Tuli ajettua ees taas Imatra - Helsinki väli autolla. Molempiin suuntiin Kotkan sivuitse kun sinne on vetäneet moottoritien. Matkasta siis huomattava osa nelikaistasta tietä. Uskomattoman monta sellasta ohitusta näin, jossa ohitetaan esim. rekka ja vedetään heti sen keulan eteen, juuri ja juuri keretään liittymästä ulos Mietin vaan, mitä näiden kuskien päässä liikkuu
Autoilu
Re: Autoilu
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
- terppa
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3614
- Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
- Paikkakunta: Lahden perämetsä
Re: Autoilu
PW kirjoitti:Mietin vaan, mitä näiden kuskien päässä liikkuu
Vastaan laulun sanoin
Nojasyklismiä vuodesta 2010
"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Re: Autoilu
terppa kirjoitti:PW kirjoitti:Mietin vaan, mitä näiden kuskien päässä liikkuu
Vastaan laulun sanoin
![]()
Niin vähän pelkäsin Osaat varmaan myös kertoo mitä sen ohitetun, kuortsikkakuskin päässä liikkuu? Ei ehkä ole julkasukelposta
Joka tapauksessa aivan järettömän näköstä touhua, pahin oli kun kaksi henkilöautoa ohitti peräjälkeen ja heti liittymästä ulos - aivan hilkulla ett kerkesivät
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
- terppa
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3614
- Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
- Paikkakunta: Lahden perämetsä
Re: Autoilu
PW kirjoitti:Niin vähän pelkäsin
Osaat varmaan myös kertoo mitä sen ohitetun, kuortsikkakuskin päässä liikkuu? Ei ehkä ole julkasukelposta
![]()
Joka tapauksessa aivan järettömän näköstä touhua, pahin oli kun kaksi henkilöautoa ohitti peräjälkeen ja heti liittymästä ulos - aivan hilkulla ett kerkesivät
Joskus vastaavassa tilanteessa ihan sponttaanisti on suusta päässyt "V***n paviaani". Kai se liittymä tulee niin yllättäen kun siitä vaan kilometriä ennen kerrotaan
Niin ylen turvallisia ovat nuo moottoritiet, että sen turvallisuuden voi ulosmitata vaikka ajamalla ohituskaistalla 2 metrin päässä siinä edellä ohittavan perästä, kun se 120 km/h ei ole tarpeeksi? Jos on riittävän rikas, iso auto ja kiire niin kovempaa vissiin voi ajaa? Silloin kun säännöllisesti ajelin motareita niin jäi mielikuva, että perjantaisin enemmän oli väkeä liikkeellä joilla oli unohtunut aivot narikkaan.
Joskus ihmetyttää se kun tästä lähtee etelään päin ajelemaan ja sitä ohituskaistaa on yli 100 km niin mikä se laittaa ihmisen palamaan ohituskaistalta niin formulamaisen läheltä? kun sitä kaistaa olisi 100 km ja harvemmin kukaan tulee vastaan... Paljon on asiaa joka hämmästyttää ja kummastuttaa pientä kulkijaa.
Nojasyklismiä vuodesta 2010
"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14156
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Autoilu
terppa kirjoitti:Joskus ihmetyttää se kun tästä lähtee etelään päin ajelemaan ja sitä ohituskaistaa on yli 100 km niin mikä se laittaa ihmisen palamaan ohituskaistalta niin formulamaisen läheltä? kun sitä kaistaa olisi 100 km ja harvemmin kukaan tulee vastaan...
Varsinkin kurakelillä tämä ärsyttää ihan oikeasti ja pätevästä syystäkin vielä.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Autoilu
terppa kirjoitti:Jos on riittävän rikas, iso auto ja kiire niin kovempaa vissiin voi ajaa?
Joskus kun moottoritiellä oli onnettomuus ja sisempi kaista oli täynnä sinivaloja, laskin piruuttani vasemmalta jonon ohi kiilaavat autot. Toista kymmentä oli yhteensä. Yhtä Volvoa lukuunottamatta olivat saksalaisia "parempia" autoja.
Re: Autoilu
Oliko normia parempi Volvo?
En laskisi Jorin mainitsemaa kurasäätä ainoaksi päteväksi syyksi ottaa nokkiinsa millin päästä eteen ohituksen jälkeen kiilaavia. On ohkainen olo varmaan vastakkaiselta kaistalta lähestyvilläkin. Liikenneturvallisuuden vaarantaminen.
