SH32

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: SH32

Viesti Kirjoittaja tm »

Onnittelut! Vielä 32 pyörän jälkeenkin uutukaisen ensimmäinen koeajo on varmasti aina yhtä jännittävä ja mieleenpainuva kokemus :-). Hienoa että jäi positiivinen fiilis.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: SH32

Viesti Kirjoittaja jori »

Hyvän, ja käytännöllisen näköinen pyörä. Onneksi olkoon. :)
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: SH32

Viesti Kirjoittaja PW »

Hienoo jälkee taas!
Kun mietit kahden sauvan systeemiä, jotta se olis looginen pitäs kääntyessä toista vetää ja toista työntää. En kyllä näe mitä parannusta toinen sauva tuohon tuo kun yhdelläkin toimii.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: SH32

Viesti Kirjoittaja Premnas »

On kyllä hieno :)! Onkos tuo penkin takana ihan tavaratila?

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: SH32

Viesti Kirjoittaja Härski »

Eikös välityssuhdetta voisi säätää laittamalla väliakselin ja siihen hieman erikokoiset rattaat. Samalla saisit siirtää reilusti eturattaita keskemmälle murehtimatta ketjulinjan vinoudesta, koska väliakselilla saisi linjan taas korjattua..

Mutta jos päädyt isompaan rataskokoon saattaisin tekaista taas 71 piikisen, kun siihen valmiit suunnitelmat jo on..

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: SH32

Viesti Kirjoittaja jori »

Premnas kirjoitti:

On kyllä hieno :)! Onkos tuo penkin takana ihan tavaratila?

Katso ketjun ensimmäinen viesti, niin selviää idea.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH32

Viesti Kirjoittaja irakas »

Premnas kirjoitti:

On kyllä hieno :)! Onkos tuo penkin takana ihan tavaratila?

Joo, kyllä se on tavaratilan pohja. Kattamisen suhteen olen kovasti kahen vaiheilla: kattaisko vai ei? Olen ajellut viime ajat tadpole SH26:lla ja tykkään niin kovasti vapaista tuulista ja äänettömyydestä, jota katettu malli ei suo. Jos lähden kattamaan olisi se jotain oheisen kuvan tapaista. Koko lentokonevanerinen koppa olisi saranoitu etureunastaan. Kerrankin olisi tilaa huololle sekä edessä että takana..

Liitteet
SH32 Luonnos L2.jpg
SH32 Luonnos L2.jpg (472.4 KiB) Katsottu 4843 kertaa

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH32

Viesti Kirjoittaja irakas »

jori kirjoitti:
Premnas kirjoitti:

On kyllä hieno :)! Onkos tuo penkin takana ihan tavaratila?

Katso ketjun ensimmäinen viesti, niin selviää idea.

Niin, tuo alkuperäinen ideahan oli, että tässä kinnerissä voisi nukkua, jos istuimen voisi laskea alas. Olen asiaa kovasti pähkäillyt, ja se on myös kovasti hidastanut (myös muiden syiden vuoksi) SH32:n edistymistä, ja eteenpäin pääsemiseksi olen toistaiseksi luopunut koko ajatuksesta, mutta vielähän asiaa voisi pohtia. Siinä tulee vaan vastaan se, että onko tarkoituksen mukaista tehdä sellainen rakenne, jonka tarve on suht. vähäinen, mutta tekee rakenteen monimutkaisemmaksi ja painavammaksi. Itse osaan nimittäin nukkua nykyään hyvin istualtani. :mrgreen:

Liitteet
SH32 24.3.2017.png
SH32 24.3.2017.png (915.71 KiB) Katsottu 4829 kertaa

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH32

Viesti Kirjoittaja irakas »

Härski kirjoitti:

Eikös välityssuhdetta voisi säätää laittamalla väliakselin ja siihen hieman erikokoiset rattaat. Samalla saisit siirtää reilusti eturattaita keskemmälle murehtimatta ketjulinjan vinoudesta, koska väliakselilla saisi linjan taas korjattua..

Mutta jos päädyt isompaan rataskokoon saattaisin tekaista taas 71 piikisen, kun siihen valmiit suunnitelmat jo on..

Mitä minulla on ollut kokemuksia väliakselien kanssa, ketjut hyppelevät kumman helposti pois välirattailta.

Siispä tilaan ilomielin 71 piikkisen rattaan. Useampia eturattaita en tarvitsekaan, kun sellaista etuvaihtajaa ei kai ole olemassa, joka toimisi vasemmalla puolella.

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH32

Viesti Kirjoittaja irakas »

tm kirjoitti:

Onnittelut! Vielä 32 pyörän jälkeenkin uutukaisen ensimmäinen koeajo on varmasti aina yhtä jännittävä ja mieleenpainuva kokemus :-). Hienoa että jäi positiivinen fiilis.

