Kaksipyöräisestä nojakista on ollu huikeesti iloa. Nojapyöräily on edelleen yksi parhaimmista asioista elämässäni, se on semmonen kokonaisvaltainen henkisen ja fyysisen terveyden ylläpidon kulmakivi. On toki muitakin, mutta selkeesti nojapyöräily on paras tapa lähteä ulos tuulettumaan, miettimään, pohtimaan elämän syviä kysymyksiä, rentoutumaan, pitämään hauskaa.
Pitäisi olla paikka näille, jotteivät katoa tuonne foorumin rytökasaan. Olisi kiva näyttää aloitteleville, tai aloittamista harkitseville, mitä mieltä he tulevat myöhemmin olemaan.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Kaksipyöräisestä nojakista on ollu huikeesti iloa. Nojapyöräily on edelleen yksi parhaimmista asioista elämässäni, se on semmonen kokonaisvaltainen henkisen ja fyysisen terveyden ylläpidon kulmakivi. On toki muitakin, mutta selkeesti nojapyöräily on paras tapa lähteä ulos tuulettumaan, miettimään, pohtimaan elämän syviä kysymyksiä, rentoutumaan, pitämään hauskaa.
Pitäisi olla paikka näille, jotteivät katoa tuonne foorumin rytökasaan. Olisi kiva näyttää aloitteleville, tai aloittamista harkitseville, mitä mieltä he tulevat myöhemmin olemaan.
Minäpä paan tästä oman aloituksen tuonne muualle, jossei haulla jo löydy vastaavaa .
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.
No piti se tämäkin päivä nähdä et rengas räjähtää kesken ajon. Aamu alkoi jo valmiiksi epäonnisesti kun kivi oli puhkonut takarenkaan ja tyhjentynyt yön aikana. Tutkin renkaat ja vaihdoin sisurin. Eturengas näytti vähän kuluneelta mut kyllä kai se vielä kestää. Eipä muuten kestä.
Jossain vaiheessa kohti Tortinmäkeä ajaessani ihmettelin et eturengas tuntuu klönttiseltä. Aloin jarruttaa, tarkoituksena pysähtyä tien viereen tutkimaan mutten kerenny kun kuului iso PAM. No onneks vauhtia ei ollu kauheesti niin pyörä pysähtyi nopsaan mutta ei se kauheen tukevalta tuntunut renkaan räjähtämisen jälkeen. Onneks oli mukana eturengassetti niin vaihtamaan sit vaan. Ei mitään vahinkoa tullu. Mut en ole ennen kokenut miten duranon pinta ihan murenee riekaleiksi. Kyllä ne on yleensä kestäny kulutusta ja sepeli on ollu niiden tuho, ei muu...
Uuden renkaan vaihdettuani totesin myös että vanha rengas oli tuntunut ajossa tosi kovalta ja täristävältä tuohon uuteen verrattuna.
Liitteet
PSX_20180921_161516.jpg (229.29 KiB) Katsottu 18551 kertaa
PSX_20180921_161415.jpg (281.34 KiB) Katsottu 18551 kertaa
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.
Eilen vihdoin puolauksen opettelua pajalla. Huomasin siinä tykkääväni kovinkin tästä hommasta, joten kai se täytyy jossain vaiheessa rakentaa ihan oma kiekko . Mietin että eihän tämä homma mitään rakettitiedettä ole, tosin ehkä enemmän jännittää laskea oikeat pinnojen pituudet ja sitten lopulta rihtaus.
Noin muuten puolaus muistuttaa kovin kudontaa. Siinäkin aloituskohta ja lankoja menee kudontakuvion mukaan ristiin .
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.
Puolaus ja rihtaus pitäisi olla osaavalle neulojalle/kutojalle lasten leikkiä ! Jälkimmäistä joutuu vähän opettelemaan ellei sitten turvaudu kirjallisuuteen jolla itse sain käytännön oppien viimeistelyn aikanaan.
