Apuja nojakin valintaan?

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Apuja nojakin valintaan?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

tonik kirjoitti:

Kiitos! Olenkin jo kerennyt löytämään sun kanavan ja sitä selaillut, hyvää tavaraa. Se max nyttää erittäin hauskalta polkea poluillakin.
Eikä tuo kinnerikään ihan poissuljettu vielä ole, varsin nopealta ja hauskalta vaikuttaa.

Mutta jotain offroad mahdollisuuksiakin olis hyvä olla, jos huonokuntoisille pienemmille teille matka joskus johtaa. Retkeilynkin kannalta, niin pääsee vähän syrjempään piiloon tavaroidensa kanssa. Ja ymmärtääkseni kaksi samankokoista rengasta on parempi, niin varaosia ei kahdenlaisia tarvitse kantaa, mieluummin sitten suurikokoisia renkaita kai(?)

Soralla ajaessa isot renkaat paremmat kuin pienet, eli suosittelisin minimissään 507 kokoisia renkaita, ja jotain pikkuisen leveämpää. Jousitustakin tietysti arvostaa, mutta ilmankin varmasti pärjäisi. Samoin soralla korkeudesta on etua, matalalla pyörällä ei pystyssä pysyminen on aika vaikeaa kun reagointiaikaa on kovin vähän.

Ja kolme rengasta on soralla ikävä, kolmen uran sovittaminen niin että montut kierretään on likimain mahdotonta. Eli trike ja kinneri eivät ole sorateiden ykkösvalinta. Ja toki ne eivät ole yhteensopivia maantien tärinäraidankaan kanssa.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

tonik
Viestit: 6
Liittynyt: 03 Elo 2019, 23:08
Paikkakunta: Länsi-Uusimaa

Re: Apuja nojakin valintaan?

Viesti Kirjoittaja tonik »

Kiitokset kaikille.

PW kirjoitti:

Joutsimäen Arto edustaa Azubia pääkaupunkiseudulla ja muitakin merkkejä https://m.facebook.com/kaarikinneri/?locale2=fi_FI
Itse ajelen omatekosilla mbb-pyörillä jos en aja kinnerillä.

Miten pitkiä matkoja olet ajellut pyörälläsi? Uskoisitko soveltuvan matkapyöräksi? Olen vähän miettinyt nyt jonkinlaista omatekoisempaa tai jotain Airbike/python suuntaista. Tuo Staiger AirBike näyttää ainakin todella hienolta.

PW kirjoitti:

Sanoisin myös että tavan nojapyörätkään ei mitään erityisiä offroad kulkineita ole. Nimimerkki mhelander on tehnyt Suomen maastokelpoisimmat nojapyörät ja niillä myös ihan oikeasti maastossa ajaa, mutta kaupallisten nojapyörien maastokelpoisuudesta en ole kovin vakuuttunut. Saukin videoistakin sen näkee, että Azubilla neulaspolku menee, mutta kivikko-juurakot voi unohtaa. Jyrkät ylä- ja alamäetkin taitaa jäädä ajamatta.

Mutta joka tapauksessa Veikolassa pääsee tutustumaan kinneriin ja on minulla tavallinen kaksirenkainen nojapyöräkin vielä tallessa, tosin eri osoitteessa säilössä. Pituudesta riippuen voi päästä koeajollekin (jos yltää/mahtuu polkemaan)

Joo taitaa olla kinnerit nyt toistaiseksi pois kuvioista mun tarkoitusperieni vuoksi. No ehkä maastopyörämäisyys oli liioitteleva ajatus, joku millä soralla pystyy kulkemaan ja pahimmassa maastossa vaikka taluttaen sitten. Täytyy tutustua Mhelanderin tuotantoon ehdottomasti.

Kiitos muuten, mikä kaksipyöräinen sulla olisi? Ei koskaan liikaa kokeiltavia. Pituus on n. 175cm.

jooseha kirjoitti:

Vain varauksella. Vetopito loppuu soratiellä ylämäessä heti, jollei osaa polkea tasaisesti pyörittämällä. Jos osaa ei tiellä käytännössä tule paikkaa, josta ei voisi ajaa. Ainakaan itse en ole talvea lukuunottamatta löytänyt. Maastossa taas työntäminen/kantaminen tulee samasta syystä hyvin tutuksi.
Tuo ja hitaampi pyörään tottuminen huomioiden kääntyväkeskiöinen on oiken oiva valinta kuvaamaasi käyttötarkoitukseen. Itselläni on sellainen(python) ainoana nojakkina kesät talvet ja välillä tulee poikettua metsässäkin(helpossa) :wink:

Python on alkanut kyllä vähän kiinnostamaan, mutta on se ehkä silti vähän turhan matala ajokki ja liian makaava asento ainakin näin ensiajatuksena. Teitkö siis itse?

Vilijami kirjoitti:

Tuossahan on myynnissä pyörä sulle http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=4&t=6039

Kiitos, täytyy pitää tuo mielessä. Harmi kun Kuopio on niin kaukana. Olisi ainakin hauska kokeilla miltä tuolla tuntuu ajella.

yaana kirjoitti:

Jos nuo kaksi trikeä matkallansa olivat Joensuun ja Porvoon välillä, niin siellä oli minä ja Mahe. Hienoa, jos aihe alkoi kiinnostaa.

Suosittelen kokeilemaan erilaisia, niin saa ajatusta pidemmälle. Kaarikinneri ja Arto Joutsimäki (nimim ajou) sekä maahantuo että vuokraa erilaisia nojapyöriä. Siinä kohtaa, kun olin itse ostamassa toista trikeä (juuri minun haluamilla ominaisuuksilla), vuokrattiin Artolta kaksi erilaista viikonlopuksi ja testattiin ihan kunnolla tuntumaa.
http://box5353.temp.domains/arcusvel/

Ei ollut! Paljon pohjoisempana olivat. Joo Trikea kävin kokeilemassa ja täytyy sanoa että oli aika hauska sekä kyllä varmasti retkihommissa sopiva ajokki. Taitaa nyt vain budjetti ja 2pyöräisen "yksinkertaisuus" viedä.

tavasti kirjoitti:

Soralla ajaessa isot renkaat paremmat kuin pienet, eli suosittelisin minimissään 507 kokoisia renkaita, ja jotain pikkuisen leveämpää. Jousitustakin tietysti arvostaa, mutta ilmankin varmasti pärjäisi. Samoin soralla korkeudesta on etua, matalalla pyörällä ei pystyssä pysyminen on aika vaikeaa kun reagointiaikaa on kovin vähän.

Ja kolme rengasta on soralla ikävä, kolmen uran sovittaminen niin että montut kierretään on likimain mahdotonta. Eli trike ja kinneri eivät ole sorateiden ykkösvalinta. Ja toki ne eivät ole yhteensopivia maantien tärinäraidankaan kanssa.

Joo kyllä olen kallistunut suurempikokoisiin renkaisiin (kahteen) tässä. 507 ei äkkisltään sano mitään, mutta mulla oli cx enkä tiedä saisko ihan niin isoa rengasta fwd mbb rakennelmaan tai muuhun mihinkä nyt päädynkään.. Täytyy tutkia. Tällä hetkellä tosiaan joku oma rakennelma ehkä AirBike tyyppinen olisi kiinnostava. Muutama vanha pyöränraato mistä ehkä saisi jotain taiteiltua. Tosin ei hajuakaan mistä aloittaa. Varmaan pitää opetella hitsaamaan ja pitämään työkaluja käsissä.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Apuja nojakin valintaan?

Viesti Kirjoittaja PW »

tonik kirjoitti:

Kiitokset kaikille.

