Vilijami kirjoitti:propel kirjoitti: Eikös tuohon voi vaihtaa ilmakumit? Muistaakseni venttiilinreiät löytyvät. Itse kyllä kokeilisin miltä umpikumit tuntuu jo ihan vertailun vuoksikin.
Voi vaihtaa ja on venttiilinreijät, mutta jos umpikumit rullaa vähänkään asiallisesti, niin haluan samanlaisen myös eturenkaaksi. Reissupyörään mahdollisimman vähän huoltokohteita.
Ei ne vaan valitettavasti rullaa riittävän hyvin ja kaiken lisäksi painavat yhteensä ainakin kilon lisää kokonaispainoon. Ei ole ilmarenkaan voittanutta. Sähköavusteisessa tuollaisen voisi hyväksyä, kun ylimääräinen rullausvastus maksaa vain vähän lisää sähköä. Lihasvoimalla pienikin ylimääräinen vastus vie ajamisesta ilon. 
Yritin löytää puolueettoman ilmatonta ja ilmallista vertailevan vierintävastusmittauksen, muttei onnistunut. Nykymaailmassa, jossa tieteen tutkimuksen suuntaa ohjaavat rahoittajat, löytyy kyllä helposti rahoittajan –eli tässä tapauksessa ilmarenkaan kilpailijan– näkökulmasta tehtyjä tutkimuksia, joissa selvästi on yritetty häivyttää painon ja vierintävastuksen lisääntyminen. Jos ei tätä huomaa, ja lukee vain "uusia tutkimuksia" aiheesta, saa helposti kuvan, että nämä ilmattomat ovat parempia kuin ilmalliset. Kokeilemalla kuitenkin joutuu pettymään.
Tällaista se on nykytiede, kun rahoittajariippumaton tutkimus on määrätietoisella toiminnalla tapettu rahoittajariippuvaksi markkinointipelleilyksi. Median tapa lukea "uusia tutkimuksia" vielä vahvistaa tätä vinoumaa, kun eniten palstatilaa saavat mahdollisimman yllättävät tulokset, joilla saadaan eniten klikkauksia.

Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma