PW kirjoitti:Vieläkin vähän ihmettelen, miten ne laakerit pyöri kuin olisivat "samaa puuta"
tai siis rautaa 
On kaksi eri asiaa pyöritellä laakeria sormissa ja käyttää sitä ajoneuvon pyörän laakerointiin. Monesti kuvitellaan, että laakeri, joka pyörii kevyesti sormissa tuottaa myös kevyesti rullaavan pyörän. Näin ei välttämättä ole, vaan kovan kuormituksen alainen laakeri suhteellisen hiljaa pyöriessään, vaatii melko jäykät voiteluaineet, jotta kuulien vierintä urassaan on liukasta. Voiteluaineiden poistaminen tai vaihtaminen ohuisiin öljyihin ei suinkaan välttämättä paranna laakerointikykyä, vaikka näin helposti luulisi, kun eri tavalla voideltuja laakereita pyörittelee sormissaan.
Tässä tapauksessa kyse taitaa kuitenkin olla Z-laakerin –metallisella pölysuojalla varustetun– huonosta kyvystä suojata vierintäpintoja lialta ja korroosiolta. Muovinen RS-pölysuoja pyörii käsissä nihkeämmin, mutta suojaa paremmin pölyltä ja estää ehkä pidempään myös vettä pääsemästä laakerin vierintäpintoihin. Pitää siis pyörät pidempään hyvin rullaavina. Nykyiset peltiset pölysuojat ovat päästäneet korroosion ja pölyn laakeriin ja siksi se pyörii huonosti.
Monesti kyse on vain laakerirasvan kuivumisesta. Laakerirasvassa on voiteluöljyä, joka on imeytyetty ns. metallisaippuaan. Ajan saatossa öljy erottuu tuosta saippuasta, karkaa pölysuojien välistä ulos ja laakerirasva jäykistyy.
Jos oikein haluaisi hifistellä, vain ulkopuolisella Z-tiivisteellä varustetut laakerit ja napaan porattu öljynippa, johon sitten säännöllisesti ruutataan öljyä voisi tuottaa pidempään hyvin rullaavat laakerit, mutta likaisen voiteluaineen ajaminen sisälle lisätyllä öljyllä pois laakereista sotkee navat likaiseen öljyyn. Ja vaikka sietäisi likaiset pyörännavat, ei tuollaista kuitenkaan kukaan jaksa jatkuvasti öljytä. Siksi vähän nahkeammin pyörivä molemminpuolisin RS-suojin varustettu laakeri ja laakerien vaihto viiden vuoden välein lienee paras kompromissi. 