Nopea pyörä hakusessa

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Obu kirjoitti:

Pyörän korkeus ei suoraan määritä nopeutta, vaan enemmänkin ajajan asento.

Tämän allekirjoitan täysin. Lisäksi matalissa joutuu ketjua ohjaamaan useammalla rullalla ja tämä lisää hieman tehohäviöitä. Toisaalta taas tässä rannikolla tuulen vaikutus on korkealla suurempi kuin matalalla... Eli helppoa ei tule pyörän valinta olemaan :)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

SauliA
Viestit: 70
Liittynyt: 16 Tammi 2007, 21:49
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja SauliA »

Obu kirjoitti:
Kehottaisin vielä tutkimaan lähemmin...
-Challengen Fujin Endurancea, Hurricanea (myös Hurricane SL), ehkä myös Seirania
-Optiman Baronia, Cheetahia
-M5:n Shock Proofin eri versioita...
-HPVelotechnikin Grasshopperia
-Nazcan Fuegoa
-ehkä Sinnerin Demonia

varmaan on viisasta kokeilla. Loppukesä on hyvä aika tehdä vertailuja niin on talvi aikaa tilailla.
Paria pyörää pihalla kokeilin mutta kaapelin käytäväkokemuksella Sinnerin Demonin hankein. Minä nyt en siitä äärimäisestä nopeudesta tiedä mutta Demonin rauhallinen käytös ehkä akselivälin takia sai päätökseen pitkän harkinnan.
Jos Demonin koeajo kiinnostaa Lohjalla, ota yhteyttä!

/Sauli

SauliA
Viestit: 70
Liittynyt: 16 Tammi 2007, 21:49
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja SauliA »

taitaa vaan olla aika pitkä matka sieltä Raahesta!

/Sauli

jusSsa
Viestit: 28
Liittynyt: 27 Marras 2006, 20:04
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jusSsa »

Juu... jotain 600km on matkaa ja itellä ei ole pahemmin muita mahdollisuuksia liikkua kuin pyörä(saan kortin vasta vuoden päästä :oops: ). Se onkin aika iso ongelma kun ei oikein voi käydä koeajamassa missään(ehkä oulussa ois joku?). tai ainakaan juuri oikeanlaista mallia ei ole. Eikä välttämättä lähellekkään sitä oikeaa.(mikä se sitten on? sitä en vielä tiedä. Koeajollahan se selviäis :cry: )

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Lowraceria ja isopyöräistä LWB:tä voit käydä täällä kokeileen. Vaikkei itsetehdyt ostoaikeissa kiinnostaisikaan, niin auttavat ehkä päättämään mitä haluaa ja mitä ei. Lähin uusia myyvä liike kai tämä:
http://www.kolumbus.fi/vanderwoude/nojapyorat

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jusSsa
Viestit: 28
Liittynyt: 27 Marras 2006, 20:04
Paikkakunta: Raahe

pähkäilyä...

Viesti Kirjoittaja jusSsa »

Obu kirjoitti:

Kehottaisin vielä tutkimaan lähemmin...
-Challengen Fujin Endurancea, Hurricanea (myös Hurricane SL), ehkä myös Seirania
-Optiman Baronia, Cheetahia
-M5:n Shock Proofin eri versioita...
-HPVelotechnikin Grasshopperia
-Nazcan Fuegoa
-ehkä Sinnerin Demonia

Challenge Fujin endurance: Ilmeisesti tarkoitat tätä: http://www.challenge-recumbents.com/htm ... ctie=fujin

-Painoa aika paljon, 15kg. Se ei varmaan mun käytössä haittais ihan hirveästi, tosin ois se kyllä mukavampi ajaa kevyellä pyörällä.
-Jousitusta en välttämättä tarvitse
+-Hinta vähän yli 2000 euroa london recumbentissä: http://www.londonrecumbents.co.uk/index.php?id=250
+26 tuumanen takakiekko

Challenge fujin sl:

+Ei paina ihan hirveästi
+-hinta n. 2000e
+Nimimerkki ukram:in mukaan ilmeisesti ihan hyvä pyörä.

