Runkoputki oli 40x60 eli laakerien välimatka ulkopinnoista 60 mm (+ ohuet välilevyt sisäkoolien päällä). Laakerit olivat 25-45-12 molemmin puolin tiivistetyt (6005-2RS).
Alkuperäisen Airbiken haarukkahan oli "normaali" eli kaulaputkella, siinä oli järeät kartiorullalaakerit.
Viimeksi muokannut kuparinen, 14 Tammi 2018, 12:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
No miten ois kasettikeskiön käyttö ohjauslaakerina?
Itse käytin tuota cf-tavarapyörään ohjauslaakerina. Siihen sopii M16 pultti akseliksi.
Siis, vaihdoitko kasettikeskiöstä nelikanttiakselin tilalle 16mm pultin? Miten? Miksi? Kasettikeskiöhän kävis sellasenaan mutt onko se vähän painava? Ja kourakiinnitys siihen taas vaikea tehdä?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
No miten ois kasettikeskiön käyttö ohjauslaakerina?
Itse käytin tuota cf-tavarapyörään ohjauslaakerina. Siihen sopii M16 pultti akseliksi.
Siis, vaihdoitko kasettikeskiöstä nelikanttiakselin tilalle 16mm pultin? Miten? Miksi? Kasettikeskiöhän kävis sellasenaan mutt onko se vähän painava? Ja kourakiinnitys siihen taas vaikea tehdä?
Ei se mitään painava oo. Kourakiinnityksen takia vaihdoin akselin pultiksi. Laakerit lähti irti kun sievästi naputteli nelikanttiakselin päähän. B-kaupan uus 9€ keskiö. Keskiömuhvin vaan hitsaa runkoon, ni on vaihdettava laakeri.
Kuvassa vielä 16mm putki pultin tilalla.
Onhan tuossa keskiön käytössä puolensa, halpa, helpostisaatavissa, pysynee puhtaana ym.
Hmph. Jos tuosta joutuu vasaroimaan akselin irti, irrottamaan laakerit ja vielä hankkimaan keskiöholkin koko systeemin kiinnittämiseksi runkoon, on tuo mielestäni selvästi hankalampi ja työläämpi ja jopa kalliimpi kuin tuo putkista tehty.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Onhan tuossa keskiön käytössä puolensa, halpa, helpostisaatavissa, pysynee puhtaana ym.
Hmph. Jos tuosta joutuu vasaroimaan akselin irti, irrottamaan laakerit ja vielä hankkimaan keskiöholkin koko systeemin kiinnittämiseksi runkoon, on tuo mielestäni selvästi hankalampi ja työläämpi ja jopa kalliimpi kuin tuo putkista tehty.
Jäihän siihen tuo pysyy puhtaana
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Hmph. Jos tuosta joutuu vasaroimaan akselin irti, irrottamaan laakerit ja vielä hankkimaan keskiöholkin koko systeemin kiinnittämiseksi runkoon, on tuo mielestäni selvästi hankalampi ja työläämpi ja jopa kalliimpi kuin tuo putkista tehty.
Sunnuntaiyönä ei muuta ollut saatavissa kuin kasettikeskiö, josta olin akselin ottanut (ehkä Räntiksen kampiakseliin?) silloin tuo oli halvin, helpoin ja ainoa mahdollinen ratkaisu
Pari ajatusta aiheesta. Lujuusarvoiltaan hyvälaatuista alumiinia saa kaupasta sikahintaan 3 / 6 metrin tankoina. Mä tein itse toiseen tadpoleen etukiekkojen akselit 30 mm tangosta muistaakseni 7000 sarjan alumiinista. Se on helppoa työstää lelusorvilla ja lämmön tuotto on vähäistä => hyvät lujuusarvot säilyvät. Rakenteessa ei siis ole hitsejä. Toisaalta siitä 3 metrin tangosta saa melko monta akselia.
Mitenkäs tämä konstruktio suhtautuu liukulaakerien käyttöön. Periaatteessa niillä saa rajut kuorman kestot ja ne ovat tosi kevyitä ja halpoja?
QD-Karhee ketjun nivelkeskustelun johdosta, etsin ja löysin aiemmin ostamani laakerit, B-laatua - mitat 32-15-9mm.
Akseliksi kävin eilen paikallisesta 15mm hydrauliikkaputkea. Ja tänään sitten omista jemmoista etsimään emäputki matskua - löytyi pari pätkää, ulkomitta 35mm ja seinämä n. 1,7mm (mitattu rullamitalla). Sekä akseli, että emäputki on hivenen ahtaita - akselista lähtee helposti ylimääränen, hiomapaperi/hanska/porakone ja kaksi kättä systeemillä. Jos olis se sorvi, emäputkesta kai sais siististi liiat pois, eikä tartteis laakereiden väliin hitsata putken pätkää.
Tavaraläskissä nivelen pituus 120mm, siinähän on puolet liikaa jos runkoputki on 50mm paksua - ehkä siis teen 60mm pitkän emäputken - sittenhän sen näkee, kestääkö ja kuinka
Ps. Tuo laakeri meni kevyesti napauttamalla vähän matkaa putkeen mutta ei varmaan kannata sitä liian ahtaaseen putkeen tunkea?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Käväsin polkemassa, siinä muistui Jorin jossakin yhteydessä ehdottamaa putken levitystä, jonkinlaisella työkalulla. Pitäs vaan tehdä se työkalu Jos siis emäputken päät levittäs sen vajaan puol milliä, lyömällä sinne 32mm paksun "pulikan"
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Tein tommosen, laakeri meni lopulta aika helpost emäputkeen - vähän levitin kartiolla sitä päätä. En laittanu putken sisälle edes sitä ulkokoolia, kestäsköhän laakerit paikoillaan - ruosteella? Painaa noin 170g.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Tavaraläskissä nivelen pituus 120mm, siinähän on puolet liikaa jos runkoputki on 50mm paksua - ehkä siis teen 60mm pitkän emäputken - sittenhän sen näkee, kestääkö ja kuinka
Joudut noin lyhyessä emäputkessa hitsaamaan laakerien kohdalta. Jos hitsaat ilman laakereita, niin emäputki rymppäytyy, eikä laakerit enää mene paikoilleen. Jos taas hitsaat laakerien kanssa, rasvat kiehuu laakerissa ja kumiset pölysuojat sulaa pilalle. Veikkaisin.
Tavaraläskissä nivelen pituus 120mm, siinähän on puolet liikaa jos runkoputki on 50mm paksua - ehkä siis teen 60mm pitkän emäputken - sittenhän sen näkee, kestääkö ja kuinka
Joudut noin lyhyessä emäputkessa hitsaamaan laakerien kohdalta. Jos hitsaat ilman laakereita, niin emäputki rymppäytyy, eikä laakerit enää mene paikoilleen. Jos taas hitsaat laakerien kanssa, rasvat kiehuu laakerissa ja kumiset pölysuojat sulaa pilalle. Veikkaisin.
No se tässä arveluttaa, ehkä pitäs ensin hitsata pidempi pätkä ja lyhentää vasta sitten. Toisaalta tuossa on putkee, joka menee aika tarkkaan emäputken sisään jos hitsaa sen kanssa, pysyskö emäputki kuosissaan? No ainahan se jostakin menee pieleen
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.