Pistetäänpäs vähän kuvia tähän ketjuun, kun kerran oli tilaisuus niitä ottaa
Cheetahin yleiskuva
sivu.jpg (139.51 KiB) Katsottu 18117 kertaa
Irrallinen levyjarrukorvakko
jarru.jpg (182.46 KiB) Katsottu 18117 kertaa
Huvitti tuo lukitus takahaarukasta tolpan ympäri. Yhtä arvokasta pystypörää ei uskaltaisi noin lukita. Pyörä olisi muutamassa sekunnissa ajokunnossa katkaisemalla köysikaide puukolla ja nostamalla lukko tolpasta. Nojakin etuja
No joo en tullu kattoneeksi mihin lukitsen kun oli vähän kiire muiden kanssa syömään. Yleensä tulee lukittua johonkin järeämpään tolppaan. Toi oli ennemminkin siksi ettei kukaan sitä noin vaan ota suoraan mukaansa...vaikka ottasko sitä kuitenkaan kukaan, harvempi ainakaan ajamalla pystyisi viemään.
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.
Onks tuo jarrukorvakko, niin paksua, ett siihen on mahtunu 6mm kierre?
Ei, tuo oli semmonen kulmapala josta jätettiin jarrun kiinnikkeille ulokkeet, joihin kiinnitettiin pulttien kierreosat jarrusatulan kiinnittämistä varten.
Liitteet
PSX_20181001_115929.jpg (110.71 KiB) Katsottu 17839 kertaa
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.
Eikö näin talven alkaessa ole ihan normaalia miettiä jo seuraavan kesän reissuja ja niihin liittyviä retkikamanroudausmahdollisuuksia ?
Peräkärryt ovat olleet käteviä ja kivoja, mutta en voinut Nokian jälkeen olla ajattelematta josko tän voisi toteuttaa edes vähän kevyemmin. Tarkoittaa varustekasseja pyörään, mutta ongelmana on ollut puuttuvat sivutuet pyörään etteivät varustekassit jää mihinkään voimansiirron väliin. Ehkä ongelma onkin se että pitää ensin ommella ne kassit jotta saa tarpeeksi motivaatiota saattaa projekti loppuun.
Banaanilaukun tyyliset mielessä, en ole varma jaksanko lähteä miettimään niitä vesitiiviiksi asti, helpompi ommella jos ei tartte miettiä mutta sitten ne tavarat täytyy kuitenkin suojata jotenkin.
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.
Keveyteen pyrittäessä kannattaa minimoida tavaran määrä. Se on helpoin ja halvin tapa keventää.
Mä käytin jokus Nokian reissun kamatsize=85[/size] puntarilla ja se näytti 8 kiloa. Pyörän kanssa siis 22 kiloa. Syötävät ja juotavat siihen päälle, mutta niitä saa tien päältä eli ei kannata varastoa kuljettaa.
Vuosia vuosia sitten oltiin reisussa Ahvenanmaalla ja kamaa oli liikaa . Puolet jo jätettiin Nokialla pojalle . Silti sitä oli liikaa ja vuosien hankintojen , viisastumisten puitteiden on päästy noin 20kg . Se on hyvä määrä jos reisulta saa tarvittavaa lisää kaupoista. .
Siksi kaikki hankinnat retkeilyyn punnitaan tarkkaan . Nuo laukut kannattaa tehdä vesitiiviiksi . Oikeista materiaaleista ja liimasaumoista ei kovinkaan hankalaa .
Yksi vaihtoehto on pakata mukaan vaan pankkikortti. Yõpyy hotelleissa, pesee vaatteet illalla nukkumaan mennessä nyrkkipyykillä ja ovat aamuksi kuivat. Aamupalalla jaksaa pitkästi...
Maksaa vähän enemmän, mutta mukavuus ihan eri tasolla eikä retkeilykamatkaan ihan ilmaisia oo.