sh14:n tekemistä helpottaisi, jos ei aivan samaan tasoon laittaisi etu- ja takapyörää.
Tai sitten trimmaisi homman niin, että ajolinjat kohtaisivat tien pinnassa, jolloin etu- ja takapyörien tasot olisivat kulmassa keskenään.
Olisikohan tällaisista tempuista haittaa ajettaessa? Aiheuttaisiko tällainen huojuntaa kovemmissa vauhdeissa?
Kannattanee valita mieluummin etuvasemmalta takaoikealle kulkeva rungon vinous (skissin sivukuva). Tämä rakenne on ainakin etupuomin notkumisen kannalta paljon parempi kuin päinvastainen vinous. Vetopuolen taittopyörän saa lähelle runkoputkea, jolloin etupuomia oikealle taivuttavan ketjuvoiman vipuvarsi jää pienemmäksi. Emäputki pitää myös kiinnittää runkoon keskiviivan vasemmalle puolelle. Tämä kaikki siis ketjuvoimien vastaanottamista silmällä pitäen. Sama temppu voidaan tietenkin tehdä myös kallistamalla vetävää etupyörää vasemmalle, jolloin ketjulinja tulee myös lähemmäs runkoputkea. Haarukka pysyy siis suorassa, mutta pyörä asennetaan tähän hiukan vinoon. Tätä ilmeisesti tarkoitit tuolla ajokoira-tyyppisellä "pyörätasot eri kulmissa" konstruktiolla. Laitan tähän kuvan selventämään selitystäni tuolta edellä esitetystä linkistä.
Jori
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Kannattanee valita mieluummin etuvasemmalta takaoikealle kulkeva rungon vinous (skissin sivukuva). Tämä rakenne on ainakin etupuomin notkumisen kannalta paljon parempi kuin päinvastainen vinous. Vetopuolen taittopyörän saa lähelle runkoputkea, jolloin etupuomia oikealle taivuttavan ketjuvoiman vipuvarsi jää pienemmäksi. Emäputki pitää myös kiinnittää runkoon keskiviivan vasemmalle puolelle. Tämä kaikki siis ketjuvoimien vastaanottamista silmällä pitäen. Sama temppu voidaan tietenkin tehdä myös kallistamalla vetävää etupyörää vasemmalle, jolloin ketjulinja tulee myös lähemmäs runkoputkea. Haarukka pysyy siis suorassa, mutta pyörä asennetaan tähän hiukan vinoon. Tätä ilmeisesti tarkoitit tuolla ajokoira-tyyppisellä "pyörätasot eri kulmissa" konstruktiolla. Laitan tähän kuvan selventämään selitystäni tuolta edellä esitetystä linkistä. "kuvat poistettu"
Jori
Tjaa, omat kokemukseni puoltaisivat kyllä päinvastaista. Olen joutunut laittamaan vetorissan aivan runkoputken sivuun, koska muuten se hankaa ikävästi polven sisäsyrjään. ketjulinja on siis vino, mistä ei ole ollut mitään haittaa. Tuossa vinoputkisessa rissa jäisi sentin pari ulommas. Mutta koska istutaan korkeammalla se jää myös istuimeen nähden alemmas, mikä saattaa pelastaa tilanteen.
Tuossa vinoputkisessa rissa jäisi sentin pari ulommas. Mutta koska istutaan korkeammalla se jää myös istuimeen nähden alemmas, mikä saattaa pelastaa tilanteen.
Ja pelastaakin. Jalan alin osa polkiessa on penkin ja kampilaakerin välisellä linjalla polveen asti. Jos tuo taittorissa on polven kohdalla tai taempana niin mitään ongelmaa ei pitäisi olla, paitsi pussihousuilla
Kannattanee valita mieluummin etuvasemmalta takaoikealle kulkeva rungon vinous (skissin sivukuva). Tämä rakenne on ainakin etupuomin notkumisen kannalta paljon parempi kuin päinvastainen vinous. Vetopuolen taittopyörän saa lähelle runkoputkea, jolloin etupuomia oikealle taivuttavan ketjuvoiman vipuvarsi jää pienemmäksi. Emäputki pitää myös kiinnittää runkoon keskiviivan vasemmalle puolelle. Tämä kaikki siis ketjuvoimien vastaanottamista silmällä pitäen. Sama temppu voidaan tietenkin tehdä myös kallistamalla vetävää etupyörää vasemmalle, jolloin ketjulinja tulee myös lähemmäs runkoputkea. Haarukka pysyy siis suorassa, mutta pyörä asennetaan tähän hiukan vinoon. Tätä ilmeisesti tarkoitit tuolla ajokoira-tyyppisellä "pyörätasot eri kulmissa" konstruktiolla. Laitan tähän kuvan selventämään selitystäni tuolta edellä esitetystä linkistä. "kuvat poistettu"
Jori
Tjaa, omat kokemukseni puoltaisivat kyllä päinvastaista. Olen joutunut laittamaan vetorissan aivan runkoputken sivuun, koska muuten se hankaa ikävästi polven sisäsyrjään. ketjulinja on siis vino, mistä ei ole ollut mitään haittaa. Tuossa vinoputkisessa rissa jäisi sentin pari ulommas. Mutta koska istutaan korkeammalla se jää myös istuimeen nähden alemmas, mikä saattaa pelastaa tilanteen.
