Quest integroituu Imatralle

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Quest integroituu Imatralle

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Taitaa väljyys olla vain ominaisuus. Mangossa on samaa ”vikaa”...

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 959
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Quest integroituu Imatralle

Viesti Kirjoittaja TMS »

PW kirjoitti:
tm kirjoitti:
PW kirjoitti:

Tarpeeks kun tutkitaan, varmast löytyy vikkaa, vikkaa ;)
Kinneri kyljellään, huomasin vasemman etukiekon liikkuvan ylös/alas pari senttii - iskarissa jotain väljää? Pitääkö olla huolissaan? Tehdä jotain?

Tuo oli jo silloin, kun kinnerin hankin, ei estä ajamista. Jousi hieman kuoleentunut, tullut vapaaliikettä. Joustomatkaa on kuitenkin ollut vielä hyvin jäljellä, joten en hankkinut uusia jousia. Vapaaliike ei itseäni normiajossa haitannut. Jos häiritsee, niin jouset vaihtoon. Muussa tapauksessa ei muuta kuin kovaa ajoa :lol: .

Kolina tuntuu lisääntyvän mutta ei haittaa ajoa. Jos kuitenkin tilaan uudet jouset, onko eri vaihtoehtoja? Oliko niin, ett jotkut on vaihtanu jousien tilalle jotain muuta?

Hieman ihmettelen mistä on oikein kyse, oliko sitä liikettä siis iskarin pituussuunnassa? Se on täysin normaalia, sillä iskarin männän (onko oikea termi?) taitaa pystyä periaatteessa milloin vain vetämään vaikka kokonaan ulos iskarin ulkoputken sisältä. Siellä on jouset pelkästään sisäänpäin joustoa varten ja ulospäin mäntä on käytännössä kitkan varassa. Iskarin ulkoputken yläpäässä on vaihdettavat liukuholkit joita vasten mäntä liukuu, niissä voi olla väljää, mutta se aiheuttaa klappia iskarin poikkisuunnassa. Normaalisti noissa on kai yhdistelmäjousena pätkä sinistä ja pätkä punaista teräsjousta. Sininen on löysempi ja Stradassa ne siniset olivat itsellä menneet katki molemmista iskareista aikanaan. Velomobielin kanssa asiasta viestittelin ja sanoivat että niitä sinisiä katkeaa säännöllisesti. Punaisia jousia eivät olleet löytäneet rikkoutuneina kai koskaan. Eli hyvin voi olla jouset rikkoutuneina, mutta ei sekään tosiaan ajamista estä. Uudet ei paljoa maksa, olikohan muutaman euron kappaleelta.

Itsellä on DF:ssä nykyään vain punaiset jäykät jouset, koska yhdistelmäjousituksella pyörä kallisteli mielestäni liikaa polkemisenkin tahtiin. Punaiset on kyllä aika napakat, ehkä optimi olisi jotain sieltä väliltä

Jotain elastomeerijousia ovat kai kokeilleet, en ole oikein varma mistä niitä saa, muistaakseni velowagonilla ainakin oli mangossaa sellaiset. Olikon ne ICE trikejen joustoelementtejä tai jotain sinne päin.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Quest integroituu Imatralle

Viesti Kirjoittaja PW »

Joo, toinen kiekko liikkuu iskarin suuntaisesti ehkä pari sentti mutta oikean puolen kiekko ei, siitä päättelin, ett kolina kuuluu vasemmasta iskarista.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Quest integroituu Imatralle

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Joo, toinen kiekko liikkuu iskarin suuntaisesti ehkä pari sentti mutta oikean puolen kiekko ei, siitä päättelin, ett kolina kuuluu vasemmasta iskarista.

Vaikuttaa siltä, että vasemmalla edessä on jousi poikki, tai joku noista kolmesta vaahtomuoviholkeista puuttuu.

strut_zpsad6s6o2u.jpg
strut_zpsad6s6o2u.jpg (56.76 KiB) Katsottu 2121 kertaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Quest integroituu Imatralle

Viesti Kirjoittaja PW »

Pitää varmaan tilata jouset, ennen ku alan aukomaan. Jos tilaan parin sinisiä ja punasia, sittenhän voi kokeilla vanhojen punasten kanssa uusia - edellyttäen, ett vanhat on ehjät.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 959
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Quest integroituu Imatralle

Viesti Kirjoittaja TMS »

Tilaa samalla varuiksi noi iskarin yläpään liukuholkit, nekään ei kalliita ole ja kulutustavaraa kuitenkin.

Tuosta jorin kuvasta hyvin näkee että kyllä sitä oikean puolen iskariakin voit varmasti alas/ulospäin vetää ja liikettä sinne saada kunhan vedät vähän kovempaa. Käytännössähän tuossa on niin paljon liikevaraa alaspäin, että ohjauksen linkusto ottaa reikiensä reunoihin kiinni, ennen kuin nuo kitkaa lisäävät ja vaimmennusta parantavat vaahtomuoviholkit ottaa yläpään liukuholkkiin kiinni.

Jousia on saatavana montaa eri pituutta molempia jäykkyyksiä.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Quest integroituu Imatralle

Viesti Kirjoittaja PW »

Mistäs sen tietää mitä pituutta tartten, pitääkö tuo kuitenkin purkaa ennen tilausta, vai osaavatko pyörän numeron perusteella laittaa oikeat?
No nyt lähen kuitenkin Lappeenrantaan, en kissanpoikia pesemään vaan piikille - toivottavast ei oo se viimenen piikki ;) Eiköhän tuo pyörä kestä tämän reissun.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 959
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Quest integroituu Imatralle

Viesti Kirjoittaja TMS »

Kyllä varmasti osaavat myydä oikeat jouset pyörän numeron perusteella. En muista mistään lukeneeni että noissa etuiskareissa olisi vuosien saatossa ollut mitään isompia muutoksia, joten voi hyvin olla että ne vakiojouset ovat pysyneet saman pituisina koko ajan.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Quest integroituu Imatralle

Viesti Kirjoittaja tm »

Samaa mieltä TMS:n kanssa, eli kun ilmoitat tilauksen yhteydessä Questin numeron (233) ja vuosimallin (2008), niin pitäisi valmistajan osata valita oikeat sisuskalut noihin etu"iskareihin".

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Quest integroituu Imatralle

Viesti Kirjoittaja Saukki »

http://en.velomobiel.nl/onderdelen/

Tuota sivua, kun kelaat alaspäin, niin löytyy eri jousivaihtoehtoja. Mulla on tuollaiset lyhyet ja jäykät. Itseasiassa niitä lyhennettyjä jousiakin on eri mittaisia, ja mulla on ne lyhimmät. Voin suositella, jos hieman pienentynyt maavara ei ole ongelma.

Saukki
Kaikki linkit
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Quest integroituu Imatralle

Viesti Kirjoittaja PW »

Ruokolahdelta eilen kotiin tulossa, kevarilla hiihtäjän selkä näkyy, koko väylä hänellä tehokkaasti käytössä. Mutta oli myös latuetiketti hallussa kun huikkasin kuuluvalla äänellä LATUA!, sitä latua myös annettiin ;) ja nopeesti.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Quest integroituu Imatralle

Viesti Kirjoittaja PW »

Eilen rupes pompottamaan, en löytäny vikaa renkaista. Tänään pompotus lisääntyi ja nyt sitten huomasinkin, vasen eturengas menny lyhyeltä matkalta S:n muotoseks. Rakenne jotenkin hajonnu? Jostain reisusta nää (vredestainit) tarttu mukaan ku halvalla sain ;) toista tuhatta kilsaa ajettuna.
Ehkä vielä kotoo löyttyy jotkut renkaat, ehkä joutuu sekarengastuksella ajelemaan. Mutta mikäs se nyt olis tän päivän tiedon mukaan hyvä kinnerin rengas?
Saukki taitaa vannoo Scorsherin nimeen, onko muita suositeltavia? Ja mistä niitä kannattas ostaa?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2003
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Quest integroituu Imatralle

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

PW kirjoitti:

Mutta mikäs se nyt olis tän päivän tiedon mukaan hyvä kinnerin rengas?
Saukki taitaa vannoo Scorsherin nimeen, onko muita suositeltavia?

Joku täällä foorumilla kehui Schwalben Trykereitä. Ostin sellaiset Amazon.de:stä, mutta en ole vielä ehtinyt sovittaa niitä Milaniin. Jännittää, mahtuvatko ne, kun ovat peräti 40-406 kokoa. Nykyisillä kammottavan karkeiksi kuluneilla asfalttiteillä tuollainen leveämpi 40-406 saattaisi olla mukavampi kuin perinteisesti käyttämäni Continental Grand Prix 28-406. Saas nähä...

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Quest integroituu Imatralle

Viesti Kirjoittaja Härski »

Mitenkäs shwalben marahonit toimii 406 kokoluokassa? Ainakin normaali retkipyöräkoossa ne on saaneet hyviä tuloksia niin rullaavuudessa- kuin pistosuojauksessakin. Itsellä myös on pian edessä kinnerin renkaiden vaihto, kun tekisi mieli kokeilla perus lastenrenkaiden tilalle jotain paremmin rullaavaa. Pistosuojausta / leveyttä tulisi kuitenkin hieman renkaasta löytyä, koska joudun ajamaa myös hiekkatietä päivittäin. :?

Viimeksi muokannut Härski, 04 Heinä 2019, 12:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Quest integroituu Imatralle

Viesti Kirjoittaja PW »

Jemmavarastosta löytyikin pari 35mm Kojakkia :) ei sitä tiedä aina mitä omistaa. Olisivatko tulleet peräti Questin mukana :roll: vai jossain muussa kuormassa.
No nyt ne on alla, eiköhän noilla taas jonkun aikaa. Takana on viel Big apple, ehkä annan olla - olishan siihenkin kojakki olemassa. Eiku ajoon :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin