksen linkille, oli murtunut etureunastaan ja sivuiltakin jo pitkällä menossa. Näköjään sen verran ketutti ettei tullut otettua ennen/jälkeen kuvia, mutta pienellä mielikuvituksella ne voi nähdä vaikkapa tässä vanhassa kuvassa:
Kuva

No takajousitusta on korjailtu, kuten tästä pitkähköstä ketjusta voi päätellä, aina silloin tällöin. Lujimmalla on olleet nuo alumiiniset kolmiot, mutta viimeisin korjaus on pitänyt ne 100% kuosissa ja kunnon stefoilla olevat laakerit ovat kuin uudet. Tuo kolmioiden ja haarukan välinen linkki on pettänyt useamman kerran, mutta viimeisin korjattu versio on näköjään riittävän luja. Samoin iskarin yläpäätä piti vahvistaa pari kertaa mutta sekin on nyt tehty riittävän lujaksi.

Tällä laitteella on ajettu noin 27 tuhatta kilometria ja siitä lähes kaikki maastossa, poluilla ja sorateillä. Joten ihan tyytyväinen pitää olla, ja näin optimoituna ei painoakaan ole tullut juurikaan lisää vaikka kestävyyttä pitäisi nyt olla riittävästi.

Vielä kun jaksaisi aloittaa kuituhommat, kun tarvitaan uusi penkki...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Kuukausia on kulunut ja edelleen samalla risalla penkillä ajelen... eilen sitten oli yritys vaihtaa nojailijan tekemä kuitupenkki tilalle mutta ilman merkittävää leikkelemistä ja kuiduttamista se ei tule sopimaan tähän laitteeseen. Ainoa toimiva vaihtoehto on ottaa kopiot tuosta MetaPhysic:n penkistä ainakin alaosastaan, muuten ei vetopuolen ketjun taittorissa mahdu penkin alle ja/tai vaatteet on ketjun välissä.

Samalla ihmettelin takaiskarin yläkorvakon klappia, se kun on tuossa SyöteMTB:n jälkeen jossakin vaiheessa ilmestynyt. Oli sitten kovimman lujuusluokan pultti taas katkennut kierteiden alkamiskohdasta.
Onneksi tuo korvakko on tullut aikanaan vahvistettua 4mm:n CrMo -lattaraudalla niin on riittävän tukevana pitänyt paketin kasassa vaikka pultin puoliskot lähti vetämällä pois molemmat.

No olihan tuo jo aikakin, ensimmäinen yläpään pultti vaihdettu, kilometrit alkaa olla 29 tuhatta tähän mennessä.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja Pastori »

mhelander kirjoitti:

No olihan tuo jo aikakin, ensimmäinen yläpään pultti vaihdettu, kilometrit alkaa olla 29 tuhatta tähän mennessä.

Joskus tun tuis tosiaan että yläpäähän voisi jonkin pultin vaihtaa - 53 vuotta mennyt jo samoilla.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Pastori kirjoitti:
mhelander kirjoitti:

No olihan tuo jo aikakin, ensimmäinen yläpään pultti vaihdettu, kilometrit alkaa olla 29 tuhatta tähän mennessä.

Joskus tun tuis tosiaan että yläpäähän voisi jonkin pultin vaihtaa - 53 vuotta mennyt jo samoilla.

Heh, tosiaan... tarkoitin tätä kyseistä pyörää ja iskarin yläkorvakon pulttia, tietysti. Muuten samoilla linjoilla :oops: :lol: ...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Vastaa Viestiin