Tarkoitin juuri tuota samaa asiaa. Katso tarkasti tuota edestä päin otettua kuvaa. Siinä taittopyörän voi asentaa vaikka hankaavan lähelle runkoputkea ketjulinjan menemättä vinoon. Rissan kohdalla leveys on siis minimissään ja ketjuvoiman momenttivarsi myös. Kampikeskiön kohdalla asennus on tietysti epäsymmetrinen, mutta tuon epäsymmetrisyyden aiheuttama taivutusmomentti vaikuttaa vähemmän etupuomin notkumiseen sivulle, kuin tyvessä oleva ylimääräinen ketjulinjan ja putken etäisyys.
Jori
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Juuri tuo taittopyörän osumisen polveen välttämisen vuoksi pähkäilin laittaa runkoputken takapyörän vasemmalle puolelle. Jorin ehdotus on kuitenkin jotenkin luontevampi niinkuin se tuossa Losnassakin http://digilander.libero.it/maulettilan ... /index.htm on. Kampikeskiötä on mahdollisuus jonkin verran siirtää oikealle runkoputken keskilinjasta.
Epämukavin piirre tässä suoraputki-ratkaisussa on se, että istuinkorkeus tulee suureksi vaikka käyttäisi 20":n etupyörää.
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
Epämukavin piirre tässä suoraputki-ratkaisussa on se, että istuinkorkeus tulee suureksi vaikka käyttäisi 20":n etupyörää.
Ei epäsymmetrisyyden hyödyntäminen edellytä suoraa runkoputkea. Myös käyräputkisessa kannattaa hyödyntää etupuomin tyviosan kääntämistä oikealle ketjulinjan lähelle. Tämä edellyttää tietenkin emäputken asentamista epäsymmetrisesti. Myös takavetoisessa tällä rakenteella voidaan notkumista hillitä.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Tarkoitin juuri tuota samaa asiaa. Katso tarkasti tuota edestä päin otettua kuvaa. Siinä taittopyörän voi asentaa vaikka hankaavan lähelle runkoputkea ketjulinjan menemättä vinoon. Rissan kohdalla leveys on siis minimissään ja ketjuvoiman momenttivarsi myös. Kampikeskiön kohdalla asennus on tietysti epäsymmetrinen, mutta tuon epäsymmetrisyyden aiheuttama taivutusmomentti vaikuttaa vähemmän etupuomin notkumiseen sivulle, kuin tyvessä oleva ylimääräinen ketjulinjan ja putken etäisyys.
Jori
Rissa jäisi liian ulos minun tapauksessa vaikka olisi kiinni runkoputkessa. Tai sitten pitäisi opetella ajamaan polvet levällään.
Jos kaikesta huolimatta tulee ongelmia niin voihan runkoaisaan loveta kolon rissalle, johon voi samantien integroida ketjusuojuksen.
jviirret kirjoitti:
Jarcco kirjoitti:
Tuossa vinoputkisessa rissa jäisi sentin pari ulommas. Mutta koska istutaan korkeammalla se jää myös istuimeen nähden alemmas, mikä saattaa pelastaa tilanteen.
Ja pelastaakin. Jalan alin osa polkiessa on penkin ja kampilaakerin välisellä linjalla polveen asti. Jos tuo taittorissa on polven kohdalla tai taempana niin mitään ongelmaa ei pitäisi olla, paitsi pussihousuilla
Epämukavin piirre tässä suoraputki-ratkaisussa on se, että istuinkorkeus tulee suureksi vaikka käyttäisi 20":n etupyörää.
Ei epäsymmetrisyyden hyödyntäminen edellytä suoraa runkoputkea. Myös käyräputkisessa kannattaa hyödyntää etupuomin tyviosan kääntämistä oikealle ketjulinjan lähelle. Tämä edellyttää tietenkin emäputken asentamista epäsymmetrisesti. Myös takavetoisessa tällä rakenteella voidaan notkumista hillitä.
Minulla on tässä projektissa tavoitteena löytää rakenteeltaan mahdollisimman yksinkertainen ja kevyt nojakki ja siksi tuo suora runkoputki viehättää.
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
Sori se miun löytämä linkki on tippunu johonkin matkalle. Vielä kun jaksas muistaa mistä sen löysin.
Löysin ! Yritänpä liittää sen linkin tähän : http://digilander.libero.it/maulettilan ... LOSNAb.htm
siellä on kuvia tommosista epäsymmetrisistä muutamia ja muutakin juttua aihesta ja vierestä.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Kuinka paksu taka-akseli tuossa losnassa on? Kuinkahan paksu sen pitäisi olla jos laittaisi taakse 26" vetävän renkaan?
Pistin tuossa osiksi yhden shimanon navan jossa kierteillä oleva takapakka. Siihen saisi helposti ainakin 15mm akselin jos tekisi laakeroinnin runkoon. Ehkä isommankin, mutta tuohon kokoon saisi helposti akselin 16mm pultista sorvaamalla ja laakereitakin joka kaupassa. Voisi yhdistää tämän idean tuohon omaan highracer-suunnitelmaan ( http://www.kotinet.com/ninajukk/highracer.htm )