Re: Autoilu
Paikallisradiosta kuulin, ett Luumäen Jurvalan "ohitustietä" avattu tänään 10km pätkä. kokonaan Taavettiin asti tuo tie remppa ei ilmeisesti viel oo valmis mutt kuitenkin nelikaistatie menee sieltä Jurvalan eteläpuolelta, aina Imatran pohjoispuolelle. Rauhottaa kummasti tuota Jurvalan kohtaa ja nopeuttanee hiukan autojen matkaa. Luulen ett tuossa Luumäen kohdilla myös pyöräily helpottuu, osan matkaa tehneet pyöräteitä ja ilmeisesti osan matkaa, pyörillä ajetaan vanhaa 6-tietä.
Nokialta tullessa kattelin, ett Tampereelta päin Lahteen sisääntulo tie oli merkitty moottoriliikennetieksi, sama Kouvolan kohdalla. Näissä ei oo tehty mitään muutoksia tai parannuksia tiehen, on vaan pystytetty moottoriliikennetiemerkit. Johtaa siis siihen, ett pyöräilijöiden pitää kiertää, kaupunkien keskustojen läpi, luultavasti kovin heikkojen opasteiden varassa. En esim. Kouvolan kohdalla huomannu mitään viittoja, jotka ohjaisivat pyöräilijät omille reiteilleen Googlesta ku kattelin pyöräreittiä, Kouvolan läpi Lahden suuntaan, kierrättää Korian kautta ja hiekkateitä tarjoo, osan matkaa.
Lappeenrannan läpiajokin on aika hankalaa ja hidasta, vaikka kaupungin jotenkin tuntisikin. Lappeenrannasta Imatralle ja Imatran läpikin, pyörätie menee paikoin se kyllä kiertää mutkan kautta.
Ehkä tuonne 6-tielle tulee viel joku päivä lähdettyä, pyörän kanssa jos yrittäs Helsinkiin - huolimatta tien ongelmista.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
- terppa
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3614
- Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
- Paikkakunta: Lahden perämetsä
Re: Autoilu
Mielenkiintoinen kirjoitus Ylellä.
https://yle.fi/uutiset/3-9795775
Liikenteen ”Audi-mies” on oikeasti olemassa – ”Jos suhtautuu niin, että muut ovat alempiarvoisia, niin totta kai se näkyy liikenteessä”
PW kirjoitti:Nokialta tullessa kattelin, ett Tampereelta päin Lahteen sisääntulo tie oli merkitty moottoriliikennetieksi, sama Kouvolan kohdalla. Näissä ei oo tehty mitään muutoksia tai parannuksia tiehen, on vaan pystytetty moottoriliikennetiemerkit. Johtaa siis siihen, ett pyöräilijöiden pitää kiertää, kaupunkien keskustojen läpi, luultavasti kovin heikkojen opasteiden varassa. En esim. Kouvolan kohdalla huomannu mitään viittoja, jotka ohjaisivat pyöräilijät omille reiteilleen
Googlesta ku kattelin pyöräreittiä, Kouvolan läpi Lahden suuntaan, kierrättää Korian kautta ja hiekkateitä tarjoo, osan matkaa.
Lappeenrannan läpiajokin on aika hankalaa ja hidasta, vaikka kaupungin jotenkin tuntisikin. Lappeenrannasta Imatralle ja Imatran läpikin, pyörätie menee paikoin se kyllä kiertää mutkan kautta.
Google mapsista on kyllä iloa kun haluaa vieraasta kaupungista nopeasti ohi. Tai ainakin jos on kännykässä riittävästi virtaa Helpompaa tosin tuntuu kotikoneella isolla ruudulla katsella... Maastokartat sovellusta kännykässä olen kans joskus käyttänyt tämmöiseen suunnistamiseen. Semmonen hauska juttu on jos Google mapsissa laittaa ukon taivaltamaan pyörän sijaan, reitti piirtyy kulkemaan valtatienvartta mutta pyöräilijän viiva menee suht viksusti kevyenliikenteenväyliä.
Tampereen suunnasta kun tulee niin tosiaan pitäisi hatusta vetää oikea suunta kun pyörätie erkanee 12-tiestä ihan reilusti (ja mun mielestä ei ole kylttejä), ilman karttaa saattaa usko loppua kunnes se pyörätie putkahtaa kulkemaan 12-tienvartta.
Viimeistään tuossa 140-tien kohdalla pitää vaihtaa puolta
Matkakeskuksen kohdalla taas puolenvaihto, ei mitään muistikuvaa onko sitä kyltitetty mutta epäilen, että ei lue ainakaan Nastola 20 km... Itse tosin ajelen aina tuota Askonkatua johon pinkillä piirsin vauhtiviivat
Nastolaan ja sitä kautta Kouvolaan pääsee 312 tien vartta ja tuolla oli jo pari ihan viksua suuntaviittaa. Tie menee alkuun metsän ja teollisuusalueen keskellä niin kiva jos kartasta pystyy hahmottamaan missä on menossa.
