Vilijami kirjoitti:Toimisiko tuollainen salpakiinnitys rungossa? Rungon yläpuolelle hitsataan stopparipalikka, jota vasten alapuolen salpa kiristää. Runkoputki on 40 x 40 ja päällyputki 45 x 45 x 2. Hieman jää välystä, mutta osaisiko tuo salpa kiristää sen pois?

Laskeskelin, että aika tiukalle tulee menemään jopa salvan ruuvin lujuuden suhteen. Saati mutterin päiden, tai vastakoukun. Sadan kilon ukko päällä ja polkemassa jyrkkään ylämäkeen aiheuttaa hakaan pahimmillaan noin tonnin vedon. Koukku ainakin antaa periksi. Kiilaliitos olisi hyvä, koska sitten välys jäisi niin pieneksi, että salvan jousto kykenisi sen kompensoimaan venähtämättä.
Pastorin tandemiin tehtiin sisälle menevään osaan päähän paksunnokset. Muistaakseni pekät hitsit, jotka hiottiin puolen millin korkuisiksi. ja ulkopäähän 1mm peltikiila kahdelle puolelle.
Näihin pyöien runkojatkoksiin mietin joskus työkalua, jolla neliöputkeen tehtäisiin kartio/kiila-muoto. Paksuhkosta teräslevystä tehtyä kiilamaista putkea käyttäen voisi toisen puoliskon putken venyttää suppiloksi ja toisen puristaa suppuun. Kiilakulma niin loivaksi, ettei irtoa itsestään, mutta niin jyrkäksi, ettei tule liian syvä ja juuttuva rakenne. Kokeilla pitäsi.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma