Puhallusmuovailussa taas käytetään nestemäistä muovia, mm kanistereita kerrotaan valmistettavan tällä systeillä. Onko kinneri liian suuri kappale tähän valmistustapaan?
Ei suinkaan siinä nestemäistä muovia käytetä, vaan lämmitettyä levyaihiota. Tai no, mikä on nestettä? Ikkunalasikin on erittäin hitaasti valuva neste
Henkilöauton peräkärryn kuomujakin tehdään tuolla tekniikalla, että koko ei ole ongelma.
Sekoitat nyt alipainemuovauksen ja puhallusmuovauksen. Puhallusmuovauksessa suuttimesta ruiskutettu, ei nestemäinen, mutta hyvin pehmeän kuuma "letku" vedetään muottipuoliskoiden väliin, muotti suljetaan, jolloin reunat saumautuvat ja letkun sisälle puhalletaan paineilma, joka painaa letkun seimämät muottia vasten. Kappale jäähtyy muotissa ja poistetaan muutamassa kymmenessä sekunnissa.
Alipainemuovauksess levymäinen aihio lämmitetään uunissa pehmeäksi, siirretään muotin päälle ja imetään muottia vasten.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Mitäs tämä vääntömomentti näissä tarkoittaa. Tai siis, mistä mitattua momenttia tuo tarkoittaa tuo 120 Nm. On nimittäin sama maksimi vääntömomentti, kuin minulla omassa 105 mm kampisessa kaupunkipyörässäni.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Eikökän se liene avustinmoottorin maksimimomentti. Aika hyvä vääntö tuo, sillä muistelen shimano stepsin vaihtoehdoiksi 50 ja 80Nm.
Tuollainen moottorin akselilta mitattu momenttihan on ihan pöljä tapa laitteessa, jossa moottorilta vetävälle akselille on oma vaihteensa. Autoissakin olen tätä tapaa monesti ihmetellyt. Vetävien pyörien momentista voisi sentään laskea mäennousukyvyn ja nopeuden sillä välityksellä. Moottorin momentin ilmoittamisesta ei saa muuta selvyyttä kuin moottorin akselin momentin.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Sekoitat nyt alipainemuovauksen ja puhallusmuovauksen.
Näköjään. Oon pitänyt puhallus- ja alipainemuovausta samana asiana
EIpä tuo nyt niin suuri erhe ollut. Molemmissa puhalletaan ilmanpaine-erolla pehmeän kuuma muovilevy muottia vasten. Puhallusmuovauksessa se levy vain tehdään samassa koneessa, alipainemuovauksessa se käydään ostamassa kaupasta ja lämmitetään pehmeäksi. Olkaamme kuitenkin iloisia, ettei mennyt tämäkään päivä hukkaan, kun tuokin asia selvisi, eikä enää mene nuo menetelmät sekaisin, ellei nyt pahasti muisti ala reistailla.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Tuollainen moottorin akselilta mitattu momenttihan on ihan pöljä tapa laitteessa, jossa moottorilta vetävälle akselille on oma vaihteensa. Autoissakin olen tätä tapaa monesti ihmetellyt.
Polttomoottorista ilmoitetaan perinteisesti teho- ja vääntöhuiput kierroslukuineen. Tästä voi päätellä moottorin luonnetta aika pitkälle. Nykyiset sähköiset moottorinohjaukset tosin sotkevat tilannetta, koska usein niillä kuristetaan moottoria vääntöhuipun ympäristössä.
Moottorin maksimivääntömomentti on sinänsä irrelevantti tieto kaikille muille paitsi vaihdelaatikon mitoittajille. Vetopyörillä se on kuitenkin jotain muuta kuin kampiakselilla.
Härski kirjoitti:
Eikökän se liene avustinmoottorin maksimimomentti. Aika hyvä vääntö tuo, sillä muistelen shimano stepsin vaihtoehdoiksi 50 ja 80Nm.
Muoks.. Ihan kaikki ei ole kyllä linjassa noissa ilmoitetuissa arvoissa, sillä 120nm 90rpm antaa jo hyvän matkaa toista kilowatsia.
TQ:n maksimivääntömomentti ei ole käytössä noin korkeilla kierroksilla. 920 wattisenakin momentti pienenee 75 rpm:n ylittyessä. 250 wattisessa sen täytynee pienentyä jo 20 rpm alkaen.
edit Tuossa laitteessa näyttää moottori asennetun vielä väliakselille, joten ensiövälitys on polkimien ja keskiömoottorin välissä.
Tuollainen moottorin akselilta mitattu momenttihan on ihan pöljä tapa laitteessa, jossa moottorilta vetävälle akselille on oma vaihteensa. Autoissakin olen tätä tapaa monesti ihmetellyt.
Polttomoottorista ilmoitetaan perinteisesti teho- ja vääntöhuiput kierroslukuineen. Tästä voi päätellä moottorin luonnetta aika pitkälle. Nykyiset sähköiset moottorinohjaukset tosin sotkevat tilannetta, koska usein niillä kuristetaan moottoria vääntöhuipun ympäristössä.
Moottorin maksimivääntömomentti on sinänsä irrelevantti tieto kaikille muille paitsi vaihdelaatikon mitoittajille. Vetopyörillä se on kuitenkin jotain muuta kuin kampiakselilla.
