Onkohan niin että, fujinin tavattoman kauniisti tehty takajousitus on liian mutkikas vai olisiko laatu kelvotonta. Eilen Hepon retkellä lohjalla kun pikku töyssyn jälkeen takaa jostain kuului luja napsahdus nousin pyörstä ja tarkastin takapyörän pinnat josniistä olis joku katkennu mutta eipä olut huoli pos ja uimaan ynnä kaffelle ku pyöräki toimi kunnolla.Tänään sitten pikku lenkin jälkeen pyörää talliin nostaessa jousi antoi oudosti periksi, kaivoin pumpun tarkastaakseni iskarin paineet ,no ei pumppua tarvittu sillä toinen jousituksen linkuista oli katkennut ajossa sitä mitenkään huomannut notettassa pyörää kyllä. Nyt sitten hollantiin kirjelmöimään takuista.
Voi sanoa että näin kesken parhaan ajokauden ottaa aikalailla kupoliin
PS olkahan varuillanne ja katsokaa joskus perseenne alle.
Fujinin jousitus
Fujinin jousitus
Risto
reippaasti rekkulilla
Mikä oli hajonnut, ei ymmärtänyt tuosta linkku sanasta. Osastahan Fujineista puuttu takahaarukan putken sisältä vastakappale jousitus palikkkaat varten, olivat laittaneet pelkät prikat. Ainakin pari takahaarukkaa meni vaihtoon täältä Suomesta.
Kaveri sai uuden Spiritin rungon HPV:ltä kun ne ulokkeet mihin takaiskari tulee kiinni alkoivat repeilemään saumoista, nyt on ajanu vuoden uudella rungolla ja sama olgelma tulossa. Kyl se ajaa rankasti metsä polkuja, pyöräteitä, kallioita jne, mutta kyllä siitä pyörästä pitäis jotain muuta laueta ku runko ensimmäisenä.
Hurricane useimmiten alla (pian toivottavasti Flevo).
fujinin jousitus
fujinissa jousitus on tehty linkkujen eli vipuvarsien välityksellä ei siis suoraan niinkuin muissa nojakeissa ratkaisu on paitsi tyylikäs niin myös melko tavanomainen maastopystäreissä. minun pyöräni ja mun kaverin pyöristä puuttui takasvingin sisältä ne palikat ja se asia hoidettiin tyylikkäästi valmistajan ja Keijon toimesta eikä mulla ole mitään syytä olettaa eteikö tämäkin asia hyvin hoituisi. Olen sen itse linkun pois ottanut ja aijon asentaakin uudet itse.
Risto
reippaasti rekkulilla
-
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 771
- Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36
-
- Sisällöntuottajakokelas
- Viestit: 261
- Liittynyt: 02 Marras 2007, 16:02
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Mahtaako noista takajoisutuksen systeemeistä löytyä kuvia tai huolto-ohjeita tai jotain... ei tässä mitään vakoilua mutta jos sommittelis taakse jousitusta, niin valmis malli vois olla kiva lähtökohta. Paljonko noissa on joustoa? Ajatuksena on, että selviäis pelkällä takajousituksella, onkohan turha kuvitelma? Tyyppinä matala tadpole tai lowracer..
Vauhti! Se SE on, mitä näillä vehkeillä ajetaan takaa! Mukava penkki tulee sitten boonuksena
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2058
- Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
- Paikkakunta: Hamina
- Viesti:
visiopetteri kirjoitti:Mahtaako noista takajoisutuksen systeemeistä löytyä kuvia tai huolto-ohjeita tai jotain... ei tässä mitään vakoilua
mutta jos sommittelis taakse jousitusta, niin valmis malli vois olla kiva lähtökohta. Paljonko noissa on joustoa? Ajatuksena on, että selviäis pelkällä takajousituksella, onkohan turha kuvitelma? Tyyppinä matala tadpole tai lowracer..
Kuviahan löytyy pilvin pimein netistä, katsoppa vaikka Optiman, Challengen tai Nazcan sivuja. Iskari ei tarvitse olla mikään huippuhyvä, nestevaimennettu kierrejousi on riittävä. Vaimenninkumi joustoelementtinä on jo huomattava parannus jäykkäperäiseen. Oleellista on että haarukan nivelpiste on lähellä ketjulinjaa niin ei pompota. Nivel on ehkä hankalin osa valmistaa koska siinä on oltava laakerointi. Mielestäni takajousitus on tärkeämpi nojakissa, en ole kaivannut etujousitusta. Riippuu se tietty vähän tiestöstä missä ajelet.
- Pastori
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7060
- Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Tanskalaisten ohjeessa on jousituksen tekoon asiaa.
http://www.hpvklub.dk/index.php/Selvbyg/Selvbyg
Tom Porterin ohjeista löytyy tämmöinen. Muutenkin mielestäni mukiinmenevää mastkua.
-
- Sisällöntuottajakokelas
- Viestit: 261
- Liittynyt: 02 Marras 2007, 16:02
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Varmaan taakse tulee joku ilma-iskari, eli jousena toimii ilma. Tuollanen ihan vaan siksi, että säädettävyyttä pitäisi löytyä sen verran, että tuon saa pelaamaan. Jousitus vaatii tietty vähän tai vähän enemmän miettimistä, mutta ei voi olla paha rasti noitten nivelöintien arpominen. Ajattelin, että vois tehdä single pivot systeemin, eli ei mitään linkku hässäköitä. Ilmanjousen luontainen progressiivisuus helpottaa muutenkin, kun ei tarvi linkkuja sen progressiivisuuden saavuttamiseen. Haarukan laakerointiin vois olla kova sana 20mm etuakseli + kunnon laakerit, niin saa riittävän tukevan vakio-osilla.
Joustomatka alustavasti katselluilla osilla menee noin 50-100mm korville ja ongelmitta joustoa saisi sen 150mm, vaan ei taida tarvia ihan niin paljoa
Ei viitsi ostaa 40grammaa keveämpää lyhyttä iskaria, jos maastopyörissä yleisesti käytetyt iskarit on selkeästi halvempia + niiden saatavuus on paljon parempi (= syy miksi joustoa on noin paljon).
Vauhti! Se SE on, mitä näillä vehkeillä ajetaan takaa! Mukava penkki tulee sitten boonuksena
- tavasti
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2761
- Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
- Paikkakunta: Kangasala
- Viesti:
visiopetteri kirjoitti:Varmaan taakse tulee joku ilma-iskari, eli jousena toimii ilma. Tuollanen ihan vaan siksi, että säädettävyyttä pitäisi löytyä sen verran, että tuon saa pelaamaan.
Jousitus on kai sellainen jossa helposti omilla ratkaisuilla saa aikaan kelvottoman systeemin. Valmiista kopioimalla ehkä kuitenkin onnistuu paremmin/helpommalla. Tässä esim Nazca Paseo, toimii:
Itse ainakin tekisin jonkun tuollaisen, ja siihen fillarikaupasta jousi+vaimennin. Esim bike-components.de:ssä alkaen 100E.
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Jarcco kirjoitti:Mielestäni takajousitus on tärkeämpi nojakissa, en ole kaivannut etujousitusta. Riippuu se tietty vähän tiestöstä missä ajelet.
Ja pyörätyypistä. Isopyöräinen LWB ei tarvi etujousitusta, kun eturenkaan kohtaamia monttuja ei juuri edes huomaa. SWB:ssä taas kaipaisin sekä eteen että taakse joustoa.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...