40 x 40 runkoputkea löytyi 3m ja 30 x 30 takahaarukkaputkea 2m. 45 x 45 putkea oli 20cm pätkä.
Cruiser easyn rungossa ois kyllä tuommonen valmis 20cm liitosholkki ja se joutas pois. Vois hitsata kasaan ilmankin, kun rungon mitta on nyt sopiva. Jos tuohon liitosholkkiin porais keskelle emäputken reijän, niin takarunkoa menis 8cm sisään ja kampipuomia (siitäkin sais irrotettavan) saman verran. Just ja just riittäs, flevon rungon jatkopalassa oli putket limissä just tuon 80mm.
Jos tekis liitoksen nuin, että kampipuomi ja takarunko nojaisivatkin liitosholkin läpi menevään emäputkeen. Näin saisi täydet 2 x 100mm tukipintaa 200mm liitosholkkiin, vaikka emäputki kulkeekin sen läpi.
Liitteet
liitos.jpg (42.05 KiB) Katsottu 3766 kertaa
Viimeksi muokannut Vilijami, 04 Tammi 2019, 10:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Toihan on kätevä emäputkipalikka. Se tekee putkeen puristettavan keskiön kanssa uuden pyörän rakentamisen kovin vähätöiseksi. Muutama putken pätkä ehkä mutkan kanssa ja pyörä on lähes valmis
Mikä sai muuttamaan takahaarukan taittumaan rungon alle eikä viereen? Paketin ulkomitat kasvavat muutoksesta.
Tarviiko kampipuomin olla irrotettava? Kestääkö se holkissa, vai löystyykö kiinnitys polkiessa? Se on aika lyhyesti holkin sisässä ja pitkä vipuvarsi
Jos vetää naruperän köyden kiinnityspisteen keulapuomiin, vetää painovoima sekä perärunkoa, että kampipuomia kohti emäputkea. Kun vielä polkee päälle, vetää ketju vielä kahta kauheammin. Ei taitaisi tarvita mitään lukituksia, jos vain sivusuunnan välys olisi hallinnassa.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Tarviiko kampipuomin olla irrotettava? Kestääkö se holkissa, vai löystyykö kiinnitys polkiessa? Se on aika lyhyesti holkin sisässä ja pitkä vipuvarsi
Jos vetää naruperän köyden kiinnityspisteen keulapuomiin, vetää painovoima sekä perärunkoa, että kampipuomia kohti emäputkea. Kun vielä polkee päälle, vetää ketju vielä kahta kauheammin. Ei taitaisi tarvita mitään lukituksia, jos vain sivusuunnan välys olisi hallinnassa.
Sivuttaista lenkkuamista vähän epäilinkin mutt sehän pitää kokeilla ni haihtuu miunkin vähäiset epäilyt
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Muotoile runkoputkien emäputken kolot itsekeskittäviksi, niin poistavat välykset samalla vaivalla.
Piirtelin aikani kuluksi mbb-version, johon mahtuisi juurikaan keulapalan koon kasvamatta myös enemmän valinnanvaraa antava 406 kiekko. Stemmiin vielä sarana ja ehkä myös selkänojaan, niin johan on kohtuullisesti pakkautuva ja kohtuuvaivalla tehtävä pyörä
Dumbo mbb.JPG (18.23 KiB) Katsottu 3673 kertaa
Viljamin vaatimuksia mbb-versio ei luonnollisestikaan täytä.
Toihan on kätevä emäputkipalikka. Se tekee putkeen puristettavan keskiön kanssa uuden pyörän rakentamisen kovin vähätöiseksi. Muutama putken pätkä ehkä mutkan kanssa ja pyörä on lähes valmis
Näitä pitäis tehdä hyllyyn valmiiksi!
jooseha kirjoitti:
Mikä sai muuttamaan takahaarukan taittumaan rungon alle eikä viereen? Paketin ulkomitat kasvavat muutoksesta.
Huono feng shui ja kultainen leikkaus ei toteutunut.
Anteeks.
Mä aina vaan kyttään näitä epäkohtia.. Mutta eikös takanavan läpipultti[?] tee kolarin putkilampin korvan kanssa? Tiettu jos se pultti onkin tarkoitus irrottaa haarukasta..
Mut, eikös siihen sit tarvii niitä työkaluja?
Mä en oikeen kauheesti oo pelannu näiden nykyaikaisten fillarinosien kans, ni ei tiedä mitä kaikkea sitä olemassa onkaan! Mun maailman katsomuksessa on kammet vielä valurautafaubereita ja pistoakseli navoista ei olla kuultukkaan!
.. Toi Mbb-hän auttaa varmasti yksikätisyyden tuomiin haasteisiin kummasti. Voinee vaan olla haastava laite jos toinen jalkakaan ei ole toisen veroinen..
Anteeks.
Mä aina vaan kyttään näitä epäkohtia.. Mutta eikös takanavan läpipultti[?] tee kolarin putkilampin korvan kanssa? Tiettu jos se pultti onkin tarkoitus irrottaa haarukasta..
Mut, eikös siihen sit tarvii niitä työkaluja?
Ei mitään anteeksi pyydeltävää, jos joku huomaa epäkohdan mun suunnitelmissa, niin tottakai pitää huomauttaa. En varmasti loukkaannu!
Mutta se takanavan pultti on pikalukitteinen näin, painetaan nappia akselin keskellä ja se irtoaa vetämällä:
Piirtelin Joosen idean puhtaaksi. Aika nätisti viikkautuu
Takakiekon voi vaihtaa pikalukitusakselilla myös haarukan toiselle puolen, jos se helpottaa taittelua?
Eikö JOKU vois luvata mulle, että pystyisin ajamaan tuolla mbb versiolla? Siinä ois vähemmän ympäristöä sotkevaa ketjuakin.
Liitteet
Dumbo mbb.JPG (56.74 KiB) Katsottu 3583 kertaa
Dumbo mbb viikattuna.JPG (30.08 KiB) Katsottu 3591 kertaa
Eikö JOKU vois luvata mulle, että pystyisin ajamaan tuolla mbb versiolla?
Luvata en voi, mutta uskon kuitenkin että pystyt. Vain alku lienee hankala Itse opettelin ajamaan pyyttonia myös yhdellä jalalla enkä osaa pitää sitä amerikan temppuna.