PW kirjoitti:Epäilen, ett läpinäkyvä keula tämmöseen ongelmaan auttas. Kaareva pinta yli metrin päässä silmistä
Lisäksi pitäisi vuoroin katsella sisäkautta ja vuoroin kannen yli vauhdissa
Monissa malleissa ongelma on huomioitu, tekemällä keskelle keulakantta "kanjoni", Waw, DF, Mulsanne ym.
Ps. Ite en oo tätä suureksi ongelmaksi vielä kokenut kun ei oo sattunut mitään - kop, kop.
Tuohon viittasin mulkosilmäisyyden kehittämistarpeella tai ympäristön havainnoinnin vaikeudelle, kun siirtelee katsetta ylös alas sivuille ja taakse sijaan. Mihin autojen tapaan kamerat eri suuntiin ja pään mukana kääntyvä kamerakuvan luonnon päälle näyttävä läpinäkyvä silmälasinäyttö tai Jorin periskooppi-idea tuovat osittaisen epätyydyttävän ratkaisun. Tuovat epämukavuutta ja osalle päänsärkyä sekä näkömuutoksia, kun silmämuna muuttuu likinäköisen muotoiseksi pitkiä aikoja lähelle tuijottaessa. Saattaa hiostaa varsinkin pitkillä matkoilla. Ei ole viisasten kiveä ja parasta mahdollista ratkaisua ehkä keksitty vielä.
Läpinäkyvän materiaalin käyttö on suunnittelun osalta kriittistä, kun katolla katsotaan materiaalia sivusta, jolloin se muuttuu hyvin huonosti läpi näkyväksi. Ja tekee kasvihuone-ilmiön sisälämpöihin. Siksi ehdotin nokan pystyosaan ja pohjan etuosaan läpinäkyvyyttä, kun siellä oikeasti materiaali on läpinäkyvää. Matala makaava asento istuimessa vaaditaan, jottei silmästä läpinäkyvän osan läpi maahan näkemisen etäisyys ole niin lyhyt, että apua on vain parkkeeratessa. Siksi oletan, että läpinäkyvä nokka ei ole helppo ja yleinen muutos/korjaus kaupallisissa laitteissa.
Saivarrellen olen pari kertaa kattamattomalla 2 pyöränojakilla madellut väistellen koko tien leveydeltä ja pituudelta olevaa reikäkokoelmaa, minkä rankkasade oli tehnyt hiekkatiehen matelunopeudella kuikkien polkimien ja jalkojen sivuilta sekä välistä. Tuo on niin harvinainen tilanne, ettei yksinään riitä perusteeksi läpinäkyvyysmuokkaamiselle mielestäni. Ei auta suurissa nopeuksissa tyypillisillä kaupallisilla kinnerin penkkien korkeuksilla ja selkänojan kulmilla=silmien korkeus. Kun helposti jää läpinäkyvästä osasta näkyvyys niin harvaan metriin eteen, että saattaa olla merkityksetön normaaleissa kinnerivauhdeissa. Ainakin jos ei väistä, jo havaittua estettä. Hyvä tuokin, muttei riittävä parannus kokonaisturvallisuuden kannalta.
Tuttu juttu on polvikummut katossa osassa kaupallisia velomobiileja ja ne eivät estä myös läpinäkyvän nokan käyttöä, vaikka sitten vain pahoissa paikoissa madellen esteiden väistelyssä. Se on makukysymys, vihaan renkaiden vaihtoa niin, että väistelen aina pystäreilläkin, millä lähelle näkö on paljon helpompaa, kuten väistelykin.
Muilla ajotyyleillä mahdollisesti saavutettavat edut vaihtelevat velomobiililla. Osa jyrää yli kolmella tai kahdella raiteella vaihtelevasti suojatuilla renkailla, jolloin läpinäkyvyyden tarve on onnettomuuden kokeneen tyyppiä. Kaukaa pahojen esteiden havainnointia, mihin läpinäkyvyyden etu on vähäinen tai olematon. Ei se tarkoita sitä, ettei läheltä väistötilanteessa näköyhteydelle esteeseen olisi tarvetta, vaikka se on vain puolet yhtälöstä.