Voisko akseli olla vain navan puolelta kiristettävä?
Quest integroituu Imatralle
Re: Quest integroituu Imatralle
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Quest integroituu Imatralle
PW kirjoitti:Voisko akseli olla vain navan puolelta kiristettävä?
Jahans, vai tämmöistä murhetta täällä. Pahoittelut kun vasta nyt tulen mukaan keskusteluun.
Kun tuon Questin taannoin hankin, niin vaihdoin siihen voimansiirron, rataspakan siinä mukana. Tuolloin taka-akseli liikkui ulosvetäjällä vedettynä valmistajan ohjeen mukaan. Mitään erityistä ei muistaakseni tullut operaatiossa vastaan. Sitä en kyllä muista, että otinko akselin kokonaan irti, vai liikutinko vain sen verran että sain kiekon ja rataspakan (vapaarattaan) pois. Valokuvaa en ainakaan ollut tuosta akselista ottanut...
Edit: ja akselin voitelustakaan en muista, voisiko olla korroosio iskenyt...?
-
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 994
- Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: Quest integroituu Imatralle
PW kirjoitti:Voisko akseli olla vain navan puolelta kiristettävä?
Riippuu miten sen ajattelee, akselihan pyöriin vapaasti mukana jos ei pakan puolen tuplamuttereilla pidä sitä paikallaan.
Tuli muuten mieleen että saisikohan akselin ja navan mahdollisen jumin avattua pitämällä kiekkoa paikallaan ja vääntämällä navan puolen ruuvia reippaasti?
Re: Quest integroituu Imatralle
TMS kirjoitti:PW kirjoitti:Voisko akseli olla vain navan puolelta kiristettävä?
Riippuu miten sen ajattelee, akselihan pyöriin vapaasti mukana jos ei pakan puolen tuplamuttereilla pidä sitä paikallaan.
Tuli muuten mieleen että saisikohan akselin ja navan mahdollisen jumin avattua pitämällä kiekkoa paikallaan ja vääntämällä navan puolen ruuvia reippaasti?
Pitää varmaan hölvätä öljyllä napa ja laakeripesä, ennen ku alan mitään irrottamisyritystä tehdä. Lämmitystäkin vois varmaan kokeilla, hiustenkuivaajalla vaikka.
Akselin rakenteesta vielä, eikös ne kaksi lukitus mutteria voi olla vasemmalla, navan puolellakin? Ulosvetäjä pitäs sit olla erilainen? Pohdiskelen vaan yksinkertasempaa ratkasua jos ja kun uusi akseli pitää joskus asentaa.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Quest integroituu Imatralle
Lämmittäminen on hyvä idea! Varsinkin jos pesät on alumiinia ja sisuskalut luonnollisesti terästä. Hiustenkuivaaja vaan on hieman kesy laite siihen hommaan. Alumiinitukivarsi johtaa ja haihduttaa pirusti lämpöä etkä saa pienellä teholla tarpeeksi suurta lämpöeroa pesän Sisä ja ulko-osien välille ikinä. Tarvitset lämmitykseen siis riittävästi tehoa.
Jos löytyy pieni nestekaasu toho tai tehokas kuumailmapuhallin pitäis hommasta ruveta säkällä olemaan jo apua. Tosin jos se jumi on siellä pesän sisällä akselin ja holkin välissä, ei ulkoinen lämmitys varmaan paljoa vaikuta. Mutta jotainhan täytyy joka tapauksessa yrittää..
Re: Quest integroituu Imatralle
.. Tuli mieleen..
Metallihommissa käytetään hitsaushalkeamien etsimisessä sellaista mielettömän tehokkaasti tunkeutuvaa litkua. Se toimii myöskin remonttihommissa paremmin kuin mitkään crc- osaston kamat. Jos jossain vain on pienikin rako, se kyllä tunkeutuu sinne samalla hieman voidellen kappaleiden väliä.
Et sellasta kannattas myös harkita.. Tod näk jostain nyrkkipajaa isommasta metallifirmasta löytyy muutama suihkaus korvauksena siitä vaivasta kun samalla esittelet menopeliäsi heille!
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14011
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Quest integroituu Imatralle
Härski kirjoitti:Lämmittäminen on hyvä idea! Varsinkin jos pesät on alumiinia ja sisuskalut luonnollisesti terästä. Hiustenkuivaaja vaan on hieman kesy laite siihen hommaan. Alumiinitukivarsi johtaa ja haihduttaa pirusti lämpöä etkä saa pienellä teholla tarpeeksi suurta lämpöeroa pesän Sisä ja ulko-osien välille ikinä. Tarvitset lämmitykseen siis riittävästi tehoa.
Jos löytyy pieni nestekaasu toho tai tehokas kuumailmapuhallin pitäis hommasta ruveta säkällä olemaan jo apua. Tosin jos se jumi on siellä pesän sisällä akselin ja holkin välissä, ei ulkoinen lämmitys varmaan paljoa vaikuta. Mutta jotainhan täytyy joka tapauksessa yrittää..
Nyt pitää muistaa, mitä ollaan irrottamassa. Tuon purkamiseksi pitää saada teräsakseli pois teräksisten laakerien sisäkooleista. Lämmittäminen tahtoo tällaisessa tapauksessa tehdä niin, että vaikka huolella lämmittäen saisikin koko kappaleen tasalämpöiseksi, irrottamisen aikana ulkopuoli jäähtyy sisäosaa nopeammin ja jumitus vain pahenee.