Juuri näin on. On aivan eri asia tehdä jokin tuttu ja turvallinen versio, kuin uusi ja ennen kokematon, ja jos siinä kutakuinkin onnistuu, on kokemus arvokas, ja tekee elämisestä mielekkään.

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: SH32

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

irakas kirjoitti:
Härski kirjoitti:

Eikös välityssuhdetta voisi säätää laittamalla väliakselin ja siihen hieman erikokoiset rattaat. Samalla saisit siirtää reilusti eturattaita keskemmälle murehtimatta ketjulinjan vinoudesta, koska väliakselilla saisi linjan taas korjattua..

Mutta jos päädyt isompaan rataskokoon saattaisin tekaista taas 71 piikisen, kun siihen valmiit suunnitelmat jo on..

Mitä minulla on ollut kokemuksia väliakselien kanssa, ketjut hyppelevät kumman helposti pois välirattailta.

Siispä tilaan ilomielin 71 piikkisen rattaan. Useampia eturattaita en tarvitsekaan, kun sellaista etuvaihtajaa ei kai ole olemassa, joka toimisi vasemmalla puolella.

Vanhan Simlexsin saa pelaan vasemmalla puolella ja joku Favoritin vastaava . Niissä on sellainen pyöree akseli ,jonka saa toimimaan . Jos löydät sellaisen jostain , täältä löytyy kyllä apua .

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH32

Viesti Kirjoittaja irakas »

Nojanalle kirjoitti:
irakas kirjoitti:
Härski kirjoitti:

Eikös välityssuhdetta voisi säätää laittamalla väliakselin ja siihen hieman erikokoiset rattaat. Samalla saisit siirtää reilusti eturattaita keskemmälle murehtimatta ketjulinjan vinoudesta, koska väliakselilla saisi linjan taas korjattua..

Mutta jos päädyt isompaan rataskokoon saattaisin tekaista taas 71 piikisen, kun siihen valmiit suunnitelmat jo on..

Mitä minulla on ollut kokemuksia väliakselien kanssa, ketjut hyppelevät kumman helposti pois välirattailta.

Siispä tilaan ilomielin 71 piikkisen rattaan. Useampia eturattaita en tarvitsekaan, kun sellaista etuvaihtajaa ei kai ole olemassa, joka toimisi vasemmalla puolella.

Vanhan Simlexsin saa pelaan vasemmalla puolella ja joku Favoritin vastaava . Niissä on sellainen pyöree akseli ,jonka saa toimimaan . Jos löydät sellaisen jostain , täältä löytyy kyllä apua .

Tässä sähköavusteisessa SH32:ssa ei etuvaihtajaa oikeastaan tarvita ollenkaan, varsinkin, kun sen toiminnallisuus voi olla ongelmallista ja kunhan vaan se yksi eturatas olisi mahdollisimman suuri. Takarattaisto saisi olla mahdollisimman monilehtinen ja kierteinen. Mistähän sellaisen saisi hankittua ja tietenkin siihen sopiva vaihdevipu?

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: SH32

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Nojanalle kirjoitti:

Vanhan Simlexsin saa pelaan vasemmalla puolella ja joku Favoritin vastaava . Niissä on sellainen pyöree akseli ,jonka saa toimimaan.

Mutta onko niissä symmetrinen häkki, jotta sen voi kääntää? Uuden häkin tekemällä taitaa saada kaikki vaihtajat vasemmalle. Peltiä se vaan on eli tehtävissä siiinä missä pyöräkin :wink:

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: SH32

Viesti Kirjoittaja Härski »

Kannattaa ehkä vielä laskeskella välityssuhteita. Noin lonkalta arvioituna väitän että pelkästään yksi iso eturatas ei tarjoa tarpeeksi laajaa välityssuhdealuetta. Ainakin kun on kyse kinneristä ja mäkimaastoisesta Keskisuomesta.

Mutta jos päädyt ottamaan se ison lehden, tarvitsisin mitat keski- ja pulttireikien halkaisijasta ja jakoympyrästä.. [tai reikävälistä]. Niin ja tietysti kiinnitysreikien oikea lukumäärä helpottaa elämää asennusvaiheessa!

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: SH32

Viesti Kirjoittaja Härski »

Ja eihän sellaista fillariosaa olekaan mitä Sakari ei tekisi!.

Siitä vaihtajasta vaan tuli mieleen, notta eikös ihan perus vaihtaja toimi vasemmallakin puolella kun vain kääntää sen ylösalaisin. Tietysti suistaja täytyy silloin kääntää ylösalaisin-vaihtajan runkoon nähden siis.

Vastaa Viestiin