12-tien varteen pääsee vasta reilusti Nastolan jälkeen Uudessakylässä kun leveäkaistatie loppuu. Se tosin on osanmatkaa ilman piennarta ja vilkas liikenne niin jotenkin tekisi mieli etsiä vaihtoehtoisia reittejä, joita siellä Nastolassa ei enää löydy, ainakaan lyhyitä.
Jos nyt kuvittelee, että siirtyy Tampereelta Lappeenrantaan ja jos ei halua seikkailla Lahdessa eikä Kouvolassa niin 10 km pidemmällä reitillä saa ajaa maaseututeitä.
Tampere - Sahalahti - Luopioinen - Padasjoki - Asikkala - Jaala - Lemi
Verrattuna valtatiehen.
Nojasyklismiä vuodesta 2010
"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Re: Autoilu
Tuli käytettyä auto leimalla. 1005 kilometriä edellisestä kerrasta En varmasti ole ajokortin saamisen jälkeen ajanut noin vähää yhtenäkään vuonna vaikken autoa kokoaikaa ole omistanutkaan. Pahimpina vuosina taas on tullut sellainen karvan auki parisataatuhatta tosin melkein kaikki työautolla.
Re: Autoilu
Mitäs mieltä tästä https://www.neste.fi/artikkeli/neste-my ... talkoisiin? Justiin kävin Pikkupakun tankkaamassa.
Edelleen tulee ajettua liikaa. Suurin osa työajoa kaupungilla auto täynnä työkaluja. Onneksi koulun loppumisen myötä viikko kilsat väheni n. 400 km. Ei olisi kyllä jaksanutkaan pidempään.
-Janne-
Heijaa heijaa heijaa kerho ...
Re: Autoilu
Sähköautolla (Tesla) näköjään paras hyötysuhde saavutetaan jossain 20 mph nopeudessa. Siis moottoriteille pitää saada erikseen sähköautokaista, jossa pihit sähköautoilijat ajelee polkupyöränopeuksilla?
Onkohan sähköpyörissä samaa ilmiötä, siis että ilmanvastus haittaisi isommilla nopeuksilla?
Re: Autoilu
ukram2 kirjoitti:... Onkohan sähköpyörissä samaa ilmiötä, siis että ilmanvastus haittaisi isommilla nopeuksilla?
Onhan tuo ominaisuus kaikissa ajoneuvoissa. Kokeile käydä lenkillä mäkisessä maastossa jonkun kinneristin kanssa. Oli sähköä tai ei, alamäessä jäät viimeistään nopeuden noustua kolmeenkymppiin. Kinnerit tuntuvat olevan parhaimmillaan yli 40km/h nopeuksissa. Silloin se etu ilmanvastuksen vähentämisestä toteutuu kunnolla.
Muistan Valkeakosken tien isot vauhtimäet joltain LowRideltä. En päässyt Sinnerillä edes polkien yli 65km/h, kun kaverit menivät kinnerillä kahdeksaakymppiä ohi, polkematta.
Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14156
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Autoilu
Tuo kantomatkakäyrä on sähköpyörissä hieman erilainen, sillä sähköpyörän hyötysuhde riippuu erittäin voimakkaasti nopeudesta.
Teslassa hyötysuhde ei ole niin vahvasti nopeusriippuvainen, sillä niissä on käsittääkseni suuritaajuinen vektorisäätöinen siniaalto taajuusmuuttaja, joka tuottaa jokaisessa kuormitustilanteessa parhaan mahdollisen hyötysuhteen. Sitäpaitsi tuo käyrä on laadittu laskemalla, ei mittaamalla, eli se vastaa täysin tasaisella ajamista. Sekä sähköpyörällä, että Teslalla parhaan kantomatkan nopeus nousee sitä ylemmäs, mitä mäkisemmässä maastossa ajetaan.
Laitan vielä muistutukseksi tasavirtamoottorin ja taajuusmuuttajamoottorin hyötysuhdekäyrät tähän peräkkäin, jos vaikka tuollaisen simpukkadiagrammin katsominen ei olekaan tuttua.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Autoilu
Koitin ajaa takaa samanlaista käyrää (sähkö)polkupyörälle, siis missä on laskettu energian kulutus/km eri nopeuksissa, ottaen huomioon kaikki häviöt, myös ilmanvastus. Meneekö kävelynopeuteen?