takakeno kirjoitti:No, ei ne värit nyt ihan samat ole, mutta kelpaa ainakin toistaiseksi.
Miten Kevlar auttaa kestävyydessä ?
Ainakin tässä tapauksessa olisi tarvittu joustavuutta.
Hiilikuitu ei jousta vaan murtuu, jos liikaa rasitusta.
Tähän tuli limitys kohtiin 6 kertainen hiilikuitu, jos uuden kaksi kerrosta lasketaan mukaan.
T:Jere
Heh, nyt on niin luja, että seuraavalla kerralla menee Milanista perä. 
Kevlarin käytön idea on siinä, että sen murtovenymä on hiilikuituun nähden moninkertainen, jolloin hiilikuidun murtuessa kappale jää vielä ehjien aramidikuitujen varassa kiinni yhtenäiseksi kappaleeksi, vaikka onkin menettänyt hiilikuidun murtumien takia valtaosan jäykkyydestään. Tämä tekee murtumista turvallisempia, kun hajoaminen muuttuu yhtäkkisestä sitkeän hitaaksi. Pelkästä kevlarista voisi tietenkin tehdä nitä kuorman kantamisen kannalta sekundäärisiä osia, mutta voisi ne tehdä vieläkin matalamman kimmorkertoimen materiaalista.
Onhan tuolla keulabulbilla tietysti kinneriputken sivuttaisen leikkausjouston jäykistämistehtävä, mutta kyllä tuohon riittäisi vähäisempikin jäykkyys. Mielestäni kinnerien keula- ja peräkappaleet voisivat olla irrotettavia tyhjiömuovattavia PC-, tai PET-muovisia osia, jotka voisi helposti pullauttaa törmäyksen jälkeen takaisin muotoonsa tai pahimmassa tapauksessa vaihtaa uusiin. WAWissahan tätä ideaa onkin osin käytetty, joskin keulaosa on turhaan painava ja samaa rakennetta kuin muukin runko.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma