Ensimmäinen etuvetonojakkini

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
kinneri
Viestit: 48
Liittynyt: 18 Marras 2007, 19:53
Paikkakunta: Tuusula

Ensimmäinen etuvetonojakkini

Viesti Kirjoittaja kinneri »

Jossain sivuilla vilahti kuva etuvetoisesta kaksipyöräisestä, jonka innoittamana kokosi vanhoista romuista ensimmäisen etuvetoiseni.
Ohessa muutama kuva ensimmäisen koeajon jälkeen.
Enkä kaatunut kuin kerran, kun risteyksessä oli kiillottunutta jäätä. Onneksi ei putoa korkealta.
Vielä on vaihtamatta kammet 175mm:stä 145mm:iin.

Liitteet
IMG_20181123_110728.jpg
IMG_20181123_110718.jpg
IMG_20181123_110658.jpg
IMG_20181123_110645.jpg
IMG_20181123_110708.jpg

Kinneri

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ensimmäinen etuvetonojakkini

Viesti Kirjoittaja jori »

Onpa matala, vaan miksipä ei, kun on etuvetoinen, niin korkeuden voi päättää melko vapaasti. :D
Onhan noita etuvetonojakkeja nykyään runsaasitkin, kun kiertyväketjuisen lisäksi on noita ohjauksen mukana liikkuvalla kampikeskiöllä (MBB) tehtyjä pyöriä, pythonista lähtien. Takavetoinen taitaa nykyisin olla itse tehdyissä harvinaisempi kuin etuvetoinen.
Se kuva, jonka olet tainnut nähdä on varmaan ollut Vilijamin ensimmäinen "Papan Jopo". Kovin saman oloisia ainakin ovat etupäät molemmissa.
Hieno peli joka tapauksessa. Vilijamin Papan Jopohan oli kolmipyörä. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Ensimmäinen etuvetonojakkini

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Tyylikäs peli :)

Tuollaisesta sivuvetojarrusta, joka sulla on takana, saa palikat takavaihtajan vaijerin vetosuunnan kääntämiseksi. Lyhenisi vaijeri, ja kuori sekä poistuisi alakautta kiertävä mutka, johon vesi keräytyy.
Kuva

Ehkä tuollaisella keskiö eturenkaan takana rakenteella voisi toteuttaa mbb-kinnerin kohtuu mielekkäästi. 406 eturengas taitaisi mahtua kääntymään katteen sisällä riittävästi :?

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Ensimmäinen etuvetonojakkini

Viesti Kirjoittaja PW »

Hieno peli, millanen ohjaustuntuma?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

kinneri
Viestit: 48
Liittynyt: 18 Marras 2007, 19:53
Paikkakunta: Tuusula

Re: Ensimmäinen etuvetonojakkini

Viesti Kirjoittaja kinneri »

Ohjaustuntuma on kamala, kun polkasee, niin meinaa stonga lähteä käsistä.
Jyrkässä ylämäessä oli paras taluttaa, kun kapea piennar kävi ahtaaksi autojen takia.
Onko kellään ideaa parantaa vakavuutta?
Tämä ei ole vielä valmis jokapäiväiseen ajoon, mutta kunhan kokeilin.

Kinneri

kinneri
Viestit: 48
Liittynyt: 18 Marras 2007, 19:53
Paikkakunta: Tuusula

Re: Ensimmäinen etuvetonojakkini

Viesti Kirjoittaja kinneri »

Jori on oikeassa esikuvan suhteen, siellähän minä näin esimerkin.
Täytynee laittaa nastarengas eteen, kun otin neitsytmatkalla lipat jäisellä tiellä.
Vähän liian rankkaa eläkeläiselle harjoitella oudolla pyörällä liukkaalla pinnalla.
Onneksi olin jo melkein tienpinnassa, kun kaaduin.

Kinneri

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Ensimmäinen etuvetonojakkini

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

kinneri kirjoitti:

Ohjaustuntuma on kamala, kun polkasee, niin meinaa stonga lähteä käsistä.
Jyrkässä ylämäessä oli paras taluttaa, kun kapea piennar kävi ahtaaksi autojen takia.
Onko kellään ideaa parantaa vakavuutta?
Tämä ei ole vielä valmis jokapäiväiseen ajoon, mutta kunhan kokeilin.

Mulla on tosiaan kokemusta tuollaisesta. Vakavuutta saa huomattavasti paremmaksi ajamalla ensin 1000km. Tangosta ei pidä yrittääkään puristaa lujasti. Sopivan hellä ote ja kilometrejä reilusti, niin lopulta onnistuu vaikka ylämäkeen polkea ilman käsiä, kun aivot oppii asettamaan jalan voimavektorin oikeaan suuntaan.
Itse pidän tuosta F'lowroller keulasta koska: kampikeskiön saa tarpeeksi alas, istumakorkeuden voi itse valita, ei pelkoa nokan kautta ympäri pyörähdyksestä ja hiekka narskuu vähemmän hampaissa kuin pythonilla.

kinneri
Viestit: 48
Liittynyt: 18 Marras 2007, 19:53
Paikkakunta: Tuusula

Re: Ensimmäinen etuvetonojakkini

Viesti Kirjoittaja kinneri »

Ei auta kun harjoitella,
Minustakin tuossa pyörässä on jotain kiinnostavaa, ainakin yksinkertaisuus.

Kinneri

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Ensimmäinen etuvetonojakkini

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Vartin pätkiä, muutaman kerran päivässä. Toimi mulla niin pythonin kuin yksipyöräisen kans paremmin kuin yksi pitkä harjoittelu.
Ja tosiaan, niinkuin viljami sanoi niin käsillä ei kannata kammeta vastaan, jalat voittaa ne kuitenkin. Tasainen paikka niin että voi rullailla kevyesti pyöritellen.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Ensimmäinen etuvetonojakkini

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Tämän tyyppinen nojapyörä tunnetaan nimellä Flowroller. Sellaisen rakennusohjeet löytyy niitä tarvitseville: https://docs.google.com/file/d/0Bz0R5qi ... edit?pli=1
OT: Flowrollerin tekijä näyttää viime aikoina puuhailleen nojamoottoripyörien parissa:
https://thekneeslider.com/homebuilt-rec ... ned-event/
Kuva


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Ensimmäinen etuvetonojakkini

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Tämä alumiinipalikka on hieno oivallus. Helppo tehdäkin. Kopioin tämän johonkin tuleviin projekteihin.
Kuva

kinneri
Viestit: 48
Liittynyt: 18 Marras 2007, 19:53
Paikkakunta: Tuusula

Re: Ensimmäinen etuvetonojakkini

Viesti Kirjoittaja kinneri »

Tuo alumiinipalikka toimii samalla puristimena ohjaustangon kiinnitykseen.
Vaihdoin vaihdevaijerin kulkemaan yläkautta ja huomasin siinä samalla, että positron vaihtaja toimii vain, jos vaijeri (pianolanka) sekä vetää että työntää vaihteensiirtäjää.
Pilasin siis hyvän vaihtajan ja jouduin laittamaan halpisvaihtajan tilalle, jossa on jousipalautus.

Kinneri

Vastaa Viestiin