4-pyöräinen Teppoën 1CV

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Ohjausvivut valmiit:

kuva1.jpg
kuva1.jpg (120.77 KiB) Katsottu 6358 kertaa

Ohjaus ei tosin vielä toimi, kun yhteys vivuilta etuakselille puuttuu...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Näyttää hyvältä jo nyt. :D Suuri kääntöympyrä voi tulla ongelmaksi, onko mahdollista loveta runkoa renkaan takapään kohdalta yhtään? Millaisen ympyrän vaatii kääntyäkseen?


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja PW »

Jep, hienolta näyttää.
Tarviiko olla kaks ohjaussauvaa? Yks olis puolet kevyempi ;)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Kyllä kai tuossa renkaat kääntyy yhtälailla kuin sarjavalmisteisissa kinnereissä?

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: RE: Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Jarcco kirjoitti:

Näyttää hyvältä jo nyt. :D Suuri kääntöympyrä voi tulla ongelmaksi, onko mahdollista loveta runkoa renkaan takapään kohdalta yhtään? Millaisen ympyrän vaatii kääntyäkseen?

Pienemmän kääntöympyrän tavoittelu olisi vaatinut erilaisen mitoituksen alusta lähtien: rakentelun pohjana nyt ollut putkesta taivuteltu veivikampi (jossa ketju sivussa) + suht kapea raideleveys (n. 750 mm) + 507-kiekot nyt vaan tuottaa kankeasti kääntyvän vekottimen. Oikealle kääntymistä (eli kun ketju ei ole tiellä) voisi parantaa runkoa loveamalla, mutta silloin menetettäisiin loppukin vääntöjäykkyys tuollaisesta vanerilaatikosta -> ei jatkoon.

Todellinen kääntöympyrä ei ole vielä tiedossa, kun ohjauksesta puuttuvat tangot ohjausvipujen ja raidetankojen väliltä. Suunnitteluvaiheen arvio oli jossain vähän alle 9 metrin luokassa -> henkilöautoluokkaa. Tuossa suhteessa ei kaupallisia kinnereitä kummoisempi.

Nelipyöräohjaustakin tähän alkuvaiheessa hetken kaavailin, mutta olisi muuttanut/monimutkaistanut voimansiirtoa, joten en sitä vaihtoehtoa lähtenyt sitten kehittelemään eteenpäin.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: RE: Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

PW kirjoitti:

Jep, hienolta näyttää.
Tarviiko olla kaks ohjaussauvaa? Yks olis puolet kevyempi ;)

Oon varmaan sen verran vanhoillinen tuossa suhteessa, että kaksi vipua tuntuu (ainakin näin etukäteen) paremmalta :-). Jarrukahvojakin tulee ihan riittävästi (4 kpl) ripusteltavaksi, joten siltäkin osin kaksi ohjausvipua mukavampi.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja jooseha »

PW kirjoitti:

Tarviiko olla kaks ohjaussauvaa? Yks olis puolet kevyempi ;)

Mutta "esikuvan" suunnittelukriteerit nimenomaan vaativat että suuntamerkin voi antaa kädellä :mrgreen:
Kuva
Onhan se kätevää että voi valita kummalla kädellä kaivaa nenää ja kaksivipurakenteessa ei välyksetkään haittaa yhtä pahasti, koska ne voi pakottaa toiseen laitaan.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: RE: Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja irakas »

tm kirjoitti:
PW kirjoitti:

Jep, hienolta näyttää.
Tarviiko olla kaks ohjaussauvaa? Yks olis puolet kevyempi ;)

Oon varmaan sen verran vanhoillinen tuossa suhteessa, että kaksi vipua tuntuu (ainakin näin etukäteen) paremmalta :-). Jarrukahvojakin tulee ihan riittävästi (4 kpl) ripusteltavaksi, joten siltäkin osin kaksi ohjausvipua mukavampi.

Joo, hyvältä näyttää!
Minulla on SH32:ssa (http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 36#p108335) kaksi sauvaa, joista oikean puoleisella ohjataan, ja vasen on kiinteä. Vaihde- ja jarruvivustojen ergonomisia asennuksia varten on hyvä olla kaksi. Muutamien koeajojen perusteella systeemi tuntuu toimivan hyvin. Oikeanpuoleiseen ohjaukseen tottuu nopeasti.

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: RE: Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

irakas kirjoitti:

...Minulla on SH32:ssa (http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 36#p108335) kaksi sauvaa, joista oikean puoleisella ohjataan, ja vasen on kiinteä. Vaihde- ja jarruvivustojen ergonomisia asennuksia varten on hyvä olla kaksi. Muutamien koeajojen perusteella systeemi tuntuu toimivan hyvin. Oikeanpuoleiseen ohjaukseen tottuu nopeasti.

No testailen joka tapauksessa ensin "tavallisella" kahden käden ohjauksella. 1CV on helppo muuttaa myöhemmin toispuoleiseksi, jos siltä alkaa tuntua.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Viimeisetkin ohjauksen tangot saatu valmiiksi ja paikoilleen illan päätteeksi:

kuva1.jpg
kuva1.jpg (105.04 KiB) Katsottu 6063 kertaa

Kylmiä tyyppejä (=ohjaussauvojen kääntelyä verstaassa paikallaan) kummempaa testiä ei vielä takana.
Ennen ovesta ulos rullaamista tarvii tehdä vielä taaemmalle ketjulle (vaihdenavalta takapyörään) ketjunkiristäjä.
Niin ja ne jarrut...

kemppes
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 312
Liittynyt: 15 Elo 2016, 09:57

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja kemppes »

Hienolta näyttää ! Jäin miettimään tuota ohjausgeometriaa siltä kannalta että aiheuttaako kääntäminen pienen liikkeen olka-akseliin kun tukivarret kiinnittyvät noin, eihän sillä toki ole käytännön merkitystä.

En muista koko ketjua ulkoa mutta minkälaiset navat on pyörissä ja miten ne on kiinni ?
Jatkoon vielä kate ja toiselle puolella sähkövetoa ?

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja jooseha »

kemppes kirjoitti:

Jäin miettimään tuota ohjausgeometriaa siltä kannalta että aiheuttaako kääntäminen pienen liikkeen olka-akseliin kun tukivarret kiinnittyvät noin, eihän sillä toki ole käytännön merkitystä.

Aiheuttaa. Se on monivarsituennan idea.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

kemppes kirjoitti:

...En muista koko ketjua ulkoa mutta minkälaiset navat on pyörissä ja miten ne on kiinni ?
Jatkoon vielä kate ja toiselle puolella sähkövetoa ?

Navat ovat läpimenevälle 20 mm akselille tehdyt levyjarruetunavat. Ennen puhuttiin "downhill"-navoista, muissa pyörissä ei ollut tuollaisia. Nykyään on, tosin 15 mm akseli on yleisempi.

M6-ruuvi+prikka akselin päässä pitävät navan paikallaan. Samalla tavalla kuin kaupallisissa kinnereissä.

Kate sekä toisen puolen sähköveto tulossa.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Taaemman ketjun kiristäjäksi päätyi lopulta vanha takavaihtaja.
Häkkiä eli vartta tarvi lyhentää, ja kiinnityspisteestä poistaa alkuperäiset sisuskalut.
Kyllä tuolla nyt ainakin testaamaan pääsee.

kuva1.jpg
kuva1.jpg (110.22 KiB) Katsottu 5792 kertaa
kuva2.jpg
kuva2.jpg (154.42 KiB) Katsottu 5792 kertaa
Pajottaja
Viestit: 158
Liittynyt: 17 Helmi 2016, 16:14
Paikkakunta: Vantaa

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja Pajottaja »

On kyllä hienoa jälkeä. Paljon toimivia ratkaisuja. Toimisko alumiini vanerin sijaan? Toki vaneri huokuu tee se itse henkeä enemmän.

Aatu

Vastaa Viestiin