PW kirjoitti:Mutta kuinkas se jättö tästä lasketaan
Hyvä kysymys
Hoksasin nyt, että joustaahan tuo runko ylös-alas suunnassakin, eli on nelipyöräohjattu ja jousitettu nelipyörä
PW kirjoitti:Mutta kuinkas se jättö tästä lasketaan
Hyvä kysymys
Hoksasin nyt, että joustaahan tuo runko ylös-alas suunnassakin, eli on nelipyöräohjattu ja jousitettu nelipyörä
Vilijami kirjoitti:Yöllä tuli mieleen tällainen hullutus. Väliakselietuveto vasemmalle ja sähkökiekko oikealle. Eteen ei ohjausniveltä. Sivulla kulkevia vaijereita vuorotellen kiristämällä ja löysäämällä taivutetaan runkoa, jolloin saadaan nopeaan vauhtiin pieni ohjaus. Hitaassa nopeudessa löysätään vankkuritaka-akselin lukitustappi, jolloin vaijereilla saadaan ohjattua taka-akselia tiukempia käännöksiä varten. Kommentteja!
Hullut ideat on hauskoja Ja jotain hyödyllistäkin niistä voi poikia. Tässä kyllä ongelmana on lukitustappi, miten teet vaikka äkillisen väistöliikkeen? Jos ohjausvivuston saa tehtyä niin, että kääntää ensin etupään tappiin ja jatkaa siitä saumattomasti kääntämään taka-akselia?
Tää on kyllä mielenkiintoinen nähdä miten käyttäytyy..
Olisko siinä ajatusta että olisi etu- ja takapäihin omat vaijerit. Etuvaijereilla tehtäisiin ohjausliikkeen alussa esimerkiksi vain etupään taivutus ja liikkeen edettyä tarpeeksi, lähtisi takapää kääntymään mukana. Jori joskus laitto kuvan2t 3w ketjuun mekanismista missä oli keskellä pätkä jolloin renkaat ei kääntyneet vaikka vaijerit [ketju] liikkuikin.
Kolvi käteen vaan ja rakentamaan!
Aluksi voit tehdä prototyypin, jossa on kiinteä taka-akseli. Se nopeuttaa rakentamista ja silläkin voi kokeilla rungon hallittua joustamista ohjaamiseen. Ohjauksenkin voisi toteuttaa laittamalla vain vasemmanpuoleisen vaijerin paikalleen ja vetämällä sitä vaikka kädellä. Suoraan vaijeriin tulee aika hyvä jännitys kiskomalla sitä keskeltä. Varsinaisen ohjausjärjestelmän ja kääntyvän taka-akselin voi lisätä jälkikäteen, jos rungon hallittu taipuminen osoittautuu toimivaksi ohjaustavaksi. Voimansiirronkin voinee jättää aluksi pois. Opittaisiin varmasti jotakin uutta, jota ei pelkällä nettikeskustelulla tule ilmi
Vilijami kirjoitti:Yöllä tuli mieleen tällainen hullutus. Väliakselietuveto vasemmalle ja sähkökiekko oikealle. Eteen ei ohjausniveltä. Sivulla kulkevia vaijereita vuorotellen kiristämällä ja löysäämällä taivutetaan runkoa, jolloin saadaan nopeaan vauhtiin pieni ohjaus. Hitaassa nopeudessa löysätään vankkuritaka-akselin lukitustappi, jolloin vaijereilla saadaan ohjattua taka-akselia tiukempia käännöksiä varten. Kommentteja!
Ennen kuin enemmän innostut, niin muutama huomio, joka saattaa laskea intoa.
Nuo ohjausvaijerithan pitää olla löysällä, jotta tuo yleensäkään kääntyy, mikä tarkoittaa, että rungon jäykkyys on pelkän runkoputken varassa myös suoraan ajettaessa. Kun tässä huomioidaan, että tuo on mekanismiltaan "takaohjaus", sillä kuskin massa liikkuu ulkokaarteeseen kaarretta jyrkennettäessä. Tämä johtaa tyypilliseen takaohjattuja vaivaavaan epästabiilisuuteen, mitä vaijereilla varmaan voi hieman vaimenntaa.
Minä laittaisin noiden sivuvaijereiden väliin keskivaiheille yhdysnarun, jonka kiertäisin ohjausakselin ympärille mäkiautotyyliin, niin vaijeri jäykkäisi rakennetta sivusuunnassa myös kun vaijeria ei vartavasten nyhdä sivulle.
Kyllä tuosta voi ajokelpoisen saada, mutta "takaohjattu" se kuitenkin aina on -valitettavasti.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
jori kirjoitti:Nuo ohjausvaijerithan pitää olla löysällä, jotta tuo yleensäkään kääntyy, mikä tarkoittaa, että rungon jäykkyys on pelkän runkoputken varassa myös suoraan ajettaessa.
Kumpikin vaijeri pitää olla tiukalla koko ajan. Ohjatessa toista vaijeria kiristetään ja samalla toista löysätään. Ohjausvaihteeksi pitäisi vaan löytää tarpeeksi luja mutta kevyt matoruuvi. Sen itsepidätysvoiman ansiosta runko on paljon jäykempi sivusuunnassa, kuin pelkkä 40x40 putki.
jooseha kirjoitti:Kolvi käteen vaan ja rakentamaan!
Aluksi voit tehdä prototyypin, jossa on kiinteä taka-akseli. Se nopeuttaa rakentamista ja silläkin voi kokeilla rungon hallittua joustamista ohjaamiseen. Ohjauksenkin voisi toteuttaa laittamalla vain vasemmanpuoleisen vaijerin paikalleen ja vetämällä sitä vaikka kädellä. Suoraan vaijeriin tulee aika hyvä jännitys kiskomalla sitä keskeltä. Varsinaisen ohjausjärjestelmän ja kääntyvän taka-akselin voi lisätä jälkikäteen, jos rungon hallittu taipuminen osoittautuu toimivaksi ohjaustavaksi. Voimansiirronkin voinee jättää aluksi pois. Opittaisiin varmasti jotakin uutta, jota ei pelkällä nettikeskustelulla tule ilmi
Itsekin mietin, että tuolla lailla matalalta kynnykseltä se pitää aloittaa. Kun sais vaan aikaiseksi aloittaa!
Motonetissä on useita kokoja trapetsikierteisiä matoruuveja ja niihin sopivia muttereita. Pieniäkin. Merkittävän liikkeen aikaansaamiseksi ruuvia pitäisi varmaan pyöräyttää monta kierrosta, joten tarvittaisiin välitys. Meneekö konstikkaaksi.
Nythän ma vasta hokasin, että Vilijamin tarkoittama pieni ja kevyt ruuvi/kierukkavälitys olisi esim Punton tuulilasinpyyhkimen käyttömekanismissa, joka hajoaa usein nailonpuslien kulumisen takia ja myydään varaosana kokonaisuutena, jolloin moottori/kierukka ovat vielä ehjät. Sillä saisi vaikka sähköisen ohjauksen, kun nopeuksia taitaa olla kolme ja tasavirran suunnan voi kääntää.
Taipuisan rungon voisi tehdä jousiteräslatasta, mutta miten olisi rakenne potkukelkan tyyliin, että myös taka-akseli kääntyisi samassa suhteessa kuten esim. skeittilaudassa. Kuskin ei tarvitse välttämättä siirtyä kurvin ulkolaitaan, jos päällysrakenne on lavettireen tapaan nivelöity etu- ja taka- akseleiden keskikohdasta. Molemminpuoliset vaijerit kireällä toki tarvitaan ohjauksen kaikissa vaiheissa. Tavallaan runko-ohjauksen etu on, että akseleiden tarvitsee kääntyä vain puolet siitä, mitä vastaava kääntöympyrä olisi etuohjauksella ja että jälki lumessa olisi kaksiraiteinen.
Lisään vielä, että molemmissa päissä olisi tietysti vankkuriakseli, jolloin akermanneista ja aurauskulmista ei olisi huolta. Etuakseliveto tm:n avus-proton tapaan kurviin kääntyvällä puomilla.
Hei! stiga villa ruohonleikkurissa on vastaava vaijeriohjaus, siitä voisi ottaa mallia.
Runko pitäisi mielestäni olla taipuvalta osaltaan pystyssä oleva levy. se voi myös kiertyä, joten kaikki pyörät pysyy maassa.
Tuommoinen parimetrinen 40x40 huonekaluputki taipuu ja kiertyy ihan varmasti tarpeeksi ilman mitään jousiteräs- tai levyjoustoa. Lwb tadpolessa mulla oli runko 50x50 putkea ja se oli joissain ajotilanteissa jopa häiritsevän notkea.