Kysyttiin, mikä mbb pyörissä on niin hyvää kun niin moni niistä tykkää, siksi avasin tämän kun en löytäny aiheesta aiempaa keskustelua. Joku tilastotieteilijää varmaan väittää, ett paljon useampi tykkää muista ku mbbpyöristä
Listasin nopeesti, mitä itsellä tuli mieleen: lyhyt ja suora ketjulinja, keskiön saa mahollisimman alas ja lähelle, eikä tarvitse huolehtia kampien tai kenkien osumisesta renkaaseen. Voidaan käyttää isompaa etukiekkoa ku puomillisissa nojakeissa.
Saa jatkaa listaa
Mbb pyörien hyvät puolet tai huonot
Mbb pyörien hyvät puolet tai huonot
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Mbb pyörien hyvät puolet tai huonot
+
Jalkaohjattua on vaan niin kiva ajaa.
Ohjaustangon voi jättää turhana ja haitallisena pois.
Tälläinen persjalkainenkin voi ajaa isorenkaista pyörää, mutta saa kantapäät silti maahan.
Pyörä seisoo itsekseen eikä kukaan pyyttonia ajamalla varasta
Etuvetoinen kun on, pysyy ketjut puhtaana.
Naruperän käyttömahdollisuuden ja lyhyen ketjulinjan takia pyörän kokoon taittaminen on yksinkertaista.
Ketjut eivät rajoita tavaroiden runkoon sitomista.
Vaihde- ja jarruvaijerit voi tehdä lyhyiksi.
Sormet ei jäädy kylmälläkään, koska niitä voi pitää kainaloiden lämmössä.
-
Jalkojen tuoman kääntyvän massan takia ohjaus on hitaampi kuin kiinteäpuomisessa.
Etuvetoisuuden takia vetopito erikoistilanteissa on hieman puutteellinen.
Lyhyt ketjulinja rajoittaa ketjuvaihteisessa järkeviä ratasyhdistelmiä.
Eturengas, keulan runko ja alaspäin oleva ketjulinja hankaloittavat jalan käyttämistä etuvaihtajana.
Re: Mbb pyörien hyvät puolet tai huonot
jooseha kirjoitti:Lyhyt ketjulinja rajoittaa ketjuvaihteisessa järkeviä ratasyhdistelmiä.
Mitä tarkoitat järkevillä ratasyhdistelmillä? Ketjulinja on pystypyörän luokkaa, voi tietyst olla vähän lyhyempikin.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Mbb pyörien hyvät puolet tai huonot
Mbbpyörien mäennousukykyä on myös kehuttu.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Mbb pyörien hyvät puolet tai huonot
PW kirjoitti:Mitä tarkoitat järkevillä ratasyhdistelmillä?
Sellaisia joissa ketju ei joudu taipumaan kohtuuttoman paljon sivusuunnassa.
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Mbb pyörien hyvät puolet tai huonot
jooseha kirjoitti:PW kirjoitti:Mitä tarkoitat järkevillä ratasyhdistelmillä?
Sellaisia joissa ketju ei joudu taipumaan kohtuuttoman paljon sivusuunnassa.
Ei niitä vaihteita niin paljon tarvi, (Hyvähän se on huudella täältä tasamailta ) koska pito loppuu etuvedossa ennen kuin voima jaloista, vaikka vähän raskaammillakin välityksillä. Ja alamäessä ei tarvi polkea. Joten 90 kadenssilla 20-30km/h riittää mielestäni hyvin mbb:n vaihdeskaalaksi.
- pikametri
- Sisällöntuottajakokelas
- Viestit: 245
- Liittynyt: 18 Syys 2008, 22:09
- Paikkakunta: Kangasala
Re: Mbb pyörien hyvät puolet tai huonot
- Ohjaus on hieman turhan hidas kaupunkiopyöräilyyn - stressaava ehkä minun makuun - pitäisi hommata varmaan kinneri (jonka luulee tietysti olevan paras kaikessa - kun ei ole vielä ajanut).
- Esteettömässä ympäristössä tietysti jalkaohjaus on mukavan rentoa ja hieman kiemurtelevaa.
HP Spirit, Hase Kettwiesel, Hase Pino, Rowing Bike Thys, Pika MBB (omavalmiste), Challenge Hurricane.
- Wacky
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4058
- Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
- Paikkakunta: Helsinki, Vesala
Re: Mbb pyörien hyvät puolet tai huonot
Kinneri se vasta kankean tuntuinen kaupunkiajossa onkin. Itse suosittelisin jotain kohtuu korkeaa kaksipyöräistä jossa on aika pystyistumakulma.
