P..le! Tänään sitten rysähti kunnolla. No aika pienillä vaurioilla sitten kuitenkin selvisin. Ajelin työhön aamulla valaistulla, autotiestä erotetulla kevyenliikenteenväylällä. Vastaantuleva Escort oli ryhmittynyt oikealle kääntymistä varten ja tottakai ajattelin kuskin huomanneen minut heijastinliivistä, polkupyörän ja kypärän valoista. Se "tottakai" oli virheeni: en ehtinyt juurikaan jarruttaa tajuttuani, ettei auto väistäkään.
Törmäsin vauhdilla auton etukulmaan. Itse iskusta ja liikkeistäni impaktin aikana ei jäänyt mitään muistikuvaa. Pyöräni jäi jotakuinkin paikoilleen ja kaaduin taas vasemmalle kyljelle. Pää ei kolissut missään vaiheessa eikä munatkaan murskautuneet. Omat vammat: verenpurkauma ja turvotus vasemmassa pohkeessa, oikea kantapää kipeytyi, nirhamia ja haavoja sääressä, polvessa ja (taas) kyynärvarressa. Röntgenissä ja ultraäänessä ei löytynyt ainakaan vielä mitään vakavaa. Pyörän vauriot: etukate (ja osin sen kiinnitysmekanismi) säpäleiksi, keskiörattaan suojalaippa vääntyi, etuhaarukka ja ohjaustanko mutkalle. Ensin luulin, että eturenkaan tapaaminen runkoon johtuisi rungon vääntymisestä, mutta ilmeisesti vain etuhaarukka on vääntynyt taaksepäin. Vielä pitää tarkistaa huolellisesti, säilyikö eturengas riittävän pyöreänä. Vastapuolen vauriot: henkinen järkytys ensimmäisestä kolarista, särkynyt ajovaloumpio.
Taitaa mennä tilaukseen Saksasta kaikki edellä mainitut osat - vastapuolen piikkiin, löytyneekö noille korjaajaa suomesta.
Jokohan sitä tästä oppisi hukkaamaan hyvät liike-energiat risteyksiä lähestyttäessä. Tulevaisuus näyttää. Nojapyöräilyyn tulee ainakin tauko.
Olen nyt hieman pohdiskellut tapahtumien kulkua, mm. nojakin ja auton muodon ja vaurioiden perusteella.
Arvioni törmäysnopeudesta on 18 km/h (+- 2, mutta tämäkin virhemarginaali voi olla alakanttiin). Ehdin ehkä juuri ja juuri vetää kahvoista, ennen kuin pamahti.
Aiemman kokemukseni perusteella, pystypyöräilijä olisi lentänyt auton konepellille, joko kädet tai pää edellä riippuen etunojasta ja otteen tiukkuudesta. Melko varmasti kypärälle olisi tullut hommia (tämäkin aiemmasta kokemuksesta).
Oma eturengas pysäytti lopullisesti. Kaikki mahdolliset pyöränrakenteet olivat puolellani: etukate osui ensimmäisenä auton vasempaan etukulmaan. Katelevyn murskautuminen ja irtoaminen (velcrot + tarrat irti) sekä kiinnikkeiden vääntyminen aloittivat hidastumisen. Etukatteen taaempi kiinnitysputki oli kiinni rungossa metalliklemmarilla, joka petti ja irtosi. Sen sijaan katteen etummainen kiinnitysputki vältti juuri ja juuri suoran osuman eikä juurikaan vääntynyt. Seuraavaksi keskiörattaan oikeanpuoleinen suojalaippa kolahti todennäköisesti auton valoumpion kulmaan: laipan reuna vääntyi 70 asteen mutkalle. Poljinkeskiön korkeuden ja auton keulamuodon perusteella arvioin, että nojakin etupuomi on tämän jälkeen kimmahtanut ylöspäin koskettamatta kuitenkaan konepeltiä - konepeltiin ei jäänyt ainakaan selviä vaurioita. Tämän jälkeen eturengas osui auton kylkeen tai puskuriin. Etuhaarukka vääntyi niin, että eturenkaan voi juuri ja juuri kääntää puolelta toiselle. Lopuksi lienen kimmahtanut pyörineni hieman taaksepäin ja kaatunut vasemmalle kyljelleni auton vasemmalle etupuolelle. Ohjaustangon vasen puoli lienee vääntynyt tässä kohtaa. Jos kaikki meni suunnilleen näin, voi vain koputtaa puuta. Onneksi katekin hajosi eikä muuttunut giljotiiniksi. En ole vielä keksinyt, mistä eturenkaan oikealla puolella oleva ketjunkiristin on vääntynyt. Jostain sekin on melkoisen tällin saanut.
En (muistaakseni) ollut lähellä auton auton kylkeä tai renkaita missään vaiheessa. Paitsi että törmäsin auton kylkeen todennäköisesti oikea jalka edellä, mikä selittäisi kipeytyneen oikean kantapääni. Tällöin vasen sääri olisi voinut saada ruhjeet ja haavat esimerkiksi emäputkesta - nytkähdin vasten pyörän rakenteita melkoisella voimalla. Ilmeisesti joko rungon muodot tai törmäys oli sikäli onnistunut, etten saanut vammoja jalkoväliin. Konepellin yli lentäminen ei liene kovin todennäköistä nojakilla. Todennäköisyys kuitenkin kasvaa, mitä alempana jalat ovat suhteessa vartaloon.
Jos ajaa todella lujaa esim. suoraan auton oveen (tai tiiliseinään), olettaisin, että jalkoväli kokee kovia viimeistään emäputken kohdalla. Jaloista murtuu luu tai pari ennen kuin pyöräilijä pysähtyy. Todennäköisempänä worst case -skenaariona pitäisin sitä, että nojakisti jarruttaa sivuluisussa ja kaatuu auton alle.
Edit by Mustasudenkorento yhdistetty kaksi tkarttu´n viestiä