jviirret kirjoitti:Vilijami kirjoitti:Onko siitä paljon haittaa, jos ohituksia pitää vähän enemmän miettiä?
Sehän riippuu suorituksen tyypistä. Jos olet ajamssa omaa tunnin ajon ennätystä ni jää tulematta jos pitää kyttäillä ohituspaikkoja hitaampien perässä roikkuessa. Nuo kyttäämiset kuuluu autourheilumaiseen toimintaan. Ajetaan aika-ajot, niiden mukaan lähtökaavio ja sitten kisataan sijoituksista. Siinä on eka kurvissa säpinää ku jokkisajoissa konsanaan. Joka ei uskalla vetää neljä rinnan siihen sumppuun täysillä joutuu "nosteleen" ja sitten onkin ohiteltavia edessä, kun taas rohkeimmat on päässeet avoimelle radalle letkan keulille. Pyörän pitää ainakin olla ihan eri tyyppinen, nopeasti kiihtyvä ja ketterä.
Jukka
Sanoisin että sitä ohituspaikkaa joutuu kyttäämään pitkään vain, jos on hyvin tasaväkisiä ajajia peräkkäin. Meillä on semmoiset todelliset taisteluparit vähissä, joiden kesken tulisi sellaista kilpailua että samalla kierroksella ohitellaan toista ja kytätään iskupaikkoja.
Jos on nopeuseroa edellä menevään, ohi pääsee kyllä joutuisasti ihan joka kohdassa rataa. Kinnerit ja avopyörät kannattaa laittaa eri lähtöihin tunnin kisassa niin mitään ongelmia tuskin tulee, lähtöjärjestystä voinee miettiä vähän sillä huumorilla että nopeimmiksi tiedetyt eturiviin, tosin tunnin aikanakin niitä kierroksella ohituksia tulee joka tapauksessa. Omat ennätykset kannattaa joka tapauksessa nollata ajatuksissa, niin erilaisista radoista on kyse.
Pitkässä kisassa taas jo radan luonteen vuoksi ajo on hyvin eriluonteista kuin ennen, tempoilevampaa, joten edellisvuosien kaltaisia hirmusuorituksia ei ehkä nähdä. Tai mistä sitä tietää, voihan se olla että joku Tero-nimisistä intoutuu ajamaan 700 kilometriä kun rata on tasainen vailla nousuja 
Ohitussäännöt pitää kirjoittaa ylös ja ne pitää olla kaikilla tiedossa niin kolareilta vältytään. Sinänsä näissä ei ole mitään vaikeaa tai erityisen uutta vanhaan nähden: Takaa tulevan vastuulla on ohittaa turvallisesti ulkokautta, edellä olevan tulee ajaa ennakoitavissa olevaa ajolinjaa (lue: ei pidä väistää ennakoimattomasti esimn koukkaamalla radan jompaankumpaan reunaan, vaan ajaa omaa ajoa kaikessa rauhassa ja antaa ohittajan mennä ohi).