Onpas taas paljon asiaa, mutta mutta...
-Fujin SL on kyllä nopea ja tunnustettu mäen nousussakin, mutta tavaraa ei saa kuljetettua kuin päivän reissulle, ilman laittomia virityksiä: juomat, patukat, tuulitakki, työkalut...
-Hurricanen SL:ssä menee jo radicalin isommat laukut kyydissä ja pyörä on vielä aika kevytkin. Hurricane Sport on jo ikääntynyt konsepti, tosin sanoisin erinomainen. Hurricane käy retkeen, kruisailuun, urheiluun... melkein mihin vain. Ehkä jopa liiankin kompromissi pyörä. Häviää Fujinille nopeudessa.
-Baron painaa kyllä helposti yli 10 kg, varmaankin 12-13. Tuo alle 9 kg paino taitaa olla uudessa raptorissa, eli hiilikuitu baronissa. Raptorista ei tosin ole olemassa käyttäjä kokemuksia, pyörä ei vielä myynnissä.
Baron on hyvä peruspyörä. Kuitenkin alkaa jo olla vanha ja esim. fujin E on mielestäni kaikin puolin parempi. Nopeus suunnilleen sama.
-Cheetah on optiman fujin. mm. jousitus ratkaisu sama. Pyörästä vielä vähän kokemuksia, mutta olettaisin että ihan toimiva ratkaisu.
-Nazcan filosofia on tehdä luotettavia pyöriä (yleensä painon kustannuksella). Fuego on hyvä pyörä: nopea, luotettava, hyvä tavaran kuljetuskyky. Eikä kalliskaan. Paino miinuksena. Ei välttämättä aivan niin nopea kuin Fujin tai Baron, mutta samassa luokassa.
M5 on ehdottomasti yksi parhaista valmistajista. He ovat kehittäneet nojapyöräilyä lähes yhtä paljon kuin kaikki muut valmistajat yhteensä. Bram Moems pitää tarkasti kiinni pyöriensä omanlaatuisesta estetiikasta ja joistain teknisistä ratkaisuista. Mies on yksi niistä guruista, jotka on laajasti tunnustettuja pystykilpapyöräilyn maailmassakin. Voisi sanoa että hänellä on pokkaa nauraa UCIlle ja kaikille siinä maailmassa mukana oleville yrityksille. M5:n maailma on vain ehkä hiukan liian outo ja boheemi, että heidän pyöriään ostettaisiin enemmän. EI välttämättä se ensimmäinen nojapyörä.