Härski kirjoitti:
Eikökän se liene avustinmoottorin maksimimomentti. Aika hyvä vääntö tuo, sillä muistelen shimano stepsin vaihtoehdoiksi 50 ja 80Nm.
Muoks.. Ihan kaikki ei ole kyllä linjassa noissa ilmoitetuissa arvoissa, sillä 120nm 90rpm antaa jo hyvän matkaa toista kilowatsia.
TQ:n maksimivääntömomentti ei ole käytössä noin korkeilla kierroksilla. 920 wattisenakin momentti pienenee 75 rpm:n ylittyessä. 250 wattisessa sen täytynee pienentyä jo 20 rpm alkaen.
edit Tuossa laitteessa näyttää moottori asennetun vielä väliakselille, joten ensiövälitys on polkimien ja keskiömoottorin välissä.
250w voi olla mitä vaan 250w - 750w väliltä näissä kaupallisissa tekeleissä. Mulla on esim 1000w / 160nm luokiteltu moottori joka kuitenkin imee akulta noin 1750w.
Tuollainen moottorin akselilta mitattu momenttihan on ihan pöljä tapa laitteessa, jossa moottorilta vetävälle akselille on oma vaihteensa. Autoissakin olen tätä tapaa monesti ihmetellyt.
Polttomoottorista ilmoitetaan perinteisesti teho- ja vääntöhuiput kierroslukuineen. Tästä voi päätellä moottorin luonnetta aika pitkälle. Nykyiset sähköiset moottorinohjaukset tosin sotkevat tilannetta, koska usein niillä kuristetaan moottoria vääntöhuipun ympäristössä.
Moottorin maksimivääntömomentti on sinänsä irrelevantti tieto kaikille muille paitsi vaihdelaatikon mitoittajille. Vetopyörillä se on kuitenkin jotain muuta kuin kampiakselilla.
Härski kirjoitti:
Eikökän se liene avustinmoottorin maksimimomentti. Aika hyvä vääntö tuo, sillä muistelen shimano stepsin vaihtoehdoiksi 50 ja 80Nm.
Muoks.. Ihan kaikki ei ole kyllä linjassa noissa ilmoitetuissa arvoissa, sillä 120nm 90rpm antaa jo hyvän matkaa toista kilowatsia.
TQ:n maksimivääntömomentti ei ole käytössä noin korkeilla kierroksilla. 920 wattisenakin momentti pienenee 75 rpm:n ylittyessä. 250 wattisessa sen täytynee pienentyä jo 20 rpm alkaen.
edit Tuossa laitteessa näyttää moottori asennetun vielä väliakselille, joten ensiövälitys on polkimien ja keskiömoottorin välissä.
250w voi olla mitä vaan 250w - 750w väliltä näissä kaupallisissa tekeleissä. Mulla on esim 1000w / 160nm luokiteltu moottori joka kuitenkin imee akulta noin 1750w.
Arvaisin, että tuo 1750 W on lyhyillä jaksoilla, joilla kiihdytät hitaasta vauhdista matkanopeuteen, eli jolloin hyötysuhde on heikoimmillaan.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Tuollainen moottorin akselilta mitattu momenttihan on ihan pöljä tapa laitteessa, jossa moottorilta vetävälle akselille on oma vaihteensa. Autoissakin olen tätä tapaa monesti ihmetellyt.
Polttomoottorista ilmoitetaan perinteisesti teho- ja vääntöhuiput kierroslukuineen. Tästä voi päätellä moottorin luonnetta aika pitkälle. Nykyiset sähköiset moottorinohjaukset tosin sotkevat tilannetta, koska usein niillä kuristetaan moottoria vääntöhuipun ympäristössä.
Moottorin maksimivääntömomentti on sinänsä irrelevantti tieto kaikille muille paitsi vaihdelaatikon mitoittajille. Vetopyörillä se on kuitenkin jotain muuta kuin kampiakselilla.
Härski kirjoitti:
Eikökän se liene avustinmoottorin maksimimomentti. Aika hyvä vääntö tuo, sillä muistelen shimano stepsin vaihtoehdoiksi 50 ja 80Nm.
Muoks.. Ihan kaikki ei ole kyllä linjassa noissa ilmoitetuissa arvoissa, sillä 120nm 90rpm antaa jo hyvän matkaa toista kilowatsia.
TQ:n maksimivääntömomentti ei ole käytössä noin korkeilla kierroksilla. 920 wattisenakin momentti pienenee 75 rpm:n ylittyessä. 250 wattisessa sen täytynee pienentyä jo 20 rpm alkaen.
edit Tuossa laitteessa näyttää moottori asennetun vielä väliakselille, joten ensiövälitys on polkimien ja keskiömoottorin välissä.
250w voi olla mitä vaan 250w - 750w väliltä näissä kaupallisissa tekeleissä. Mulla on esim 1000w / 160nm luokiteltu moottori joka kuitenkin imee akulta noin 1750w.
Arvaisin, että tuo 1750 W on lyhyillä jaksoilla, joilla kiihdytät hitaasta vauhdista matkanopeuteen, eli jolloin hyötysuhde on heikoimmillaan.
Tää on silleen tyhmästi arvioitu et max jännite 58,7 * max jatkuva virta 30a.
Voin kattoo bmsltä mitä se hetkittäinen piikki on.
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut) CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org