Challenge hurricane (sl):

+-Näyttää olevan monenlaista mallia tuosta. Paras vaihtoehto ois ehkä tuo hurricane sport: http://www.londonrecumbents.co.uk/index.php?id=247 +Tuon sais alaohjauksella, eikä hintakaan ole kuin 1850 euroa.
-Painaa 15kg, tosin luotettavuudesta en oikein vakuuttunut kun näyttää olevan niin monessa mallissa sama. Vai tarkoittaako tuo "average weight" edes pyörän painoa?
+-Linkki challengen sivuille: http://www.challenge-recumbents.com/htm ... icanesport
+Tuossa näyttäis olevan melko aerodynaaminen ajoasento.
+-Tuossa altaohjattavassa mallissa näyttäis olevan toispuoleinen etuhaarukka vai vippaako mulla silmissä? Onkohan luotettava ratkaisu?(tosin onhan cannondalen maastureissakin tuollaisia ja tuntuu kestävän)
-Takakiekkokin vain 20 tuumainen.
-Takajousitus

Challenge seiran: http://www.challenge-recumbents.com/htm ... tie=seiran

+-26 tuumaiset kiekot edessä ja takana.
+Ajoasennon saa ilmeisesti melko matalaksi
+Saatavilla alaohjattavana
+-Painoa en löytänyt
+-Hinta n.1900

Optima Baron: http://www.optima-cycles.nl/main/nl/mod ... ?Itemid=27

+Paino(ilmeisesti alle 9kg)
+26 takakiekko
+Urheilullinen, matala(liiankin?)
+Hieno
+Hinta vajaa 1800e

Optima cheetah: http://www.optima-cycles.nl/main/nl/mod ... ?Itemid=27

+Ilmeisesti vain vähän baronia painavampi.
+Urheilullinen, matala, hieno
+-Hinnasta ei tietoa
+Ainakin näkemissäni kuvissa levyjarru edessä, onkohan vakionakin?

M5 shockproof: http://www.m5-ligfietsen.nl/site/EN/Mod ... _overview/

+Joitain ihan mielenkiintoisen näköisiäkin malleja, esim tuo:
http://www.m5-ligfietsen.nl/site/EN/Mod ... _Low_Racer
-Saatavuus varmaan heikko


HP velotechnik grasshopper
: http://www.hpvelotechnik.com/produkte/g ... ils_e.html

-Hinta 2600e
-Vaikuttaa kaikinpuolin vähän vääränlaiselta minulle.

Nazca Fuego:
http://www.ligfiets.net/fietsen/type.php3?id=381

+-Hinta 1800e
+26 takakiekko
+ihan hyvän näköinen ajoasento
+Kaikinpuolin ihan perusehdokkaalta tuo näyttää.
+Saatavuus hyvä, ainakin jos tähän paikkaan voi luottaa: http://www.kolumbus.fi/vanderwoude/nojapyorat
+-Painosta ei tietoa, mutta jotenkin kuvittelen sen olevan aika suuri?


Sinner Demon
: http://www.sinner.demon.nl/mod1_d1620.html

-Aika heikosti löytyy tietoa, mutta löytämistäni tiedoista päätellen aika heikko ehdokas.

Triket olen pudottanut ehdokkaista oikeastaan kokonaan pois. Tällähetkellä en osaa ykkösehdokasta sanoa, optiman baron ja cheetah vaikuttaa ihan hyviltä, kuten myös challenge fujin, ja fujin sl.

Tietääkö kukaan sopiiko noihin "normaaleihin" pyöriin tarkoitetut peräkärryt? Tai saako noihin tarakan kiinni? Ainakin jompikumpi pitäis saada.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Riippuu peräkärryn kiinnitys tavasta. Toiset vaativat pyörästä takakolmion ja jotku tulevat vain renkaan kiinnitys pultin alle. Tuo siilinjärven tyyppi näyttää kauppaavan kaikkiin nojakeihin sopivaa kärryä:
http://www.kolumbus.fi/vanderwoude/radical
Kaikista matalimpiin tuskin saa tarakkaa, ovat varmaan "kilpapyöriksi" tehtyjä. Muutenkin tarakan pitää olla merkki kohtainen.
Tuossa yo. linkissä on kuvia nojakin satulalaukuista, jotka ei tarvi tarakkaa. Näyttäs tulevan ihan sopivasti kuljetus kapasiteettia lyhytä reissuja ajatellen.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jusSsa
Viestit: 28
Liittynyt: 27 Marras 2006, 20:04
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jusSsa »

No niimpä näkyy, tuo ylimmäinen peräkärry ja tuo penkkiin kiinni tuleva laukku vois olla aika hyviä. Onko hinnoista tietoa edes suurinpiirtein?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Kassit alkaen 99E:
http://www.radicaldesign.nl/en/products ... nniers.php
Kärryt n. 400E:
http://www.radicaldesign.nl/en/products ... yclone.php

Paljonko hinnat lie suomessa?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

kkolja
Viestit: 83
Liittynyt: 24 Touko 2007, 20:09
Paikkakunta: Espoo

peräkärry

Viesti Kirjoittaja kkolja »

Tollasta Extrawheel-kärryä olen itse ajatellut, mikäli näyttää että pyöräretkeily saa kohdallani tuulta alleen. Hintaa komeudella 2x60 litrasilla säkeillä näyttäis olevan 199e, eli ei kovin paha.

Kiinnitys noissa on taka-akseliin. Todistettavasti saa nojapyörään kiinni. Oisko kellään kokemuksia noista kärryistä?
Kuva

jusSsa
Viestit: 28
Liittynyt: 27 Marras 2006, 20:04
Paikkakunta: Raahe

Re: peräkärry

Viesti Kirjoittaja jusSsa »

kkolja kirjoitti:

Tollasta Extrawheel-kärryä olen itse ajatellut, mikäli näyttää että pyöräretkeily saa kohdallani tuulta alleen. Hintaa komeudella 2x60 litrasilla säkeillä näyttäis olevan 199e, eli ei kovin paha.

Kiinnitys noissa on taka-akseliin. Todistettavasti saa nojapyörään kiinni. Oisko kellään kokemuksia noista kärryistä?
Kuva

Mistähän noita kannattais hommata? Katsoin tuota jälleenmyyjien listaa ja ei ollut suomea siinä. Pitäis varmaan tilata jostain? Jos aiot tilata tuollaisen niin ilmottele, voisin tilata siinä samalla tuollaisen.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: pähkäilyä...

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jusSsa kirjoitti:

Challenge fujin sl:

+Ei paina ihan hirveästi

Eikä saa sitten kuskikaan painaa liikaa, kaikki Challenge SL maksimikuorma 105 kg. Eli 100 kg kuski saa ottaa mukaan vesipullon ja luottokortin.

Challenge seiran:
+Ajoasennon saa ilmeisesti melko matalaksi

Ainakin istuinkorkeus on melko korkea. Jos tätä alkaa harkita, niin kai sitten Azubin Max myös? Eivät kumpikaan vaan taida olla niitä nopeimpia, luulen.

M5 shockproof:
-Saatavuus varmaan heikko

Ei noiden saatavuudessa kai mitään ongelmaa pitäisi olla?

Nazca Fuego:
+Saatavuus hyvä, ainakin jos tähän paikkaan voi luottaa: http://www.kolumbus.fi/vanderwoude/nojapyorat
+-Painosta ei tietoa, mutta jotenkin kuvittelen sen olevan aika suuri?

Saatavuudessa tuskin ongelmaa. Paino ronin sivuilta saatavissa spekseissä 15-17 kg varustelusta riippuen.

Nazcassa on se hyvä puoli, että hinta sisältää aikalailla tarvittavat kilkkeet, esim tarakka ja lokarit kuuluvat perushintaan. Aikalailla kaikissa muissa jokainen nippeli on hinnoteltu erikseen, ja niistä saa yllättäen helposti 500E lisähintaa.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: peräkärry

Viesti Kirjoittaja tavasti »

kkolja kirjoitti:

Kiinnitys noissa on taka-akseliin. Todistettavasti saa nojapyörään kiinni.

Takapyörän molemmin puolin tulevien kärryjen kiinnityksen onnistuminen ei ole kiinni pyörän tyypistä, vaan takanavan tyypistä.

Jos takanapana on Sram DualDrive tai Sram:in napavaihde alkaa vaikeuksia olla tiedossa.Kiinnitystä ja irroitusta varten pitää purkaa vähän enemmän. Saattaisi onnistua jos kärryn 'aisat' saa olla kiinni aina, mutta tila saattaa loppua kesken.

Eli käytännössä niiden kanssa on pakko käyttää jotain kaksipyöräistä kärryä, kuten se Radicalin kärry, tai esim Y-Frame http://www.shop.used-hq.com/index.phtml?cat_id=17

Muistelisin että Ronilta Radicalin kärry olisi ollut noin 300, mutta voin olla väärässä.

jusSsa
Viestit: 28
Liittynyt: 27 Marras 2006, 20:04
Paikkakunta: Raahe

Re: pähkäilyä...

Viesti Kirjoittaja jusSsa »

jusSsa kirjoitti:

Challenge fujin sl:

+Ei paina ihan hirveästi

tavasti kirjoitti:

Eikä saa sitten kuskikaan painaa liikaa, kaikki Challenge SL maksimikuorma 105 kg. Eli 100 kg kuski saa ottaa mukaan vesipullon ja luottokortin.

Tämän kanssa ei tule ongelmia, nimittäin kuski painaa alle 70kg.

jusSsa kirjoitti:

Challenge seiran:
+Ajoasennon saa ilmeisesti melko matalaksi

tavasti kirjoitti:

Ainakin istuinkorkeus on melko korkea. Jos tätä alkaa harkita, niin kai sitten Azubin Max myös? Eivät kumpikaan vaan taida olla niitä nopeimpia, luulen.

Tämän voisin pudottaa pois ehdokaslistalta, ellei tuolle sitten ilmene hyviä ja tarvittavia ominaisuuksia.

jusSsa kirjoitti:

M5 shockproof:
-Saatavuus varmaan heikko

tavasti kirjoitti:

Ei noiden saatavuudessa kai mitään ongelmaa pitäisi olla?

Mistähän niitä saa? Jos saa suomesta niin pitää alkaa tutkimaan malleja tarkemmin. Merkki kyllä kuulostaa sen verran oudolta että ehkä ennemmin ostaisin jonku tutumman.

jusSsa kirjoitti:

Nazca Fuego:
+Saatavuus hyvä, ainakin jos tähän paikkaan voi luottaa: http://www.kolumbus.fi/vanderwoude/nojapyorat
+-Painosta ei tietoa, mutta jotenkin kuvittelen sen olevan aika suuri?

tavasti kirjoitti:

Saatavuudessa tuskin ongelmaa. Paino ronin sivuilta saatavissa spekseissä 15-17 kg varustelusta riippuen.

Nazcassa on se hyvä puoli, että hinta sisältää aikalailla tarvittavat kilkkeet, esim tarakka ja lokarit kuuluvat perushintaan. Aikalailla kaikissa muissa jokainen nippeli on hinnoteltu erikseen, ja niistä saa yllättäen helposti 500E lisähintaa.

Juu, olen huomioinut varaosista muodostuvan lisähinnan. Lokareita en aio pitää ainakaan normaalikäytössä, ainoastaan pidemmillä reissuilla tarvisin niitä. Jos peräkärryn saa kiinni niin en aio tarakkaa edes asentaa. Minkälainen kiinnitys noissa takanavoissa yleensä on? esim. noissa challenge fujineissa ja optima baronissa/cheetahissa?

Kuten varmaan hyvin huomaa, niin melko vähän vielä tiedän nojapyöristä ja niiden ominaisuuksista/ominaisuuksien vaikutuksesta ajoon ym. Tietoakin on vaikea hankkia kun ei ole mitään tietolähdettä, laajempaa foorumia ym.

Käytettyjänkin saa tarjota, ja jos vähänkin tuntuu että voisit luopua omastasi niin ota yhteyttä! Tai jos on suunnitelmissa että olet luopumassa pyörästäsi esim. ensi keväänä niin sekin käy mainiosti! Pyörätyyppi pitäsi siis olla aikalailla joku tuollainen optima baronin ja challenge fujinin tyylinen.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Tehtäessä reissua entuudestaan tuntemattomalla reitillä on hyvä kiinnittää huomiota muihinkin ominaisuuksiin kuin nopeus.
Lokasuojat jo mainitsitkin, niiden on oltava riittävän isot, koska persus on siellä missä normaalipyörässä on jalat.
Talutettavuus, tod.näk. tulee tilanteita joissa pyörää pitää taluttaa.
Hitaan ajon ominaisuudet. Yleensä mitä pidempi tai matalampi niin sitä vaikempaa hitaasti ajo on.
Seisonta tuki. Pysyykö pyörä tukevasti pystyssä kuormauksen aikana, vai hyväksyykö sen että se makaa aina maassa.

Muutamia ominaisuuksia jotka ovat pystypyörässä selviö, mutta nojakeissa vaihtelevasti.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin