Vaatii minun pyöriäni itsekeskittävämpää pyörää, suurempaa nopeutta tai rajusti taitavampaa tasapainoilijaa ajaa käsittä etukenossa. Jos pyörän säädöt eivät ole paremmat kuin minulla. Pitäisi kokeilla fitting vinkkejä näkemistäni videoista.
Katselin viime viikolla bike fitting videoita, missä kommentoitiin yleiseksi virheeksi satulan tuomista etu-taka suunnassa liian eteen, jolloin liikaa painoa on satulalla, kun koivet eivät kannattele tarpeeksi painoa. Triathlon pyörät ovat erilaisia tässä suhteessa maantiepyöriin verrattuna, kun kampi-satulaetäisyys eroaa etukenoisessa kädet tuettuna asennossa tilanne muuttuu. Ergonomia käsille on erilainen käsikupeista johtuen, joten muutkin osat muuttuvat, kun UCI säännöt eivät rajaa designia.
Fitting videoissa mainittiin, että jos pitää siirtää satulaa taakse lisää painonkannattelua jaloille siirtäessä, luultavasti joutuu pudottamaan satulaa polven taittokulman säilyttämiseksi. Stemmin lyhennys on oikean koon rungolla tarpeen, jos ei halua etukenoisempaa ajoasentoa.
On hyvin yksilöllistä, väheneekö etukenossa käsille tuleva paino pingottuneista takareisilihaksista ja ristiselästä johtuen. Selkävaiva ei pyöräilyä aloittaessa mahdollistanut etukenoa ollenkaan, mutta muutamassa kuukaudessa sain vaihtaa City pyörään ja seuraavana vuonna maantiepyörään ja vuosi siitä triathlonpyörään tosin ei matalimpaan asentoon, mitä siinä maailmassa on.
Minulla on nyt ylivenyvä ristiselkä ja takareidet venyvät lähes spagaattiin, ei ole monesta asteesta kiinni. En saa selästä ja takareisistä kannatteluapua käsille alaotteella. Jäykkäreitinen ja -selkäinen pingottaa monta osaa kropasta ja riskeeraa kulutusvammoja. Ylivenyvä taas riskeeraa vammoja suuria painoja nostaessa, joten molemmat liikkuvuusääripäät ovat terveysriskejä.