Hieno on Jukan uusi CF. Pystäri,mutta minulla on ehkä enemmän Crank Foward
tyylinen tuo naistenpyörästä tehty omatekele.
Joo, huomattavastikkin enempi cf on. Talviajossa riittää kyllä vähempikin, varsinkaan pitkä akseliväli ei tuo mitään hyvää tullessaan. Tämä on varsin hyvin huomattu electralla kun eturengasta ei ole viety yhtään kauemmas polkimista kuin tarve on. Ihan ei ole "overlappia" mutta eipä paljo muutenkaan jos jalkapohjilla polkee.
Jossakin ketjuissa ollut puhetta CF:n ajoasennoista. Itsekkään en ole ollut ihan varma omastani, mutta nyt sain "avustajan" ottamaan muutaman kuvan itsestäni.
CFsuorana.jpg (97.15 KiB) Katsottu 9521 kertaa
cf170.jpg (99.45 KiB) Katsottu 9521 kertaa
Ensimmäisessä kuvassa kädet ovat täysin suorana ja toisessa kyynärpäistä noin 160-170asteen kulmassa, eli "mäennousuasennossa".
Pyörä ei ollut ihan suorassa, mutta sitä kompensoi se että polkiessa työntyy penkillä aavistuksen taaksepäin.
Asento on vuosien saatossa ohjaustangon ja penkin säädöillä hiuotunut tuollaiseksi, tuntuu mukavalta ja voimantuottomielessä riittävältä.
Jukka
ps. osaako joku siirtää koko ketjun tonne pystypyöräosastolle, luotu silloin kun koko osiota ei vielä ollut.
Nuo ajoasennot näyttää varsin luontevilta, kun taas joissain netistä löytyvissä kuvissa asento on lähinnä pituushyppääjän ilmalentoasentoa
Joo, sellainenhan kippurahan se on kaikissa nojattomissa pyörissä kun maksimaalinen voimantuotto on tavoite numero yksi. CF:ssä tätä päämäärää tavoitellaan kampia eteenpäin siirtämällä, kilpapyörissä tankoa eteen ja alas siirtämällä. Tankoa siirtämällä yläkroppa painuu alemmas, ilmanvastus on pienempi ja huippunopeus suurempi, mutta mukavuudessa ja ympäristön näkemisessä CF vie voiton.
CF:ssä pyörien akseliväli lienee pakosti aina pidempi kuin pystärissä? Olisko mahdollista tehdä lyhyttä CF:ää, yhtä lyhyttä tai lyhyempää kuin pystäri ?
CF:ssä pyörien akseliväli lienee pakosti aina pidempi kuin pystärissä?Olisko mahdollista tehdä lyhyttä CF:ää, yhtä lyhyttä tai lyhyempää kuin pystäri ?
Voi, mutta silloin pitää kampikeskiö siirtää etupyörän etupuolelle, jolloin pyörästä tulee todella kiikkerä kippaamaan tangon
lyhyt-cf.jpg (44.68 KiB) Katsottu 5590 kertaa
ympäri. CF vaatii, että kampikeskiö ei ole aivan takapuolen alla. Toisaalta satula, tai ainakaan painopiste ei voi olla takapyörän takapuolella. Jos kampikeskiön on pyörien välissä vaatii se minimissään matkan, jota käytetään kilpapyörissä. Niissä taas satula on kampikeskiön yläpuolella (ei CF). Ainoa vaihtoehto on siirtää kampikeskiö etupyörän etupuolelle, jolloin helposti kippaa.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Tällä tyylillä saanee CF pyörästä ehkä jopa kilpapystäriä lyhemmän?
miksi kilpapyörät on lyhyitä
Kilpapyörät ovat lyhyitä, jotta niillä pääsee lähemmäs peesiin ja ryhmäajo on näin kevyempää.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
tallinnasta saa satuloita jossa on kisko jota pitkin satulaa saa liutettua eteen- taaksesuunnassa.Lopputulos jotain samaa kuin se että taivuttaa satulaputkea taaksepäin.Hinta joitakin kymppejä.Maksoin pyörästä 50 e
satulaputken missä satula on kiinni pitää varmaan olla juuri oikea halkaisijaltaan jotta sitä voi käyttää vai kuinka? pitääkö ottaa satula putkineen mukaan jotta saa oikean kokoisen?
miten satulavarkaudelta voisi suojautua?