Nyt vain yhdellä makuualustalla matkaan. Muuten melko sama setti, mutta lähinnä keitin, teetä, kuppi yms. keittiötarviketta ja pari pussiruokaa extraa. Vanhastaan hyväksi havaittua: Pakkaspuku iltaa varten, makuupussi, makkarapaketti, pähkinä-rusina-kuivahedelmä -pussi 175 g, selkään 2,7 l vettä, Jerven kesäeristeellä taukovaatteeksi, muutama työkalu varalta ja kokeeksi otin oikean kameran roikkumaan etutarakalle.
Liukkaan näköistä, taustalla Kuopion Saana valmistuu. Ensikesänä meilläkin on ulkoilmasaunoma-kylpylälaitos. Hankin kyllä kausikortin, jos sellaisia myyvät.
Ajelin suorinta tietä Pitkän Hakun laavulle, jolla en ole aiemmin käynytkään. Osoittautui, että sinne oli varsin äskettäin rakennettu massiivisesta hirrestä osin umpinainen laavu. Sijaintinsa puolesta hyvä idea, laavu nimittäin sijaitsee tuulisen ison selän laidalla kapean saaren harjanteen huipulla. Laavun takana on vielä vanha nuotiopaikkakin. Saari näytti hiekkapohjaiselta, joten voisin kuvitella kesällä, varsinkin itikka-aikaan, paikan olevan suosittu veneilijöiden keskuudessa.
Kuutamosta on vaikea ottaa kuvia kännykällä. Kokeilin minä "oikealla" kamerallakin, mutta ilman Tele-linssiä eivät nekään kuvat oikein onnistuneet. Tosin enemmän oli varmasti vikaa kuvaajassa. Jalusta olisi ollut poikaa.
Aamulla laavun oviaukosta aukeni kaunis maisema. Alunperin pelkäsin, että umpilaavussa nukkuessa menisi ulkona nukkumisen tunnelma pilalle, mutta kun nukuin poikittain niin maisema aukesi suoraan silmieni eteen.
Aamupalan keittelin Windburnerilla. Varsin pätevän oloinen peli pienten vesimäärien kuumentamiseen. Pitäisi testien mukaan keittää hyvin myös tuulessa, esim. Hobie retkellä voisin keitellä ruuat kajakissa istuen. Tekniikkahan on, että lämpö tulee polttimen verkosta säteilylämpönä, jolloin se ei karkaa tuulen mukana. Ja tietty tuo on myös varsin suljettu systeemi.
Korppi taas valmiin lähtöön. Taustalla näkyy avoin vanha nuotiopaikka. Yllättäin en päässytkään jäitä pitkin minnekkään. Kaaduin ensimmäiseen liukkaseen kohtaan, kun tuuli kellisti pyörän samantien kumoon. Onneksi mikään ei hajonnut, kellahdus tapahtui pyörälaukkujen varaan pehmeästi.
Katselin karttaa ja huomasin olevani lähellä vastarantaa. Olin unohtanut ottaa jääraudat mukaan, pakatessani niitä kyllä ajattelin, mutta sitten ne unohtuivat. Toisaalta ei olisi ollut kovin houkuttelevaa kävellä kotiin. Ja itseasiassa olin alunperinkin ajatellut palata teitä pitkin takaisin. Tosin Vehmersalmen ja Puutossalmen lossin kautta - ja nyt olin sieltä liian kaukana.
Taluttelin pyörää kohti rantaa, jonka muotoja mukaillen oli jäänyt jonkinainen pitävä lumikinos. Matka oli vain vajaan kilometrin verran, mutta varsin vaativa. Tuuli heitteli pyörää taluttavaa miestä mielensä mukaan, eikä minkäänlaisesta askelluksesta voinut puhua. Sipsuttelin jäällä karkeasta kohdasta seuraavaan ja toivoin, että puuska ei iske. Kaatumisesta ei ollut suurta pelkoa, sillä raskaan pyörän renkaat ja kävelijän jalat muodostivat kolmijalkaisen tuen. Rannan lähellä hyppäsin pyörän selkään ja aloin ajella kohti maantietä.
Uusi Jännevirran silta oli hieno, ja sinne nousu sujui miltei huomaamatta.
Kallan silloilla on tuulisuojattu taukopaikka - ja tässä vaiheessa se tuli jo tarpeeseen. Korppi kulki pehmeästi, mutta ilmeisen hitaasti jälkikäteen katsottuna. Keskinopeus jäi 13,2 km/h ajoajalta ja matkavauhti oli 9,9 km/h. Korppi on siitä jännä pyörä, että ajaminen on hauskaa joka polkaisulla ja matka tuntuu joutuvan, mutta ei sitten näköjään joudukaan.
Paineet olivat edessä 0,53 ja takana 0,58. Tänään laitoin 1,1 bar kumpaankin päähän kevään kunniaksi. Testailen jossain vaiheessa alamäessä rullailua painetta vähentäen, saan selville missä kohtaa vauhti putoaa selkeästi. Työmatkallani on mäki, jossa Kottarainen saavutti aina 42 km/h nopeuden. Nyt muuten jäi Korpin maksimi alamäessä alle 38,2 km/h, vaikka poljinkin kohtuullisesti lisävauhtia, toki liikoja ponnistelematta.
Korpin maantieura on virallisesti avattu. Kaloreja kului 1750 kCal.
Tuuli oli juuri sopivasti tyyntymässä, kun illalla lähdin. Jos olisi tuullut tuolloin olisi retki jäänyt tekemättä, tai oikeammin sanottuna olisin pysynyt maalla. Osa paluumatkan raskautta oli voimakas vastatuuli, joka pahimmillaan pudotti vauhdin ylämäessä miltei nollaan.
Ensikevääksi pitää kyllä jonkinlainen nastarengasratkaisu kehittää. Joko ostan Johnny 5.0" renkaat ja kärsin muutaman sentin maavaran menetyksestä. Tai sitten hankin toiset kiekot 29"+ renkaille, ja niihin 3 tuuman kesäkumit retkiajoon ja talvikumit nastoilla kevätkauden jääajelua varten. Tämän talven jääsesonki alkaa olla taputeltu, kun töissäkin pitää käydä. Ja täksi vuodeksi ei ole enää varaa investoida pyöränosiin runsasta tonnia, joka laadukkaisiin kiekkohin ja kumeihin kuluisi.