SH32

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: SH32

Viesti Kirjoittaja PW »

Jos tommosta lähtis rakentamaan, olisko mahollista laittaa kampiakseli samaan kohtaan etunavan kanssa? Eikö etukiekko sillon mahtus kääntymään kivasti?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: SH32

Viesti Kirjoittaja Härski »

PW kirjoitti:

Jos tommosta lähtis rakentamaan, olisko mahollista laittaa kampiakseli samaan kohtaan etunavan kanssa? Eikö etukiekko sillon mahtus kääntymään kivasti?

Lues Petri koko ketju läpi. Jossain välissä jarcco laitto mallintamastaan pyörästä kuvan, missä oli navat ja kampura linjassa.

Olisiko Sakari liian suuri työ siirtää penkkiä ja kampea sen verran taakse jotta suurempi eturatas mahtuisi paikoilleen?..

Penkin siirtäminen taitaisi vaikuttaa ainakin ohjaussauvan paikkaan, ja ties minne muuallekkin..

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: SH32

Viesti Kirjoittaja jooseha »

PW kirjoitti:

Jos tommosta lähtis rakentamaan, olisko mahollista laittaa kampiakseli samaan kohtaan etunavan kanssa? Eikö etukiekko sillon mahtus kääntymään kivasti?

On toki. Kääntyy se silloin hieman enemmän, mutta rengas ottaa hetikohta ketjuun. Pyöränripustukseen tulee hieman enemmän haastetta. Samoin raidetankoon. Ei mitään ylitsepääsemätöntä. Nuolessa nämä on mietitty valmiiksi. Pistä tehden vaan ;)

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH32

Viesti Kirjoittaja irakas »

jooseha kirjoitti:
PW kirjoitti:

Jos tommosta lähtis rakentamaan, olisko mahollista laittaa kampiakseli samaan kohtaan etunavan kanssa? Eikö etukiekko sillon mahtus kääntymään kivasti?

On toki. Kääntyy se silloin hieman enemmän, mutta rengas ottaa hetikohta ketjuun. Pyöränripustukseen tulee hieman enemmän haastetta. Samoin raidetankoon. Ei mitään ylitsepääsemätöntä. Nuolessa nämä on mietitty valmiiksi. Pistä tehden vaan ;)

Eikö Nuolessa ole kampikeskiö keskellä, eikä aiheuta mitään ongelmia etupyörien kääntökulmiin?

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH32

Viesti Kirjoittaja irakas »

Härski kirjoitti:
PW kirjoitti:

Jos tommosta lähtis rakentamaan, olisko mahollista laittaa kampiakseli samaan kohtaan etunavan kanssa? Eikö etukiekko sillon mahtus kääntymään kivasti?

Lues Petri koko ketju läpi. Jossain välissä jarcco laitto mallintamastaan pyörästä kuvan, missä oli navat ja kampura linjassa.
Olisiko Sakari liian suuri työ siirtää penkkiä ja kampea sen verran taakse jotta suurempi eturatas mahtuisi paikoilleen?..
Penkin siirtäminen taitaisi vaikuttaa ainakin ohjaussauvan paikkaan, ja ties minne muuallekkin..

Hyvä Härski!
Ei tosiaankaan ole kummonen homma. Kampiakselin voi siirtää taaksepäin, kun tekee vain uudet reijjät kiinnityspulteille ja kun vain saa kampiakselin pysymään suorassa, jottei rupea venkoilemaan. Penkissä on siirtopykäliä taaksepäin. Vaikka epeli on aika leveä ottaa kyynärpäät helposti kiinni takapyöriin, kun ei ole vielä lokasuojia. Ne ovat onneksi juuri tulollaan WANDAMOTORISTA Nivalasta. Ohjaussauvassa on varaa siirtyä kauemmaksi.

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: SH32

Viesti Kirjoittaja jooseha »

irakas kirjoitti:

Eikö Nuolessa ole kampikeskiö keskellä, eikä aiheuta mitään ongelmia etupyörien kääntökulmiin?

On, mutta mikään ei estä toteuttamasta etuakselia sivuketjuisessa samalla tavalla.

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: SH32

Viesti Kirjoittaja Härski »

Mä Meinasin aluks ehdottaa samaa kuin jooseha, mutta hetken katseltuani Sakarin olkatappi-/ jousitusraknnetta, rupesi muutos vaikuttamaan työläältä.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: SH32

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Puhuin pw:n suunnitelmista/yleisesti. Iso muutos valmiisen pikku asian takia ei kannata ;)
Kyllä tuo etuakselin paikka on Sakarilla harkittu. Asia on käsitelty ketjun alkusivuilla ennen kuin mitään oli rakennettu.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH32

Viesti Kirjoittaja irakas »

irakas kirjoitti:
Härski kirjoitti:
PW kirjoitti:

Jos tommosta lähtis rakentamaan, olisko mahollista laittaa kampiakseli samaan kohtaan etunavan kanssa? Eikö etukiekko sillon mahtus kääntymään kivasti?

Lues Petri koko ketju läpi. Jossain välissä jarcco laitto mallintamastaan pyörästä kuvan, missä oli navat ja kampura linjassa.
Olisiko Sakari liian suuri työ siirtää penkkiä ja kampea sen verran taakse jotta suurempi eturatas mahtuisi paikoilleen?..
Penkin siirtäminen taitaisi vaikuttaa ainakin ohjaussauvan paikkaan, ja ties minne muuallekkin..

Hyvä Härski!
Ei tosiaankaan ole kummonen homma. Kampiakselin voi siirtää taaksepäin, kun tekee vain uudet reijjät kiinnityspulteille ja kun vain saa kampiakselin pysymään suorassa, jottei rupea venkoilemaan. Penkissä on siirtopykäliä taaksepäin. Vaikka epeli on aika leveä ottaa kyynärpäät helposti kiinni takapyöriin, kun ei ole vielä lokasuojia. Ne ovat onneksi juuri tulollaan WANDAMOTORISTA Nivalasta. Ohjaussauvassa on varaa siirtyä kauemmaksi.

Lokasuojat https://www.wandamotor.fi/pikalokasuoja ... 27689.html tulivat, mutta varsinkin takalokasuojat olivat aivan liian lyhyet, ja piti palauttaa koko lähetys. Tietääkö joku, mistä voisi hankkia tarpeeksi pitkät lokasuojat 20" kiekkoihin??

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: SH32

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

irakas kirjoitti:

Tietääkö joku, mistä voisi hankkia tarpeeksi pitkät lokasuojat 20" kiekkoihin??

No miten tämä motonetin laastipaljusta leikattu lokasuoja?
Kuva

Dzeipas
Viestit: 36
Liittynyt: 17 Helmi 2014, 07:24
Paikkakunta: Kempele

Re: SH32

Viesti Kirjoittaja Dzeipas »

Mikä on tuo etukiekko? 48 spoke ja levyjarruin? Ajelin tänään pitkästä aikaa trike prototyypillä ja aloin kaipaamaan jarruja myös eteen.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: SH32

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Jos ei muisti petä, taisi olla tuttuja turvallinen Biltsu-halpis, mutta Pajottaja kevyen käsittelyn jälkeen konelaakerein ja levyjarruin :wink: Adolf-ketjusta löytyy tuossa kuvassa olevan pyörän jutut.

Pajottaja
Viestit: 158
Liittynyt: 17 Helmi 2016, 16:14
Paikkakunta: Vantaa

Re: SH32

Viesti Kirjoittaja Pajottaja »

Bilteman bmx kiekothan nuo. Pikku sorvailulla meni kuulalaakerit paikalleen. Akseli 17mm

Edit. Levylle paikkaa ei navassa ole valmiina. Aika helposti senkin sai hitsailtua paikalleen.

Aatu

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH32

Viesti Kirjoittaja irakas »

Biltema se on joskus aivan ihmepaikka. Kun olin etsinyt ummet ja lammet netistä, menin piruuttani paikalliseen Bilteemaan, ja kas kummaa, siellähän oli juuri sopivat 20" lokasuojat.

SH32 20190417 Kuva 3.jpg
SH32 20190417 Kuva 3.jpg (478.7 KiB) Katsottu 5518 kertaa

Vein eilen SH32:n Jyväskylän kansalaisopiston kevätnäyttelyyn ajamalla Vaajakoskelta Jyväskylään. Hyvin toimi ilman ongelmia. On se niin ihana ajella, kun ei ole meluavaa katetta, ja raikas kevättuuli hivelee poskia. :mrgreen:

Sain Härskiltä 60 ja 70 hampaiset rattaistot. Suurkiitokset!

SH32 2019.04.16. Rattaat.jpg
SH32 2019.04.16. Rattaat.jpg (262.56 KiB) Katsottu 5518 kertaa

Ne olivat 3 mm:n tavarasta leikatut, ja niiden reuna oli saatava sorvattua 2 mm:n vahvuiseksi. Sorvausta varten oli hankittava 10 mm:n teräskiekko, joka oli sorvattava suoraksi ja jonka avulla rattaiden sorvaus vasta onnistui. Sorvauksessa oli apuna varsinainen asiantuntija, Ilmavoimien asentaja, Tikkakoskelta.

SH32 2019.04.16. sorvaus.jpg
SH32 2019.04.16. sorvaus.jpg (162.41 KiB) Katsottu 5518 kertaa

Ja hommahan onnistui ja asensin pienemmän rattaan SH26:een, ja sehän pelitti ihan hyvin. Kun SH32 tulee näyttelystä, asennan sen siihen. Kun minulla ei taida olla käyttöä 70-hampaiselle rattaalle, olisiko joku siitä kiinnostunut?

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH32

Viesti Kirjoittaja irakas »

60 hampainen ratas istuu niin hyvin SH26:ssa, että päätin pitää sen siinä. 71-hampaisen rattaan olen asentanut SH32:een. Asennus vaati kampiakseliston siirtoa reilusti taaksepäin, että noin iso ratas mahtui pyörimään. Penkin jouduin myös siirtämään taaksepäin. Olen sen myös nostanut n. 8 cm ylemmäksi, kun istumaan meno tuntui työläältä.

Tein tuossa juuri koeajon, ja kyllä noin suuri eturatas tekee ajamisen tosi mukavaksi. Vaikka kiekot ovat 20", ei vielä 30 km/h nopeudessakaan tartte kovin tiheään polkea.

Liitteet
SH32 2019.05.14.1.jpg
SH32 2019.05.14.1.jpg (921.62 KiB) Katsottu 5362 kertaa

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Vastaa Viestiin