PW kirjoitti:

Joutsimäen Arto edustaa Azubia pääkaupunkiseudulla ja muitakin merkkejä https://m.facebook.com/kaarikinneri/?locale2=fi_FI
Itse ajelen omatekosilla mbb-pyörillä jos en aja kinnerillä.

Miten pitkiä matkoja olet ajellut pyörälläsi? Uskoisitko soveltuvan matkapyöräksi? Olen vähän miettinyt nyt jonkinlaista omatekoisempaa tai jotain Airbike/python suuntaista. Tuo Staiger AirBike näyttää ainakin todella hienolta.

Pisimmät päivämatkat olleet 100km paikkeilla, harvemmin nykyään tulee pitkiä matkoja ajeltua. Mbb soveltuu hyvin myös matkapyöräksi, tavaraa saa rungon alle hyvin pakattua.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Apuja nojakin valintaan?

Viesti Kirjoittaja jooseha »

tonik kirjoitti:

Python on alkanut kyllä vähän kiinnostamaan, mutta on se ehkä silti vähän turhan matala ajokki ja liian makaava asento ainakin näin ensiajatuksena. Teitkö siis itse?

Joo, omatekele se on ja noin Airbiken korkuinen. Ei pyyttoneita juuri valmiina saa ja itse tehden sain korkean ja kokoontaittuvan :wink: Tuossa se on mun avatarissa.

tonik
Viestit: 6
Liittynyt: 03 Elo 2019, 23:08
Paikkakunta: Länsi-Uusimaa

Re: Apuja nojakin valintaan?

Viesti Kirjoittaja tonik »

tonik kirjoitti:

Pisimmät päivämatkat olleet 100km paikkeilla, harvemmin nykyään tulee pitkiä matkoja ajeltua. Mbb soveltuu hyvin myös matkapyöräksi, tavaraa saa rungon alle hyvin pakattua.

Hienoa. Ei ainakaan vaikuta olevan matkan teko mahdotonta lainkaan. Vaikeinta taitaa nyt olla se oikean pyörän loihtiminen jostain. Liekö tumpelolle mahdotontakin, mutta se jää nähtäväksi.

Hieno pyörä Jooseha, ei kyllä lainkaan huono ominaisuus se kokoontaitettavuus! Onko ihan 28" renkaat? Pystytkö säätämään istuma-asentoa pystymmäksi, vai aiheutuuko siitä hankaluuksia ajettavuuteen? Voisi kiinnostaa kyllä yrittää jotain samansuuntaista, jos vain taidot riittää. Täytyy vähän tutkiskella miten mahdolliselta yritykseltä se vaikuttaisi. Kaikki vinkit ja linkit otan kiitollisena vastaan.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Apuja nojakin valintaan?

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

tonik kirjoitti:

Onko ihan 28" renkaat?

Pyritään pääsemään eroon tuosta kivikautisesta tuumamitoituksesta, koska samalla tuumakoolla voidaan tarkoittaa puoltakymmentä eri kokoista vannetta.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Apuja nojakin valintaan?

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti:
tonik kirjoitti:

Onko ihan 28" renkaat?

Pyritään pääsemään eroon tuosta kivikautisesta tuumamitoituksesta, koska samalla tuumakoolla voidaan tarkoittaa puoltakymmentä eri kokoista vannetta.

Käytä siis mieluummin ETRTO-mitoitusta, joka kertoo renkaan leveyden ja vanteen asennushalkaisijan/renkaan sisähalkaisijan millimetreinä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Apuja nojakin valintaan?

Viesti Kirjoittaja jooseha »

tonik kirjoitti:

Hieno pyörä Jooseha, ei kyllä lainkaan huono ominaisuus se kokoontaitettavuus! Onko ihan 28" renkaat? Pystytkö säätämään istuma-asentoa pystymmäksi, vai aiheutuuko siitä hankaluuksia ajettavuuteen?

