Nopea pyörä hakusessa

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja

Re: pähkäilyä...

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

tavasti kirjoitti:
jusSsa kirjoitti:

Challenge seiran:
+Ajoasennon saa ilmeisesti melko matalaksi

Ainakin istuinkorkeus on melko korkea. Jos tätä alkaa harkita, niin kai sitten Azubin Max myös? Eivät kumpikaan vaan taida olla niitä nopeimpia, luulen.

Seiran ei ole kyl millään mittarilla mikään hidas pyörä. Sen SL-versio sai jopa Bent rider onlinen testissä lauseen "nopeimpia pyöriä mitä olen testannut". Sen yhtäläisyydet Azubin Maxiin taitaa rajoittua siihen että molemmissa on isot pyörät. Nopeuteen vaikuttaa enemmän se ajoasento.

Vaikka isot pyörät hieman nostavatkin ilmanvastusta, epätäydellisillä ajoalustoilla pitää muistaa niiden rengasvastusta vähentävä vaikutus.

lowrides
Site Admin

Viesti Kirjoittaja lowrides »

Onpas taas paljon asiaa, mutta mutta...

-Fujin SL on kyllä nopea ja tunnustettu mäen nousussakin, mutta tavaraa ei saa kuljetettua kuin päivän reissulle, ilman laittomia virityksiä: juomat, patukat, tuulitakki, työkalut...

-Hurricanen SL:ssä menee jo radicalin isommat laukut kyydissä ja pyörä on vielä aika kevytkin. Hurricane Sport on jo ikääntynyt konsepti, tosin sanoisin erinomainen. Hurricane käy retkeen, kruisailuun, urheiluun... melkein mihin vain. Ehkä jopa liiankin kompromissi pyörä. Häviää Fujinille nopeudessa.

-Baron painaa kyllä helposti yli 10 kg, varmaankin 12-13. Tuo alle 9 kg paino taitaa olla uudessa raptorissa, eli hiilikuitu baronissa. Raptorista ei tosin ole olemassa käyttäjä kokemuksia, pyörä ei vielä myynnissä.
Baron on hyvä peruspyörä. Kuitenkin alkaa jo olla vanha ja esim. fujin E on mielestäni kaikin puolin parempi. Nopeus suunnilleen sama.

-Cheetah on optiman fujin. mm. jousitus ratkaisu sama. Pyörästä vielä vähän kokemuksia, mutta olettaisin että ihan toimiva ratkaisu.

-Nazcan filosofia on tehdä luotettavia pyöriä (yleensä painon kustannuksella). Fuego on hyvä pyörä: nopea, luotettava, hyvä tavaran kuljetuskyky. Eikä kalliskaan. Paino miinuksena. Ei välttämättä aivan niin nopea kuin Fujin tai Baron, mutta samassa luokassa.

M5 on ehdottomasti yksi parhaista valmistajista. He ovat kehittäneet nojapyöräilyä lähes yhtä paljon kuin kaikki muut valmistajat yhteensä. Bram Moems pitää tarkasti kiinni pyöriensä omanlaatuisesta estetiikasta ja joistain teknisistä ratkaisuista. Mies on yksi niistä guruista, jotka on laajasti tunnustettuja pystykilpapyöräilyn maailmassakin. Voisi sanoa että hänellä on pokkaa nauraa UCIlle ja kaikille siinä maailmassa mukana oleville yrityksille. M5:n maailma on vain ehkä hiukan liian outo ja boheemi, että heidän pyöriään ostettaisiin enemmän. EI välttämättä se ensimmäinen nojapyörä.

tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tavasti »

M5:

jusSsa kirjoitti:

Mistähän niitä saa? Jos saa suomesta niin pitää alkaa tutkimaan malleja tarkemmin. Merkki kyllä kuulostaa sen verran oudolta että ehkä ennemmin ostaisin jonku tutumman.

Käsittääkseni pyydettäessä Saäköpyörä tilaa näitä. Ja M5:n sivuilla oli tämmöinen, jonka k.iksuttelun ja yhteystietojen täytön jälkeen voisi kuvitella saavansa yhteydenoton:
http://www.m5-ligfietsen.nl/site/EN/Mod ... e_your_M5/

jusSsa kirjoitti:

Juu, olen huomioinut varaosista muodostuvan lisähinnan.

