Onkohan kukaan rakentanut tuollaista hipsua, Meriluodon piirrosten mukaan? Piirros Hipparion 3:sta vain yhdestä suunnasta piirrettynä. http://personal.eunet.fi/pp/davinci/Hipsu3sivukuva.jpg
Toinen projektio puuttuu. Sivukuvan avulla on tietenkin mahdollista selvittää nuo loputkin mitat laskemalla, mutta kiinnostaa vaan tietää, onko joku sellaiset piirrustukset jo tehnyt?
HIPPARION rakentelu
HIPPARION rakentelu
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14156
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: HIPPARION rakentelu
POMO kirjoitti:...mutta kiinnostaa vaan tietää, onko joku sellaiset piirrustukset jo tehnyt?
Esko M on. Kysy siltä piirustuksia. Joku toinenkin on kuulemma Hipsun tehnyt, kuulemma valokuvien perusteella.
Jori
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- irakas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3851
- Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
- Paikkakunta: Vaajakoski
Re: HIPPARION rakentelu
jori kirjoitti:POMO kirjoitti:...mutta kiinnostaa vaan tietää, onko joku sellaiset piirrustukset jo tehnyt?
Esko M on. Kysy siltä piirustuksia. Joku toinenkin on kuulemma Hipsun tehnyt, kuulemma valokuvien perusteella.
Jori
Teinpä minäkin Komsan Hipsun pohjalta:
Video koeajosta:
Eskon Protohippus 3:
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
Re: HIPPARION rakentelu
Hep!
Kaverin kanssa tehtiin yksi Hipparion valmiiksi asti vuosituhannen vaihteen tienoilla, ja tosiaan haalittiin kaikki kuvat ja piirustukset mitä netistä löytyi Meriluodon konstruktiosta, ja juman gegga, se toimii.
Tehtiin vähän jykevän puoleinen alumiinirunko mutta sittenpä on 150 kg parhaimmillaan ollut huoletta päällä, ei notku.
Laittelen tonne "pyöräsi kuva" osioon jotain kuvaa tässä piakkoin. Mehän ei maltettu olla soveltamatta joten kapine on sekalainen yhdistelmä Meriluodon eri variaatioista...
Tehtiin samalla vauhdilla vähän seuraavaankin osia, kai ne vielä jostain löytyis. Myös penkkiin käytettyä nylonkangasta on ISO rulla jos jotakuta kiinnostaa.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14156
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: HIPPARION rakentelu
Tämä propelin Hipparion siirtyi tuossa viimekuun vaihteessa Tampereelle. Sillä on ajeltu työmatkaa Ruskoon mäkeä ylös ja illalla alas.
Viime viikolla pantiin siihen muodikkaat 102-milliset kammet. Oli muuten hyvä, mutta poljinetäisyys muuttui liian lyhyeksi ja vaihteet olivat jo alkujaan liian suuret. Lyhyet kammet vielä lisäsivät molempia haittoja.
Tänään vaihdettiin takaras 16-piikkisestä 24-piikkiseksi ja siirrettiin kampikeskiötä edemmäs ja istuinta taemmas. Eturatas taitaa olla reilu 30-piikkinen. Nyt on kuulemma täydellinen. Saapas nähdä, miten huomenaamuna mäki nousee.
24-piikkinen löytyi jostain hyllyn perältä, joten se oli nykyisiä, enintään 22-piikkisiä paksumpi. Piti siksi ostaa tuohon 1/8 tuumaa leveä ns. yksivaihteisen ketju. Sellainen ei mene kiristäjän häkistä läpi lukkoineen, joten piti panna paikoilleen ilman lukkoa omalla tapillaan.
Nimeän tämän pyörän omavaltaiseksi Lehtisammakoksi. Väri on autenttinen ja nyt on välityskin kiipeilyyn sopiva.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: HIPPARION rakentelu
Kyllä 24 piikkisiä takarattaita löytyy vieläkin paikallisista pyöräliikkeistä.
Lotek kinneriin laitoin tuollaisen, mutta leveä ketju oli liian leveä jorilta tulleisiin taittopyöriin. Laitoin rattaan kiinni sorviin pyörimään ja hioin rälläkän rättilaikalla ratasta ohuemmaksi 7/8 avovaihteisen ketjulle sopivaksi. Jos ei ole sorvia, niin ratasta voi pyörittää vaikka porakoneella.
Toinen vaihtoehto on 406 CF:ään laittamani sinkulan ketjunkiristin, josta leveä ketju menee läpi.
No tämä ongelma oli jo ratkaistu jättämällä lukko pois, mutta tämä oli vinkkinä tuleville rakentelijoille.
- Pastori
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7060
- Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: HIPPARION rakentelu
Oma tappi, paras tappi.
Re: HIPPARION rakentelu
Hienoa, että ainoa oikean näköinen (omani lisäksi) Hipparion Protohippus 2 on liikenteessä. Hipsusta on maailmalla pari muunnelmaa, joiden rakenteet on tehty mukaillen.
Oman Hipsuni peruskunnostin loppukeväästä ja olen nyt tämän vuoden aikana ajellut sillä 4 036 km. Hyvin on toiminut. Toimenpiteet olivat:
rungon maalaus, maali nopeasti kuivuva kolmen muovin spray-maali, ei hyvä, kuluu hankauksesta irti herkemmin kuin alkuperäinen/v. 2001 kaksikomponenttinen automaali ja myöhemmät sivellyt alkydimaalit, spray-maali on huonosti peittävää mutta kuivuu 20 minuutissa
uusi istuinverkko, ties kuinka mones
uusi etupyörä vaihteineen ja renkaineen (Shimano Nexus 8 kuten edellisetkin, viides vaihteisto koko elinaikana, n. 90 000 ajokilometriä), Marathon Plus -rengas 20" 406x47, oli vaikea löytää, tehty jossain kauko-idässä ja vähän epämuotoinen, ei istu suoraksi vanteelle, mutta ei ole haitannut
takarenkaiden vaihto keskenään niin, että kuluvat toiseltakin reunalta, kestoikä ei ole koskaan selvinnyt on joko 12 000 km tai 24 000 km (ei jarruja takapyörissä)
alkuperäisen Magura-vanne-nestejarrun asennus takaisin (edellinen oli mekaaninen vannejarru, koska BMX-vanne oli leveä Maguran U-pidikkeelle), jarrutusteho on taas huima, rullajarru jää tehossa toiseksi
ketjunkiristäjän vaihtaminen yksivartiseksi, aluksi oli kaksirattainen vaihtaja ketjunkiristimenä, nyt toimii äänettömästi ja tuntuu vievän selvästi vähemmän tehoa
uusi pienempi eturatas 42T, tuntuu sopivalta 20-hampaisen takarattaan kanssa
uusi iso eturatas 46T, edellinen iso ratas 51T oli liian iso lyhytvartiselle ketjunkiristäjälle ja muutenkin turhan raskas, etuvaihtajaa ei ole ollut koskaan, vaihto tehdään käsin (jos tehdään).
OMAT KOTISIVUNI katoavat vuodenvaihteessa. Elisa Oyj lopettaa ns. vanhanaikaisten Saunalahti-nettisivujen säilömisen servereissään ja kaikki materiaalini vuodesta 1995 alkaen katoaa bittien taivaaseen. KANNATTAA KATSOA NYT, niin kauan kuin ehtii! Sisältö on osittain nojapyöräilyn historiaa. Sivujen uudesta sijainnista ei ole mitään tietoa. Jos sellainen löytyy, sisältö tulee olemaan suppeampi. Osoite on vuodenvaihteeseen asti:
Esko Pukinmäestä
Re: HIPPARION rakentelu
Vielä valokuva Hipparionin nykytilanteesta.
- Liitteet
-
- HIPPARION_Protohippus_2.jpg (162.43 KiB) Katsottu 4933 kertaa
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: HIPPARION rakentelu
Jes, eteenpäinsoutuairot ovat juuri sellaiset, mitkä piirtelin noin vuonna -85, samoihin aikoihin kun rakentelin eka MBB nojapyörän. Eteenpäinsoutuairot jäivät itseltäni toteuttamatta, mutta hyvä että Esko M on ne testannut toimiviksi.
- Liitteet
-
- Airot.gif (7.07 MiB) Katsottu 4888 kertaa
- janx
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 5396
- Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
- Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
- Viesti:
Re: HIPPARION rakentelu
Tuosta osoitteesta sivusto katoaa, mutta otin siitä tallenteen HTTrack-ohjelmalla. On mahdollista, että tehdään ainakin sivustosi nojapyöräosiosta peili (mirror) jonnekin päin internetiä, jos et nettisivuille uutta kotia (serveriä) aio hankkia.
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
Re: HIPPARION rakentelu
Hienoa, että on varmiste jossain muuallakin kuin omalla WIN10-koneellani (sen kovalevyllä, ei SSD-levyllä). Taitaa olla jotain myös tallessa USB-kovalevyllä, kun noita varmisteita on tullut tehtyä, vaikka ei niistäkään aina selvää saa, liikaa tavaraa!
Eteenpäinsoutuairot: Kotisivullani on videonpätkä ihan oikeasta soutamisesta Katalla Vantaanjoella pari kolme vuotta sitten. Näkyy, että airot toimivat. (Tuon animaation tein Cinema 4D -ohjelmalla.) Sekin video siis häviää Elisan palvelimesta vuodenvaihteesta. Pysynee omassa koneessani. Soutaminen jäi välivuosina vähiin, viime vuonna vain kerran (n. 11 km) ja kuluneena kesänä kerran (n. 5 km). Moisen raskaan konstruktion (60...70 kg) kuskaaminen joen rantaan Hipparionin perässä tai tiilikärryyn kytkettynä jalkaisin ei houkutellut enempään. Ja olihan koronakin iso este mennä julkiselle uimarannalle.