Vaimolla on ollut Performer merkkinen nojapyörä (trike) noin 10 vuotta ja nyt on tarkoitus hieman päivitellä voimansiirtoa. Nykyisessä on 3 x 8 vaihteet, takana on Shimano Alivio vaihtaja ja edessä Microshift. Suunnitelmissa on siirtyä 1 x 11 vaihteisiin ja osasarjaksi on valikoitumassa SRAM, lähinnä kahvavaihtajien takia, joita ei löydy Shimanolta. Välityksien osalta uskon tuon 1 x 11 riittävän hyvin (42-10T pakka).
Onko päivityksessä jotain erikoista huomioitavaa? Kaikki osat luonnollisesti tulee samaa osasarjaa ja ketjut sekä tod. näk. myös eturatas vaihtuvat uusiin samalla. Mahtuuko tuo uusi 11-pakka suoraan nykyisen paikalle taakse? Ketjuthan tuossa laitteessa on pitkät, mutta ei kai tule ongelmaa jos yhdistää tuosta osasarjasta 2-3 ketjut?
Kiitos jo etukäteen kaikille. Pyöräilyä tulee harrastettua paljonkin, mutta tekniikkapuoli on jäänyt renkaiden vaihtoon ja normaaliin huoltoon.
Ongelmia tulee takapakan kanssa. Sramin 11-vauhteiset ei sovi shimano 8/9/10-vaihteisen vapaarattaalle.
Kaikki osat ei tarvii olla välttämättä samaa sarjaa. Vain vaihtaja ja vipu täytyy olla samaa sarjaa ja mielellään kaikki kolme ketjua jotka tarviit olis hyvä olla samaa sarjaa.
Suosittelisin katsomaan onko esim. sunracella 11 vaihteista kasettia joka menee 10-vaihteisen vapaarattaalle.
Ainakin 12 vaihteisena löytyy, koska mulla on sellainen. Sramilta voisi ostaa 12 vaihteisen vaihtajan ja vivun/kahvan kaveriksi ja joltain valmistajalta kolmet ketjua. Lisäksi pitäis selvittää voiko nykyisille kammille pulttaa uusi ratas vai joutuuko vaihtaa ne samalla. Kannattaa vaihdelaskurilla laskea minkä kokoinen eturatas on tarpeen, kun suurin osa on maastoon ja on naurettavan pieniä jos ajaa maantiellä
Tarvinneeko tuota eturatasta vaihtaa, vaikka etuvaihtajasta luopuisikin. Käyttää eturattaista mitä haluaa ja jos tarvitsee vaihtaa etuvaihdetta, se käy ihan kivasti ketjuputkesta työntämällä.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Tuota vapaaratashommaa en ollutkaan ajatellut, kiitos siitä. Keräsin ao. taulukkoon hieman osia:
Nykyisessä takapakassa ei näy valmistajaa, mutta olettaisin että se on Shimano eli tuo Sunrace sopinee silloin paikoilleen.
Vaikuttaisi tuo 12-vaihteinen pakka sopivalta (11-50T). Tällä hetkellä eturatas on 30-42-52T ja tuo 42 vaikuttaisi olevan aika sopiva tuon 12-pakan kanssa, eli se saa jäädä käyttöön ja vaihtaja vain pois.
Onko vielä jotain sudenkuoppia tiedossa vai uskaaltako nuo osat tilata ja toivoa että saa voimansiirron kasaan?
Tarvinneeko tuota eturatasta vaihtaa, vaikka etuvaihtajasta luopuisikin. Käyttää eturattaista mitä haluaa ja jos tarvitsee vaihtaa etuvaihdetta, se käy ihan kivasti ketjuputkesta työntämällä.
Ei onnistu koska takavaihtaja ei ole suunniteltu niin että se toimii oikein edes kahdella tai kolmella eturattaalla. Olen tämän ihan itse todennut jo aikaa sitten kun kokeilin 1x10 takavaihtajaa sovittaa 2x10 kanssa toimimaan. Ketjun kiristys ei toimi oikein koska ohjaava rissa on siirretty sen verran kauas häkin taittumis akselilta että joko pienemmällä rattaalla ohjaava rissa osuu rattaisiin tai sitten se jää aivan liian kauas isolla rattaalla rattaasta eikä vaihda oikein.
Kannattaa eteen hankkia ns. narrow-wide eturatas jolla ketju pysyy oikein kivasti. Omassa on juuri 42 piikkinen ja alue on aika kiva.
Ainoa mikä voisi tulla ongelmaksi on ketjulinja. Eli kanttaa katella hieman ohjurilta eteenpäin miten sille on tilaa kun se 50 piikkinen takaratas on todella iso ja ketju kulkee sitten aika paljon korkeammalla kuin aikasemmin. Tämä toki korostuu vasta aivan takanavan lähellä joten tuskin siinä ongelmia tulee, mutta kannattaa katella vähän.
Luultavasti 12-vaihteiden vaihtaja pitkällä häkillä toimii myös kahden eturattaan kanssa. Mutta en usko että pakka menee vapaarattaaseen, takanapa tai koko kiekko menee vaihtoon lisäksi.
Lisäksi iso takaratas saattaa aiheuttaa takapään bogoamista jos on takajousitus. Itse en hevin lähtisi koko hommaan, jos vaihtaisi vain uudet vaihtajat saanee gripshiftejä x 8 ja x3 ?
Ei selviä minkälainen pyörä on kyseessä, mutta toivottavasti on isolla takarenkaalla. Pienirenkaisessa saattaapi vaihtajan häkki olla raapia maata
Toinen asia mikä käy mielessä on se että suurin ratas on useampilehtisessä pakassa hieman sisempänä eli ketju menee lähempänä rengasta. Ero ei ole iso, mutta siitä voi tulla ongelma, jos mitoituksen ovat kovin tarkkoja.
Just tänään mietin trikella pidempää siivua ajaessa että millonkohan olen siinä käyttänyt etuvaihtajaa oikeasti johonkin tarpeeseen. 34-hampaisella mennään 99% ajasta (alfine 11 takana). Pitänee tutkia löytyskö jostain helposti 44T narrow-wide 104 BCD 4-pultti että sais kiinni noihin olemassa oleviin 130mm kampiin ja etuvaihtajan vois heittää kuikkaan.
Markus Heikkilä - Pyörät: Specbike Technics Comfort tadpole trike / DFXL kinneri / Tern Link D7i taittopyörä / vm -74 Peltirunko-Jopo
Syitä päivitykselle on mm:
1) Vaihteensiirto alkaa jo hieman takeltelemaan kun kilometrejä on pyörälle jo kertynyt (pientä rutinaa koko ajan ja säätämällä ei oikein korjaannu)
2) Siirtyminen pelkkkään takavaihtajaan helpottaisi käyttöä (vaihtajan käyttö ei onnistu vasemmalla kädellä sen rajoitteiden vuoksi)
3) Alunperinkin nuo orggisosat ovat aika aloittelijaosia eikä vaihteensiirto ole yhtä napakka kuin paremmilla osilla (näin ainakin uskoisin kun vertaa omiin pyöriin Deore ja 105-vaihtajilla)
4) Saa hyvällä omallatunnolla päivitellä omia leluja kun päivittää välillä vaimonkin pyörää =)
Tuolla pyörällä (ainakin vaimon voimilla) vaatii takarattaaksi vähintään 42-piikkisen jyrkkiin mäkiin. Silloin pienin välitys on lähellä nykyistä, jolle on käyttöä. 46 piikkisiäkin tuntuu löytyvän vielä 11-kasetille, mutta ainakaan kaikki SRAM:n vaihtajat ei toimi enää tuon kanssa.
Pitää hieman tutkailla miten ketjut mahtuvat kulkemaan tuolla 42-piikkisellä rattaalla. Jos eturattaan kanssa tulee ongelmaa (ei mahdu ketjut kulkemaan) niin sen vaihto ei ole ongelma.
Syitä päivitykselle on mm:
1) Vaihteensiirto alkaa jo hieman takeltelemaan kun kilometrejä on pyörälle jo kertynyt (pientä rutinaa koko ajan ja säätämällä ei oikein korjaannu)
2) Siirtyminen pelkkkään takavaihtajaan helpottaisi käyttöä (vaihtajan käyttö ei onnistu vasemmalla kädellä sen rajoitteiden vuoksi)
3) Alunperinkin nuo orggisosat ovat aika aloittelijaosia eikä vaihteensiirto ole yhtä napakka kuin paremmilla osilla (näin ainakin uskoisin kun vertaa omiin pyöriin Deore ja 105-vaihtajilla)
4) Saa hyvällä omallatunnolla päivitellä omia leluja kun päivittää välillä vaimonkin pyörää =)
Tuolla pyörällä (ainakin vaimon voimilla) vaatii takarattaaksi vähintään 42-piikkisen jyrkkiin mäkiin. Silloin pienin välitys on lähellä nykyistä, jolle on käyttöä. 46 piikkisiäkin tuntuu löytyvän vielä 11-kasetille, mutta ainakaan kaikki SRAM:n vaihtajat ei toimi enää tuon kanssa.
Pitää hieman tutkailla miten ketjut mahtuvat kulkemaan tuolla 42-piikkisellä rattaalla. Jos eturattaan kanssa tulee ongelmaa (ei mahdu ketjut kulkemaan) niin sen vaihto ei ole ongelma.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Just tänään mietin trikella pidempää siivua ajaessa että millonkohan olen siinä käyttänyt etuvaihtajaa oikeasti johonkin tarpeeseen. 34-hampaisella mennään 99% ajasta (alfine 11 takana). Pitänee tutkia löytyskö jostain helposti 44T narrow-wide 104 BCD 4-pultti että sais kiinni noihin olemassa oleviin 130mm kampiin ja etuvaihtajan vois heittää kuikkaan.
Itse tilasin just tuollaiset rattaat 42t ja 44t kokoisina kiinasta ebayn kautta. Kestää toki että tulee, mutta vaikuttavat ihan päteviltä.