mhelander kirjoitti:Mulla on jossakin "RChung":n tekemä excel-taulukko jolla saa laskettua vierintä- ja ilmanvastukset alamäkirullauksilla.
Mittaukseen tarvitaan luotettava pyörän nopeusmittari joka tallettaa luvut sekunnin välein, sekä luotettavaa tietoa lasketun mäen korkeuserosta (ja tietysti että samasta kohdasta mäkeä otetaan mitatut arvot taulukkoon). Kuski, starttiproseduuri, kamppeet, ajoasento jne pitää olla hyvin vakioitu eli harjoiteltu. Jokainen lähtöpisteen ylitys rullaamalla hieman eri aloitusnopeudella.
Muistaakseni sillä sai muutamalla laskulla riittävän luotettavuuden että toistojen lisääminen ei enää parantanut tarkkuutta. Laiskana olen vain kerran viitsinyt tehdä ko mittaukset, ei vaan jaksa (ja silloin vani ei ollut ajokunnossa että olisi saanut rikospaikalle enemmän mitattavia kiekkoja, pyöriä ja gummeja).
Mulla käytössä oli topo-kartoista varmistettu Muhoksen Metelinmäen korkeustiedot, niiden vertailu Garmin Edge 500:n barometrisesti mitattuun korkeuteen sekä Edge 500 joka mittasi nopeuden vain pyörän sensorilta GPS ei-aktiivisena.
Nyt on mittauskalusto vähän paremmassa jamassa, eTrex 35 saa myös 1s mittaustahtiin ja se osaa pyöräsensorin, samppelit saa tarvittaessa 1s tahtiin ja purkuun ei tarvita USB-kaapelia. Läppärikin on parempi mutta jaksaako lähteä...
Alamäen rullamisessa ei pysty kompensoimaan tuulen vaikutusta mitenkään. Samoin mäen jyrkkysarvot pitää arvata tai mitata jostain omine epävarmuuksineen. Näistä syistä alamäeä rullaamalla tehdyt mittaukset ovat epävarmoja.
Arin taselaskentaan perustuva regressiomenetelmä on tuulen ja mäen kannalta paljon parempi, kun sama tie ajetaan molempiin suuntiin tulee mäen ja tuulen vaikutus kompensoitua matematiikalla. Kun ei tarvitse polkea korkean rullausmäen huipulle, viitsii tasaisella tehdä useamman stintin, niin mittausdataa tulee enemmän ja siinäkin mielessä tulos paranee mäkimittaukseen verrattuna. Arin menetelmän ainoa vaikeus on sen hieman monimutkainen matematiikka, mutta ei se haittaa, sillä sitä pystyy kyllä soveltamaan ymmärtämättä laskennan kulusta mitään. Tekee vain ohjeen mukaan, niin tulee tarkkoja tuloksia.
Ei pidä myöskään unohtaa Optimisx nimimerkin mittausjärjestelmää, jolla kyetään mittaamaan ilman- ja vierintävastuksen lisäksi polkemisteho ja sen vaihtelu. Optimistx ei ole viime aikoina kirjoitellut nojapyöräfoorumille, mutta pitkä historia hänellä on täälläkin. Tässä viimeisiä tutkimuksia kulkuvastusmittausrjärjestelmän kehitystyöstä.
http://www.tiede.fi/keskustelu/4004011/ ... ammasvalit
Kylläs se nyt taas on niin, että ei tarvitse mennä etsimään mallia ulkomailta. Nojapyöräfoorumilla homma osataan paremmin.