Ainakin sitä asetoni-irrotusöljyä voisi olla hyvä käyttää, mutta minä luulen, että kyse on vain mekaanisesta jumista, joka irtoaa, kun akselia liikutellaan ensin sisään päin ja sitten ulos. Tuon katkenneen vetotapin korjaamisessa lämmittäminen olisi hyvä operaatio, jos se kerran on tehty kiertämällä pätkä kierretankoa akselin naaraskierrepäähän, kuten TMS kertoi. Riittävä kuumentaminen pilaa kuitenkin vähintään uloimman laakerin, joten tämä operaatio kannattaa ottaa käyttöön vasta kun kinnerikausi on päättynyt, eikä mahdolliset ongelmat pilää hyviä ajomahdollisuuksia.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Quest integroituu Imatralle
Joo, en alota remonttia ennen kauden päättymistä
Ajattelin ensin lämmittää alumiininapaa josko se edes lähtis irti - helpottas mahdollisten muiden jumittumien irtoamista.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Quest integroituu Imatralle
Urheilutalolla ja ympäristössä koululaisilla liikuntapäivä - tutustumista eri lajeihin. Parkkeerasin mtb porukan teltan eteen, harjottelevat keulimista.
Kinnerikin herättää kiinnostusta, varsinkin eräs ope oli hyvinkin kiinnostunut - lupasin koeajoo ja esittelyy paremmalla ajalla.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Quest integroituu Imatralle
Suurinpiirtein kyllä ollaan hajulla mitä ollaan tekemässä. Jumin irrottamiseen helpottaa liike, - pienikin. Ja lämpötilaero tekee sitä jos mekaanisilla keinoilla ei sitä kyetä tuottamaan. Mutta tosiaan jos sillä vielä uskaltaa ajaa, niin ehdottomasti kannattaa olla katkaisematta hyvää ajokautta!
Re: Quest integroituu Imatralle
Valmistajan sivuilta laitoin kysymyksen tuosta akselista mutta eivät ole vastanneet Olikohan vaikeasti ymmärrettävä? Joskus aiemmin kirjeenvaihto on sujunut paremmin
Eipä sillä, tuskin sieltä parempaa neuvoa saa ku foorumilta
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Quest integroituu Imatralle
Tulihan sieltä neuvoja lopulta. Tuossa kunnossa ei sais kuulemma ajaa
Kehotti kuumentamaan sitä katkennutta ruuvia, jotta ruuvikiinnite palaa ja sitten yrittää kiertää se pois ja uusi tilalle. Irrotusöljyä sisään ja uusi yritys.
Toinen vaihtoehto sahata kiekon ja pakan välistä poikki
Itse kyllä tuossa katkasu tapauksessa sahaisin pakan ja tukivarren välistä. Aukaisisin lasikuitu seinän reijän kohdalta ja akseli + kiekko pääsis tippumaan alas.
No ajelen nyt kuitenkin ja puran joskus myöhemmin.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Quest integroituu Imatralle
Eilen tosiaan saattelin Urpon Lappeenrantaan, syötiin siellä ja käytiin paikallisessa luonnonsuojeluliiton toimistossa. Urpon elämäntehtävä lienee kaikenlainen luonnonsuojelu ja laajemminkin huoli yhteisestä pallostamme ja sen tulevaisuudesta. Kinneriä hän jaksaa esitellä kaikille jotka vähänkin ovat kiinnostuneita, suomi, ruotsi, englanti, venäjä ainakin kielinä tarpeen mukaan. Lehtihaastatteluja antanut eri lehdille ympäriinsä, joku filmi hänestä oli tehty ja sekin käänetty useammalle kielelle, myös kiina ja venäjä mukana - ihan vaan kinneriasian levittämiseksi, muun pallonsuojelun lisäksi.
Kinnerien määrän kasvattamistakin kovasti pohtinut ja mm. Dronttenissa vierailtuaan, tuli siihen tulokseen, etteivät nämä pikkupajat koskaan tule kasvamaan suuriksi, eivät ehkä haluakaan kasvaa. Siinäpä sitä työsarkaa olis, mainitsi mm. Scanian suurena toimijana johon aikoi olla yhteydessä (aloittaneet kuulemma aikoinaan polkupyörien valmistuksella) - lycka till!
Kivaa oli toisen kinnerin kanssa ajella ja taisikin olla eka kerta kun maantiellä ajelin kimpassa - matka kulkee joutuisammin, kuten Urpokin sanoi. Tosin aikakin tais kulkee kun sitä tarinaa tuli ja tuli tauoilla, ruokaillessa ym.
Jos ymmärsin oikein, menossa laivalla Tukholmaan huomenna mutta tulee jossain välissä Turkuun ja siitä kai ylös, kotia kohti. Länsirannikolla olkaahan valmiina saattojoukkoihin siellähän sitä kinnerisaattoporukkaa piisaa.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Quest integroituu Imatralle
Yhteiskuva kulkijat ja kulkupelit Lpr linnoituksessa. Linnoituksen pinnat ei oo kinneriystävällisiä, mukulakivimäkeä ylös kaupungin puoleinen mäki viel nousee, pohjospuolen mäki tuskin.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Quest integroituu Imatralle
Pyörä toimii yhä, akselin katkeamisesta huolimatta. Aina välillä on vaihteet hävinneet kokonaan ja nyt taas sitä ongelmaa. Aiemmin oon suihkuttanu pakkaan öljyä ja yrittäny saada sitä sisällekin. Tällä kertaa ei öljy auttanut juurikaan, välillä jään pyörittelemään kampi tyhjään - taaksepäin potkuttelu auttaa. Hankala tietyst jos jättää johonkin risteykseen ja joku on takana. No jos tämän syksyn pärjäis ja talvella remppaan koko takanapa.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.