Ennen isopropanolia käytettiin bensiinimoottorien polttoaineen jäänestoon ja sitä sai kaikilta huoltoasemilta.
Arilla kemistinä on sille varmaan joku hieno käyttökohde. Minä käyttäisin tyhmänä vain etanolia.
Tuon kirjoitettuani huomasin, että tuossahan voi olla kyseessä suomalainen alkoholipolitiikka. Etanoli pitää aina denaturoida jollain haitallisella aineella, joka haittaa käyttöä. Isopropanolia ei kai sitten denaturoida. Onko metanoli denaturoitua?
Laitan tähän tuon videon, josta löysin tämän asetonipenetraationesteen ohjeen. Siinä käytetään automaattivaihteistoöljyä noin puolet nesteestä. Minä laitoin tavallista synteettistä moottoriöljyä, mutta vähemmän. Toisaalta levitin seosta useampaan kertaan, eli asetoni kuljetti öljyä rakoon ja haihtui itse pois useaan kertaan.
Tuossa videossa kerrotaan, miten asetoni muuttaa ruosteen rautaoksidin rautakarpidiksi, joka on helposti murtuva aine. Asetoni muuttaa jumin aiheuttaneet kovat rautaoksidit helposti murtuviksi rautakarpideiksi. Kuvassa kaava.
Tuossa videossa lisätään vielä salainen lisäaine. En tiedä, onko tuolla mitään vaikutusta, mutta ei kai tuollaisesta määrästä haittaakaan ole. Itse lisäsin tuon samaan prosessiin toisaalle. 

- Penetration aceton formula.JPG (57.14 KiB) Katsottu 5374 kertaa
[/url]
Kuvaa klikkaamalla aukeaa video.