jviirret kirjoitti:
Mut herkullista(ja loputonta) väittelyä tästä saadaan. Ihan kuin kuoleman jälkeisestä elämästä
Viime vuonna oli vähän hiljaisempaa kun juhannuksena oli +5, kesän ylin 22, pakkaset tuli lokakuussa ja jouluna oli puoli metriä lunta.
Jukka
Mä olen asunut suurimmanosan elämääni Vesijärven rantamilla ja elinaikanani (40v) sen jääpeitteinen ajanjakso talvenaikana on lyhentynyt kuukaudella, säät jatkuu mutta tilastojen mukaan lämpeneminen lisääntyy, omin aistein tai havainnoin en tuotakaan olisi osannut sanoa.
Tykkäsin tästä 35 sek animaatiosta jossa oli kuvattu 191maan keskilämpötilojen muutos vuodesta 1900.
https://yle.fi/uutiset/3-9754236
Vaikka lokakuun puolivälissä on ihan kiva puuhastella pihalla +18 lämpötilassa niin jossain toisaalla kyse siitä pysyykö maa ollenkaan elinkelpoisena.
Kaikki se tieto ja tekniikka on olemassa millä lämpenemisen saisi pysymään aisoissa mutta halua ja tekoja se vaatii meiltä kaikilta, omalta kohdalta voisin sanoa, että jos on kasvanut ensin 30 vuotta yhteen suuntaan niin kelkan kääntäminen päinvastaiseen ei ole aina helppoa mutta yksi asia kerrallaan ja pienet askeleet...
Viimeisimmän ipcc-raportin julkaisun jälkeen luulin, että huoli oli kantanut jo hallitustasolle mutta se taisikin päivän kestää se huoli... sen verran salaliittoteoreetikkoa on minussakin, että luulen puoluetoimistoihin tulleen tukun puheluita jotka alkoi "eturyhmästä x päivää, vaalit on tulossa niin miten olette ajatelleet ne rahoittaa?" tai ehkä sama vähän salonkikelpoisemmin mutta niitä vaaleja odotellessa 
Pieniä askeleita mutta jos vegaanisia juustoja haluaa kokeilla niin Porlammilta löytyy tuollaisia, valkoiset vasemmalla on kuutioita salaattiin.
Vege plussa kai on lähinnä Edamia, ihan jees mutta itse tykkään eniten cheddarista, edellisen kerran pitseriassa tuota oli laitettu pitsaan ja toimi, pitää kokeilla omassakin keittiössä. Emmentalia en ole vielä maistanut, Goudasta en (aiemmin)erityisesti ole tykännyt mutta siltä tuo maistuu, ja haisee
Sulate"juustoja" noilla oli kolmea laatua mutta ne on vielä kokeilematta.