Sähköläski talvipyöräksi

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Sähköläski talvipyöräksi

Viesti Kirjoittaja terppa »

tm kirjoitti:
terppa kirjoitti:

...Kesällä ostin TMS:ltä samanlaisen läskin sähkösetin mikä tuossa on ollut kiinni. Sillä erotuksella, että akku on 15ah akku eli onkos se sitten 540 wh? Oma oli tarakka-akku ja tää on tällainen pullo niin ei harmittavasti pääse kahden akun tekniikalla reissuun...

Eli ongelma on akun liitännät? Tavaralaatikossa kuskatessahan akun kiinnitys ei ole ongelma.
Onko tuo TMS:n sähkösysteemi mallia "integroitu", eli säädin paketoitu tuohon akkupaketin yhteyteen?
Eli ei saa lisättyä akun ja säätimen väliin liitintä, jota kautta kumman vaan akun saisi kytkettyä?

Joo, uudessa akussa säädin on integroitu, vanhassa akussa säädin oli irtopalikka jonka sijoitin pieneen koteloon heti akun jälkeen. Teoriassa olisi ihan mahdollista, että laittaisi tarakka-akun kiinnikkeet ja säätimen paikalleen ja vaihtaisi aina kolme johtoa mitkä tulee akulta mutta käytännössä en uskalla kun johtosarjojen kestävyys ei oikein vakuuta ja "väsyneenä pimeässä" tuhertaessa kuitenkin jonkin pinnin saisin vääntymään :) teippasin hyvin liitokset ja johtopaketin niin varmaan näillä mennään.

Jos 12 ah akulla on kantomatka parhaimmillaan ollut n. 140 km niin vastaavalla käytöllä uudella akulla päässee 175 km? on sekin jo aika kauas ja takaisin tai vastaavasti "riittävä päivämatka", Turkuun mennessä pitää 1,5h ladata mutta "lähikaupungit" Helsinki, Tampere, Mikkeli tai Kotka menee kerralla, toki lähikaupungissa pitää sitten latauspaikka katsella. Jyväskylään mennessä vähintään kahvitauon verran pitäisi virtaa saada, varmaan enemmänkin koska on mäkinen taival. Noh, toistaiseksi tällä pyörällä vaan Helsinki ja Tampere on ajeltu, isolle kirkolle pariin kertaan...

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1756
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Sähköläski talvipyöräksi

Viesti Kirjoittaja Härski »

Saa kai siihen paskarreltua kytkimen / releen jonka vaan naksauttaa toisinpäin, kun ekasta patterista loppuu potku..

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Sähköläski talvipyöräksi

Viesti Kirjoittaja terppa »

Härski kirjoitti:

Saa kai siihen paskarreltua kytkimen / releen jonka vaan naksauttaa toisinpäin, kun ekasta patterista loppuu potku..

Kai siihen sais jos osais ja jaksaisi perehtyä :oops: Suurempien tuhojen välttämiseksi toistaiseksi mennään alkuperäisellä johdotuksella :)

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Sähköläski talvipyöräksi

Viesti Kirjoittaja terppa »

Sattu vapaapäivä niin huvitti taas tätä pyörää väkertää...

Laitoin radiosta Jaakko Teppoa soimaan (Ilmastointiteippiä ja rautalankoo) ja aloitin tuunauksen.

Ketjut vaihdoin, nippasesti vielä noilla rattailla toimii. Takakasettia käytin irti ja putsasin, vähän hölskyvältä vapaaratas tuntu eli lieneekö siellä jotain kulumaa. Tiedä häntä, pitää perehtyä aiheeseen. Vähä useammin kyllä pitäs paikkoja putsailla...

"Puolipallon" laitoin kiinni keulaan, jospa jalat vähän lämpöisämpänä pysyisi ja viimaa saa muutenkin ohjailtua. Sopivasti oli kulmarauta ja vahva putkiklemmari käden ulottuvilla. Ohjaustangolle menevät johdot ja vaijerit laitoin nippuun pepsipullon taa.

10102017131420.jpg
10102017131358.jpg

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Sähköläski talvipyöräksi

Viesti Kirjoittaja terppa »

4182019214552.jpg

Tietäspä kilometrit.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17831
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Sähköläski talvipyöräksi

Viesti Kirjoittaja PW »

Eikö tuo vielä ku käännät toisin päin ;)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Sähköläski talvipyöräksi

Viesti Kirjoittaja terppa »

PW kirjoitti:

Eikö tuo vielä ku käännät toisin päin ;)

Sen voi korjata kun vaihtaa vaan ton kuluneen "seinän", ehjät laakerit. Oli tosin joku vähän käytetty rulla laatikossa niin laitoin sen.

Sitä tosin en tiedä mikä ilo niistä hammasrattaista on/oli, pois ovat kuluneet.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1756
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Sähköläski talvipyöräksi

Viesti Kirjoittaja Härski »

terppa kirjoitti:

tosin en tiedä mikä ilo niistä hammasrattaista on/oli,

Polkupyörän ketju on virallisemmin rullaketjua, toisin sanoen siinä nivelessä on rullalaakeri minkä varassa ketjun kuulu kulkea. Jos ketju kulkeekin poskilevyjen varassa on ketjun kääntyminen huomattavasti raskaampaa, kuin laakerin varassa ja lisäksi ketjupyörää vasten hinkkautuvat poskilevyt kuluttavat toinen toisiaan aivan suotta.

Eli kyllä sillä hammastuksella periaatteessa ihan tolkku on olla siellä, vaikkakin esimerkiksi paluupuolen rissassa tehohäviö on minimaalinen.

Vastaa Viestiin