Kyllä siihen 622 katurenkaat mahtuvat, mutta jarrutapit ovat 559:ien kohdalla. On kyllä ollut pitkään tarkoitus hitsata jarrusatulan korvakot. Takahaarukan narujousitus tekee asennon säätämisestä helppoa. Lyhentämällä naruja saa perän nousemaan ja pystymmän ajoasennon. Ajettavuus ei siitä isommin muutu, mutta kunnolla pötköllään on rennompi ajoasento ja pienempi ilmanvastus :) Hitaassa vauhdissa pysty on kuitenkin hieman helpompi.
Tuollainen korkea jalkaohjattava on kyllä haastava peli opetella jalkaohjaus. Tasapainon pidon pitää tulla enemmän tai vähemmän selkäytimestä että ajaminen onnistuu. Itse opettelin aikanaan normaalilla ohjaustangollisella mbb:llä ajamisen ensiksi ja sen jälkään jätin käsiä pikku pätkä kerrallan pois. Pyyttonilla ajaminen onnistui sen jälkeen heti ilman ajamisen uudellee opettelua.

tonik
Viestit: 6
Liittynyt: 03 Elo 2019, 23:08
Paikkakunta: Länsi-Uusimaa

Re: Apuja nojakin valintaan?

Viesti Kirjoittaja tonik »

Jäi pyörän hankkiminen osittain huonon löytyvyyden vuoksi ja rakentamisyritykset yleisen tumpeluuden vuoksi. Flevobike tai -racer on ollut ajatuksissa melko tasaisesti alusta asti vaikka onkin hankalammasta päästä. Näitä on vaan mahdottoman vaikea löytää mistään. Kuin yksisarvisia jopa muiden nojapyörien joukossa. Nyt ihme ja kumma kuitenkin saattaisi olla mahdollisuus hankkia bike runko, joten mietinnässä on menisikö sillä kun ei paljon muita mahdollisuuksia näköpiirissä. Jos menee sivu suun kuitenkin ja jos jollakin on mitään vinkkejä näiden pyörien löytämiseksi, niin ottaisin mielelläni vastaan. Samoin vielä mietityttää näiden kahden runkotyypin eri rengaskokojen vaikutus. Biken 20" rengas vaikuttaa aika pieneltä eikä siihen runkoon taida paljoa suurempi mahtua, toisaalta raceriin saisi laitettua vähän pienemmänkin renkaan 28" sijaan, ainakin ymmärsin niin kun luin jotakin ulkomaisia viestiketjuja.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Apuja nojakin valintaan?

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Asfaltilla ajellessa 406 koko ei tuota minkäänlaista ongelmaa. Rengasvalinta vaikuttaa rullaavuuteen paljon enemmän kuin halkaisija. Sitten on eri asia, jos ajelet pääasiassa sorateitä tai juurakkoisia polkuja, tällöin ehkä kaipaa isompaa kiekkoa.

hjv1527
Viestit: 121
Liittynyt: 23 Joulu 2016, 13:22

Re: Apuja nojakin valintaan?

Viesti Kirjoittaja hjv1527 »

Hyvin on flevolla sujunut normaalit ajot. Jopa metsäpolulla onnistuu ajaminen. Ja 40-50 km/h (alamäessä) tuntuu rentouden löydyttyä ihan luontevalta.

Ruuhkassa ajo varsinkin hitaasti on vähän haastavaa, mutta kuvittelen että racerilla voi olla vähintään samanlaista.

Jos bikellä harjoittelu tuntuu haastavalta, minulta saattaisi joutaa tuo trike -perä, Ellen sitten innostu tekemään siitä peräkärryä.

-Harri-
Flevobike

tonik
Viestit: 6
Liittynyt: 03 Elo 2019, 23:08
Paikkakunta: Länsi-Uusimaa

Re: Apuja nojakin valintaan?

