Joustohaarukka eteen, itse tehden ?

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
kemppes
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 312
Liittynyt: 15 Elo 2016, 09:57

Joustohaarukka eteen, itse tehden ?

Viesti Kirjoittaja kemppes »

Hei, olen miettinyt että voisi yrittää tehdä joustoetuhaarukkaa itse. Hiilikuituputkea on vieläkin autotallin nurkassa, epoksia ja hiilikuitulankaa sekä kangasta on myös jo valmiina. Lisäksi olisi ylimääräinen 190/50 nelitoiminen takahaarukkaan tarkoitettu ilmajousi. Metalliosat saisin kasaan kovajuotoksella ja hitsaillen (=räkien ja siistimmäksi hioen).

Painossa heroistisena tavoitteena voisi olla alle 2 kg. Läskipyörän leveys, tätä täytyy vielä tuumata mihin kulkineeseen sen sitten laittaisi.

Olen katsellut lähinnä noita chopper-tyyppisiä ratkaisuja, niiden toteuttaminen taitaa vaatia aika hyvää tekniikkaa niin että niveliin ei jää väljyyksiä ja että tulee tarpeeksi tukeva. Olisiko kellään ideoita tai kokemuksia ?

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Joustohaarukka eteen, itse tehden ?

Viesti Kirjoittaja samuel »

Suomi-sivusto Kustom psycles löytyy rakentelukuvia ja tietoa chopperikuloista.

Lisää kuvia facessa: Kustom bicycles from Finland

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Joustohaarukka eteen, itse tehden ?

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Tuolla Laatikkopyöräketjussa oli esitelty tällainen. Saisko siitä mitään ideaa?
Kuva

kemppes
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 312
Liittynyt: 15 Elo 2016, 09:57

Re: Joustohaarukka eteen, itse tehden ?

Viesti Kirjoittaja kemppes »

Kiitos, tuo olikin uusi sivusto minulle, näytti oleva ns. risukeulaa käytetty. Vilijami keksi veikeän konstruktion. Yksipuoleisena taitaa kuitenkin olla olla hankala rakentaa eikä oikein hiilikuituputkesta saa tehtyä. Metallista hitsailemalla mutta tulee sitten painoa ?
Itse löysin illalla tällaisen joka voisi olla toteutettavissa.

Liitteet
s-l1600[1].jpg
kinneri
Viestit: 48
Liittynyt: 18 Marras 2007, 19:53
Paikkakunta: Tuusula

Re: Joustohaarukka eteen, itse tehden ?

Viesti Kirjoittaja kinneri »

Tässä olisi kevyt malli, ja tulisi samalla nostalgisen näköinen keula.

Liitteet
aa168b0b8baf5951fe7a47e9c869e169.jpg
aa168b0b8baf5951fe7a47e9c869e169.jpg (39.24 KiB) Katsottu 5605 kertaa

Kinneri

kemppes
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 312
Liittynyt: 15 Elo 2016, 09:57

Re: Joustohaarukka eteen, itse tehden ?

Viesti Kirjoittaja kemppes »

Täytyy yrittää jotain väsätä kasaan, aika haastava projekti taitaa tulla.
Aloitin liimailemalla jigissä kasaan kaksi 65 cm 32 mm hiilikuituputkea.
Pari poikkiputkea samasta materiaalista, voi olla että ne vievät aivan liikaa tilaa tai eivät ole optimipaikalla.

Liitteet
joustohaarukka.png
joustohaarukka.png (192.52 KiB) Katsottu 5189 kertaa
kemppes
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 312
Liittynyt: 15 Elo 2016, 09:57

Re: Joustohaarukka eteen, itse tehden ?

Viesti Kirjoittaja kemppes »

Homma eteni niin että tein ohjaiputkeen kiinnitykset kahdelle linkulle. Toisen on oltava irroitettava että saa head tuben ja ohjainlaakerin paikalleen. Käytin stemiä ja 32 ohjaustangoon palaa jonka sisälle epäkeskeisesti putki minkä läpi linkkujen kiinnityspultti menee.
Seurauksena on se että jättö on säädettävä ja pieni säätövara on teoriassa sivusuunnassakin

Liitteet
ohjainakseli.jpeg
haarukka33.jpg
haarukka2.jpeg
haarukka111.jpg
haarukka111.jpg (188.9 KiB) Katsottu 5071 kertaa
kemppes
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 312
Liittynyt: 15 Elo 2016, 09:57

Re: Joustohaarukka eteen, itse tehden ?

Viesti Kirjoittaja kemppes »

linkut

Liitteet
linkku2.jpg
linkku.jpg
linkku.jpg (239.22 KiB) Katsottu 4802 kertaa
Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Joustohaarukka eteen, itse tehden ?

Viesti Kirjoittaja Härski »

Ilkeämielinen pahasilmä on näkevinään tossa oikeanpuoleisen kappaleen etureunassa jotain ruskeaa.. Lienee erkkarilla peitettyä ruosteista peltiä! :mrgreen:

Ja ei sit kannata ottaa vakavasti! Hieoa jälkeä ja monelta jäisi tekemättä. Ihmettelin vaan tota sävyä hiilarituotteessa.

kemppes
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 312
Liittynyt: 15 Elo 2016, 09:57

Re: Joustohaarukka eteen, itse tehden ?

Viesti Kirjoittaja kemppes »

Valmistui tämä viimein. Tavoitteet aika pitkälle saavutettiin. Eipä taida soveltua nojapyöriin kun on ylhäältä niin leveä.

Liitteet
eh5.png
eh5.jpg
eh4.jpg
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Joustohaarukka eteen, itse tehden ?

Viesti Kirjoittaja tm »

Iso peukku täältä :D !
Kunhan saat ruuvattua tuon kiinni johonkin kulkupeliin, niin laita toki ajokommentteja.
Johonkin pitkään LWB nojakkiin voisi istua, muihin heikommin.
Menikö muuten alle painotavoitteen (2 kg)?

kemppes
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 312
Liittynyt: 15 Elo 2016, 09:57

Re: Joustohaarukka eteen, itse tehden ?

Viesti Kirjoittaja kemppes »

Jotain haarukan jatkoksi on tarkoitus kehitellä, itse asiassa onkin jo aika pitkällä. Haarukan joustoliike on noin 12 cm. Noilla linkuilla on yhteensä 4 niveltä joihin ei saanut jäädä minkäänlaista väljyyttä tai klappia. Joudun laittamaan tuplalaakerit ja lujuusluokiteltuja pultteja etc alkuperäistä suunnitelmaa enemmän. Myös linkut piti vahvistaa ja samoin paria muuta paikkaa. Haarukasta tuli kyllä tukeva, kun tuon ohjainosan laittaa ruuvipenkkiin niin on yllättävän stabiili eikä hetku. Paino valitettavasti nousi yli 2 kg, noin 2,3 kg on lopullinen paino. Tämä on kyllä minusta hyväksyttävä määrä vielä. Rake 50 mm, haarukan leveys 135 mm. Ilmajousi on kiinni epäsymmetrisesti linkuissa niin että liikelaajuus riittää. Alalinkku on n 20% pidempi jotta etuakselin liikerata on "fysiologinen". Ilmajousi toimii tässä hyvin, saa täysin säädettyä. Itse asiassa olen varsin tyytyväinen mutta ajossahan tuon sitten näkee.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Joustohaarukka eteen, itse tehden ?

Viesti Kirjoittaja PW »

Kun en taas hahmota, enkä näistä jousituksista ymmärrä - puuttuuko kuvasta vielä se itse "jousi"?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

kemppes
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 312
Liittynyt: 15 Elo 2016, 09:57

Re: Joustohaarukka eteen, itse tehden ?

Viesti Kirjoittaja kemppes »

Pahoittelen kuvien laatua, jos muistan niin yritän ottaa paremmassa valossa ja sommittelultaan paremmin.
Jousi on mukana kahdessa ylimmässä kuvassa, se on rakennelman keskellä. Alimmassa ei ole, on sen takia poissa että sisäänjoustotilanne näkyy.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Joustohaarukka eteen, itse tehden ?

Viesti Kirjoittaja Pastori »

kemppes kirjoitti:

Pahoittelen kuvien laatua, jos muistan niin yritän ottaa paremmassa valossa ja sommittelultaan paremmin.
Jousi on mukana kahdessa ylimmässä kuvassa, se on rakennelman keskellä. Alimmassa ei ole, on sen takia poissa että sisäänjoustotilanne näkyy.

Kuva-aihe on vähän hankala. Kuvaa vaikka ulkona - epäsuorassa valossa. Valoa on riittävästi ja ei heijastele (kiiltele) turhaan. Terkuin valokuvauksen lehtori.

Vastaa Viestiin