Ja samoin painoa arpoessa kannattaa ne osat huomioida. Kaikki painaa, muutama kilo tulee äkkiä lisää. Itse en niin kummemmin jaksa perustaa painaako pyörä muutaman kilon enemmän vai vähemmän. Mukana tulevat tavarat eivät ole painottomia, kuskista puhumattakaan. Tietysti kiva ostaa hiilikuituinen vehje jos ei rahasta ole puutetta.

Minkälainen kiinnitys noissa takanavoissa yleensä on? esim. noissa challenge fujineissa ja optima baronissa/cheetahissa?

Jokseenkin kaikkia pyöriä saa erilaisilla varusteilla. Jos vaihteet ovat jotain muuta kuin DualDrive niin ei ongelmaa. DualDriven mukavuus on se, että haluttaessa voi jatkossa eteen vielä laittaa normaalin 2 tai 3 rattaisen kampisarjan, ja näin laajentaa välitysuhde-aluetta sellaiseksi että painavan kuorman kanssa pääsee mitä vaan mäkeä ylös, ja alamäkeen pystyy vielä polkemaan kovissa vauhdeissa lisää. Ei onnistu normaaleilla ketjuvaihteilla. Mutta jokainen arvostaa eri asioita, tokihan mahdollisuus käyttää yksipyöräistä kärryä on mukava.

tavasti
Viesti:

jviirret kirjoitti:

Hitaan ajon ominaisuudet. Yleensä mitä pidempi tai matalampi niin sitä vaikempaa hitaasti ajo on.

Tämä tuli todettua kun juuri hankin ekan kaksipyöräisen nojakin. Nazcan Paseo kaikkein alimpaan asentoon (jousitus + selkänoja), ja en päässyt mäkeä kotipihaani (kaarevä, melko jyrkkä , soraa, epätasainen). Jousitus ja selkänoja ylös, ja johan onnistui jopa keskellä mäkeä liikkeelle lähtö. Toiveikkaana kuvittelen vähän harjoiteltuani toki ajavani mihin vaan kaikkein alimmilla säädöilläkin, mutta aika näyttää.

jusSsa

Viesti Kirjoittaja jusSsa »

jviirret kirjoitti:

Tehtäessä reissua entuudestaan tuntemattomalla reitillä on hyvä kiinnittää huomiota muihinkin ominaisuuksiin kuin nopeus.
Lokasuojat jo mainitsitkin, niiden on oltava riittävän isot, koska persus on siellä missä normaalipyörässä on jalat.
Talutettavuus, tod.näk. tulee tilanteita joissa pyörää pitää taluttaa.
Hitaan ajon ominaisuudet. Yleensä mitä pidempi tai matalampi niin sitä vaikempaa hitaasti ajo on.
Seisonta tuki. Pysyykö pyörä tukevasti pystyssä kuormauksen aikana, vai hyväksyykö sen että se makaa aina maassa.

Muutamia ominaisuuksia jotka ovat pystypyörässä selviö, mutta nojakeissa vaihtelevasti.

Jukka

Talutus:
-Itse en ainakaan näin pikaisesti keksi montaa tilannetta missä pitäisi taluttaa. Ja vaikka¨niitä jonkin verran tulisikin, niin¨luulen ëttä ¨selviän niistä ¨sen verran hyvin pyörällä kuin pyörällä että en tuota ominaisuutta kovin ¨paljon ¨murehdi.

¨Hidas ajo:
-Kai tuon hitaasti ajamisen¨oppii kun tarpeeksi harjoittelee? Ei haittaa vaikka aluksi olisikin ongelmia, haasteet ovat mukavia.

,Seisontatuki:
-Kyllähän tuon varmaan jollain lailla saa ¨jotain seinää/tolppaa vasten, mihinkään saharalle en aio lähteä ajamaan.

Tähän mennessä ei ole tullut vielä mitään ¨sellaista yllättävää ominaisuuttä. Toki öita on hyvä tietää että mitä kannattaa ottaa huömioon¨, joten jos vielä on jotain niin kertokaa.

jusSsa

[quote="tavasti"

jusSsa kirjoitti:

Juu, olen huomioinut varaosista muodostuvan lisähinnan.

Ja samoin painoa arpoessa kannattaa ne osat huomioida. Kaikki painaa, muutama kilo tulee äkkiä lisää. Itse en niin kummemmin jaksa perustaa painaako pyörä muutaman kilon enemmän vai vähemmän. Mukana tulevat tavarat eivät ole painottomia, kuskista puhumattakaan. Tietysti kiva ostaa hiilikuituinen vehje jos ei rahasta ole puutetta.
¨,
,,
,
,
Jokseenkin kaikkia pyöriä saa erilaisilla varusteilla. Jos vaihteet ovat jotain muuta kuin DualDrive niin ei ongelmaa. DualDriven mukavuus on se, että haluttaessa voi jatkossa eteen vielä laittaa normaalin 2 tai 3 rattaisen kampisarjan, ja näin laajentaa välitysuhde-aluetta sellaiseksi että painavan kuorman kanssa pääsee mitä vaan mäkeä ylös, ja alamäkeen pystyy vielä polkemaan kovissa vauhdeissa lisää. Ei onnistu normaaleilla ketjuvaihteilla. Mutta jokainen arvostaa eri asioita, tokihan mahdollisuus käyttää yksipyöräistä kärryä on mukava.[/quote]

Mitä tuo dualdrive tarkkaanottaen tarkoittaa? Ilmeisesti jonkinlainen napavaihde?

Mulla ei oo väliä montako rengasta siinä¨peräkä¨rryssä ois, ¨kunhan tulee kohtuu kevyesti perässä ja saatavuus on hyvä.

¨Luultavastï ajelisin enimmäkseen ilman mitään varusteita, paitsi tietenkin juomapullo ym.¨pikkutavarat.¨Joten sen takia itse pyörä saisi ollat kevyt, pidemmillä reissuïlla sitten ottaisin ne lisävarusteet mukaan. ¨Kovin ¨monen päivän reissua en välttämättä tee, tai ainakaan nyt lähiaikoina. Yhdenpäivän matkoja varmaan melko pitkiäkin, tavoitteena ainakin joku 300km päivämat¨ka saada joskus ¨tehtyä.

,
,
,¨(Pahoittelen noita kai¨kenlaisia turhia merkkejä, näppäimist¨ö reistailee) :cry:

tavasti
Viesti:

jusSsa kirjoitti:

Talutus:
-Itse en ainakaan näin pikaisesti keksi montaa tilannetta missä pitäisi taluttaa. Ja vaikka¨niitä jonkin verran tulisikin, niin¨luulen ëttä ¨selviän niistä ¨sen verran hyvin pyörällä kuin pyörällä että en tuota ominaisuutta kovin ¨paljon ¨murehdi.

Tuo taluttamisen helppous on se vakioaihe jonka yläohjauksen kannattajat vetävät esiin kun haluaa alaohjausta. Taluttamaan joutuu kai lähinnä:

• renkaan rikkouduttua. Oma kokemukseni on, että kivikovaksi pumpattu rengas ei juuri puhkea.
  • mäki ylittää oman kyvyn polkea. Oma kyky karttuu harjoittelemalla, tosin Raahen seudulla ei paljoa ylämäkitreeniä tehdä, joten pidemmällä lomamatkalla pois pohjanmaalta saattaa tulla yllätyksiä.
  • Soralla/hiekalla/lumessa voi loppua pito vaikka itse jaksaisi polkea. Pitoon soralla vaikuttaa taas rengastus. Jos aikoo ajaa soralla/hiekalla, leveät renkaat joissa on reunoilla kuviota. Keskeltä renkaan kuuluu olla sileä että kulkee kestopäällysteellä hyvin. Ja kun rengas on kivikova, ei kestopäälysteellä reunojen kuviot ota tiehen. Ultranopeaa tavottelevat eivät tietenkään voi hyväksyä tällaisia renkaita, mutta joutuvat sitten pysymään pikkuteiltä pois.
tavasti
Viesti:

jusSsa kirjoitti:

Mitä tuo dualdrive tarkkaanottaen tarkoittaa? Ilmeisesti jonkinlainen napavaihde?

DualDrive on vehje jossa on normaali 7-9 rattainen ketjuvaihde ja 3 vaihteinen napavaihde samassa paketissa.
Kuva

Kärryjen perässä kulkemisen keveydestä en osaa sanoa, ja varmaan vähissä ovat ihmiset jotka ovat kokeilleet Radicalin kärryä, Y-Framea, Bob Yak:ia ja tuota Extrawheeliä. Kaikkia kehuvia lausuntoja olen kuullut, enkä mistään moitteita. Tuossa Extrawheelissä vähän epäilyttää korkea painopiste, mutta riippuu kai paljonko kuormaa on tarkoitus kuljettaa.

Yksipyöräinen kulkee mukavammin 'maastossa' koska kulkee jokseenkin samoja jälkiä kuin pyöräkin, ja on kapeampi. Myös tiellä sen kanssa voi ajaa laidemmassa, ero aivan sama kuin 2 pyöräinen fillari vs trike.

Toisaalta, kaksipyöräisissä kärryssä fillarin takarenkaalle ei tule juurikaan lisää kuormaa peräkärrystä, vaan peräkärry kantaa kuormansa itse.

jusSsa

Hiekkatiellä en tule liikkumaan ¨ainakaan paljoa, ja lyhyet pätkäthän menee vaikka taluttamalla. Tosin voishan sitä joskus¨kokeilla leveämmilla renkailla vähän sorateitäkin, mutta¨luulen että esim. baronilla se ei öle minkäänlaisella rengastuksella mukavaa.

¨,Tällä hetkellä tuo hurricane sportkin näyttää aika kovalta vaihtoehdolta.

jusSsa

¨Kiitos infosta! enpä ole tuollaisesta ennen kuullutkaan. Saakohan noihin ¨sähköpyörän kautta varaosia?

Öis¨ko kapea kaksipyöräinen peräkärry hyvä vaihtoe¨hto? näin jossain fillarifoorumin topicissa kerran sellaisen hyvän näkoise¨n pikkukärryn.

tavasti
Viesti:

jusSsa kirjoitti:

¨Kiitos infosta! enpä ole tuollaisesta ennen kuullutkaan. Saakohan noihin ¨sähköpyörän kautta varaosia?

DualDrive on ihan normaalia polkupyörätavaraa, ei nojakki-specifistä.
http://bike-components.de/catalog/City/ ... Dual+Drive

Titysti tuohan on köyhiä varten joilla ei ole varaa Rohloffiin:
http://bike-components.de/catalog/City/ ... version%29

Ikävästi vaan Rohloff nojakin varustuksena tuntuu maksavan reilusti enemmän kuin tuo hinta antaisi olettaa. Ja vielä ikävämmin, itse kuulun tuohon ryhmään köyhät.

jusSsa

¨Rohloffista olen kuullut enemmänkin.¨Tuota dualdriveahan saa oikein näpp¨rästi tuolta saksasta.

jviirret

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jusSsa kirjoitti:

Talutus:

Kunhan heittelin asioita ilmaan. Jos olet tuon huomioinut niin hyvä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Ilpo

Viesti Kirjoittaja Ilpo »

Minulla on ollut M5 Shockproof (täysjousitus) jo kuusi vuotta ja olen enemmän kuin tyytyväinen. M5 on erittäin nopea ja tarvittaessa pitemmätkin retket onnistuvat, olen ollut sillä Ecotripilläkin pari kertaa.

Nopeassa vauhdissa on pyörä on vakaa kuin juna ja hidaskin vauhti onnistuu kun vähän harjoittelee. miksikään työmatkapyöräksi en sitä suosittele, mutta nopeaan kuntoajoon ja kevyeen retkeilyyn se on aivan omiaan.

Shockprooffeja on nykyään monta eri mallia ja tilaus onnistuu nettisivujen kautta helposti, vaikka kielitaito ei olisi kummoinenkaan.

Huollot ovat onnistuneet paikallisissa liikkeissä.

Jarcco
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Sain tilaisuuden koeajaa M5 Shockproofin. Siinä on kaksi asiaa kohdallaan jotka nopea pyörä vaatii, keveys ja aerodynamiikka. Mukavuudesta en saanut kunnon kuvaa koska ei ollut mahdollista säätää omiin mittoihin ja istuin oli selvästi liian pieni. Jos sellaisen hankkisi itselle niin vaihtaisin ohjaustangon leveämpään, nykyinen oli n. 30cm levyinen ja ajaminen tuntui aika epävarmalta... Kapea tietysti pienentää ilmanvastusta. Mutta tälläiset "kilpurit" eivät taida olla mun juttuni.

Vastaa Viestiin