Viesti Kirjoittaja tonik »

Kiitoksia näistä vinkeistä. Rengasketju täällä vaikutti hyvältä lukemiselta kun täytyy rengasvalintoja miettiä. Ei tunnu ihan hullulta ajatukselta sitten sen biken hankinta. Oppimisprosessiin on varauduttu henkisesti jo jonkin aikaa.

hjv1527 kirjoitti:

Jos bikellä harjoittelu tuntuu haastavalta, minulta saattaisi joutaa tuo trike -perä, Ellen sitten innostu tekemään siitä peräkärryä.

Kiitos, täytyy pitää mielessä! Trikea en nyt oikeastaan ole ajatellut, mutta eihän sitä koskaan tiedä miten asia kehittyy varsinkin kun ei vielä tietoa miten turhauttavaa oppimisesta tulee.

Edit/lisäys:
Tietääkö joku onko flevotrikessa kaikki osat mitä kaksipyöräiseksi vehkeeksi muuntamiseen tarvitsee? Eli jos hommaa flevotriken, niin voiko siitä tehdä biken ilman suurempia toimia?

Nick
Viestit: 38
Liittynyt: 21 Elo 2021, 22:14

Re: Apuja nojakin valintaan?

Viesti Kirjoittaja Nick »

Hei

Olen miettinyt nojapyörän hankkimista pitkänmatkan kulkimeksi pystypyörän tilalle, ongelmana on tilan puute, nojapyörää pitäisi pystyä säilyttämään parvekkeella eli sen pitäisi olla lähes samoissa mitoissa pituudeltaan pystypyörän kanssa, tavaraa pitäisi myös pystyä kuljettamaan jos ajaa useamman päivän mittaisia reissuja, pyydänkö liikoja? :mrgreen:

Minulla olisi myös yksi teräsrunkoinen taittopyörä mitä mietin saisiko siitä tehtyä taittuvan nojapyörän, mutta sen kestävyyttä reissukäytössä hieman epäilen.

Ehdotuksia erilaisista nojapyörä malleista otetaan siis vastaan.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Apuja nojakin valintaan?

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Nick kirjoitti: 21 Elo 2021, 23:27

Hei

Olen miettinyt nojapyörän hankkimista pitkänmatkan kulkimeksi pystypyörän tilalle, ongelmana on tilan puute, nojapyörää pitäisi pystyä säilyttämään parvekkeella eli sen pitäisi olla lähes samoissa mitoissa pituudeltaan pystypyörän kanssa, tavaraa pitäisi myös pystyä kuljettamaan jos ajaa useamman päivän mittaisia reissuja, pyydänkö liikoja? :mrgreen:

Minulla olisi myös yksi teräsrunkoinen taittopyörä mitä mietin saisiko siitä tehtyä taittuvan nojapyörän, mutta sen kestävyyttä reissukäytössä hieman epäilen.

Ehdotuksia erilaisista nojapyörä malleista otetaan siis vastaan.

Näinhän se tahtoo olla. Asunnoksi riittää ihmiselle 6 neliömetriä ihan helposti, mutta ilman autotallia ei pärjää kukaan.

Hasen deltamalliset Kettwiesel ja Trigo säilyvät pystyssä.

Muoks. Jos itse rakentaminen on vaihtoehto, niin katso tuo allekirjoitukseni Luggarion.

Liitteet
0682488E-F7CB-49ED-88FA-5D06535F4CBA.jpeg
0682488E-F7CB-49ED-88FA-5D06535F4CBA.jpeg (31.49 KiB) Katsottu 3683 kertaa
Viimeksi muokannut Vilijami, 22 Elo 2021, 09:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Apuja nojakin valintaan?

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

https://www.industrialbicycles.com/edge-e2 Tän saa meneen vaikka kuinka pieneen asuntoon ja parvekkeelle .
Helpo kuljettaa ja säilyttää .https://www.youtube.com/watch?v=1ddymWUmICI Tässä siittä You Tube .

Viimeksi muokannut Nojanalle, 22 Elo 2021, 10:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin