Viljami taitaa epäillä että ei sitä kuitenkaan jaksa polkea, jos annetut asuttavuusvaatimukset täyttyy
Homman vaativuudesta kertoo paljon se ettei asuntopyöriä ole ennestään olemassa. Konsepteja kyllä. Lihasvoimalla mielekkäästi liikkuvassa laitteessa täytyy pitää liikkumisen keveys aina mukana. Voimaa ei ole tuhlattavaksi asti.
Onpa tässä ollut hauska ketju, jossa aina väliin näyttää järkikin voittavan. Sanallisesti voi keksiä ja ehdottaa mitä villeimpiä ideoita. Suosittelisin kaimalleni idean piirtämistä paperille oikeaan mittakaavaan niin ehkä selviäisi, miten homma toimisi. Niin kuin jo moni mainitsikin on kokonaispainolla ratkaiseva merkitys pitempien matkojen onnistumiselle. Kyllä hyvällä teltalla tai riippumatolla ja makuupussilla pärjää hyvin niin Lapissa kuin muuallakin.
Tein lentokonevanerista 20 kiloisen pienoisasuntovaunun. Sen käyttö on käynyt vähäiseksi, kun ei ole ollut kärsivällisyyttä hitaanlaiseen matkan tekoon.
Pienasuntovaunu m.jpg (113.42 KiB) Katsottu 14899 kertaa
Olen parhaillaan tekemässä nelipyöräistä kinneriä SH32, johon olen yrittänyt sovittaa makuupaikkaa, mutta hankalalta tuntuu.
SH32 24.3.2017.png (915.71 KiB) Katsottu 14899 kertaa
Kyllähän Sakari on SH32:n yhteydessä jo aika monta ratkaisua tehnyt, jotka tukevat makuupyörä-ajatusta. Etukampi voidaan vaaka-asennossa peittää levyllä, raidetanko on edessä poissa tieltä samoin etuvetoratas, takapyörien ripustus jättää niiden välin kokonaan vapaaksi, kaksoisrunkojen väli voidaan punoa vaikka nailonnauhasta Alvar Aalto-tuolien tapaan. Istuimen sivuputket voisi tehdä suoristettaviksi alumiinitikkaiden mekanismia matkien niks naks, jolloin istuimella voisi peittää takaosan lattian ja nostaa taas istuimeksi takaisin. Painoa ei tulisi normaalia pyörää enemmän. Telttaa ei tarvitsisi ja makuupussi ja Trangia olisi joka tapauksessa kuljetettava.
Etuosan katetta pitäisi jatkaa etupyörän kaarta mukaellen parikymmentä senttiä pitemmäksi ja vähän korkeammalta kaartuvaksi niin johan sopisi.
Takapyörien ripustuksessa olisin tehnyt poikkitangon kiinteäksi takahaarukoitten kanssa, mutta runkoon laakeroituna kallistuksenvaimentimen ajatuksella. Haarukoitten lyhyet laakerivälit yhdistettynä ketjuvetoon ja pitkiin haarukoihin voi aiheuttaa heilumista. Erillisjousitus ilman kallistuksenvaimenninta voi olla hutera kurvissa.