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)
Re: Mbb pyörien hyvät puolet tai huonot
Wacky kirjoitti:Kinneri se vasta kankean tuntuinen kaupunkiajossa onkin. Itse suosittelisin jotain kohtuu korkeaa kaksipyöräistä jossa on aika pystyistumakulma.
Menee makuasioiden puolelle, kuka milläkin kaupungissa tykkää ajaa, itse ajan joko kinnerillä (useimmiten) tai mbb:llä (muita ei tallissa olekaan). Ja lasketaanko Imatra kaupungiksi
Korkea kaksipyöräinen, pystyllä selkänojalla kun vielä valitsee (rakentaa) mbb:n saa myös riittävän sylikulman samaan pakettiin ja siis loistavan kaupunkipyörän
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
- pikametri
- Sisällöntuottajakokelas
- Viestit: 245
- Liittynyt: 18 Syys 2008, 22:09
- Paikkakunta: Kangasala
Re: Mbb pyörien hyvät puolet tai huonot
MBB (sähköapu takarenkaassa) voisi toimia paskalla kelillä kun ei ole muita ihmisiä törttöilemässä liikenteessä (syksy - talvi). Kinneri ehkä sitten kesäkelillä (paitsi että on kuuma ja hikinen). Ehkä Wacky on sittenkin oikeassa: pitää hommata Hurrikaaniin uusi penkki kesäksi ja talveksi sitten 26" takapotkuinen High raceri - niin ei sudi.
HP Spirit, Hase Kettwiesel, Hase Pino, Rowing Bike Thys, Pika MBB (omavalmiste), Challenge Hurricane.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4908
- Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Mbb pyörien hyvät puolet tai huonot
pikametri kirjoitti:- Ohjaus on hieman turhan hidas kaupunkiopyöräilyyn - stressaava ehkä minun makuun - pitäisi hommata varmaan kinneri (jonka luulee tietysti olevan paras kaikessa - kun ei ole vielä ajanut).
- Esteettömässä ympäristössä tietysti jalkaohjaus on mukavan rentoa ja hieman kiemurtelevaa.
Tästä voimme olla montaa mieltä . Itse en ainakaan huomaa mitään eroa ja kääntyy aika piukoista paikoista . Kunhan vaan uskaltaa aina kääntää.
Yksi tunne tälle hitaudelle , voi olla vähäiset kilometrit . Mitä kauenmin olen ajellut, sen luonikkaammin tuntuu homma sujuvan .
- pikametri
- Sisällöntuottajakokelas
- Viestit: 245
- Liittynyt: 18 Syys 2008, 22:09
- Paikkakunta: Kangasala
Re: Mbb pyörien hyvät puolet tai huonot
Ehkä se on vain minun Pika MBB:n geometria joka tekee käännöksistä varsin rauhalliset ja hieman hankalat ahtaissa paikoissa. Ylivarovaisuus pyöräilyssä on tullut varmaan kokemuksen kautta - ei uskalla enää tehdä sellaisia äkkiliikkeitä missä on joskus tullut lähdettyä nurin tai melkein ajettua jonkun päälle yms. Kolmipyöräinen / nelipyöräinen helpottaa hieman tuota alustan epätasaisuuspelkoa - mutta ei ihmispelkoa
HP Spirit, Hase Kettwiesel, Hase Pino, Rowing Bike Thys, Pika MBB (omavalmiste), Challenge Hurricane.
- tavasti
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2761
- Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
- Paikkakunta: Kangasala
- Viesti:
Re: Mbb pyörien hyvät puolet tai huonot
PW kirjoitti:Mbbpyörien mäennousukykyä on myös kehuttu.
Mutta kuitenkin etuveto aiheuttaa potentiaalisesti pito-ongelmia soralla ylämäkeen?
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
Re: Mbb pyörien hyvät puolet tai huonot
tavasti kirjoitti:PW kirjoitti:Mbbpyörien mäennousukykyä on myös kehuttu.
Mutta kuitenkin etuveto aiheuttaa potentiaalisesti pito-ongelmia soralla ylämäkeen?
Kyllä.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
- Pastori
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7060
- Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: Mbb pyörien hyvät puolet tai huonot
tavasti kirjoitti:PW kirjoitti:Mbbpyörien mäennousukykyä on myös kehuttu.
Mutta kuitenkin etuveto aiheuttaa potentiaalisesti pito-ongelmia soralla ylämäkeen?
Mikäpä ei aiheuta. Juuri taannoin ei meinannut takavetoisella kolmipyörällä päästä loivaa mäkeä soratiellä ylös.