Spectri (SpecBike tadpole trike) ja Arcus II-kangaskate

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.

Tämä on mielenkiintoinen hanke...

ei

1
3%

kyllä

22
69%

ehkä

6
19%

en halua vastata

3
9%
 
Ääniä yhteensä: 32

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Kolmelle pyörälle - SpecBike tadpole - DIY kangaskate

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

janx kirjoitti:

Tarkoitus on siis siirtää penkkiä vielä eteenpäin 40mm kuvan mukaisesta kohdasta, jolloin kammet vaan nousevat entistä ylemmäksi, koska kuten edellä sanoin, niin penkki halutaan mahdollisimman makaavaan asentoon.

Et todellakaan halua katettuun pyörään mahdoliisimman makaavaa asentoa. Penkki mahdollisimman taakse ja nojakulma noin 45˚, niin silloin on mahdollista jollain lailla nähdä eteensä. Huomioi kuvassa myös polven korkeus, kun kampi on taka-asennossa.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4618
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Kolmelle pyörälle - SpecBike tadpole - DIY kangaskate

Viesti Kirjoittaja janx »

jooseha kirjoitti:
janx kirjoitti:

Vaikuttaa aika todennäköiseltä, että suunnittelemani keskiömoottorin kammet eivät missään järkevässä katteessa mahdu pyörimään.

Hyvin mahtuvat pyörimään. Jos keskiön korkeus on kiinnitetty ja koppa ei ole läpinäkyvä, mahdollisimman makaava penkki on luonnollisesti niin pystyssä että kuski näkee eteensä :wink: Pyörän suunnittelu on erilaisten kompromissien hakemista. Yhden asian liika korostaminen johtaa surkeaan kokonaisuuteen. Suunniteltua talvikäyttöä ajatellen tuo penkin eteen työntäminen huonontaa ominaisuuksia. Se siirtää painopistettä eteenpäin, joka taas vähentää vetopitoa.

Se jää nähtäväksi. Oletan, että kokonaismassaksi tulee kuskin kanssa jotain 150 kiloa. Jos laitan tuon napamoottorin taakse, pelkkä moottori painaa 7 kiloa. Akun paikasta ei vielä vielä niin selvää visiota, mutta sekin on iso. Tuskin tarakalle kuitenkaan tulee.

jooseha kirjoitti:
janx kirjoitti:

Mä en osaa käyttää sorvia.

No, jos sorvi on käytettävissä, niin nyt on hyvä tilaisuus opetella. Ei sitä kukaan syntyessään osaa käyttää :wink:

Mulla on (töissäkin) semmonen periaate, että ei kosketa laitteisiin ilman perehdytystä, jos niitä ei osaa käyttää. Ei oo kukaan ollut innokas perehdyttämään vielä. Sorvilla saa jo vahinkoa osaamaton aikaan - laitteelle ja itselleen, joten ei ehdi tähän puslien tekoon.

Vilijami kirjoitti:

Et todellakaan halua katettuun pyörään mahdoliisimman makaavaa asentoa. Penkki mahdollisimman taakse ja nojakulma noin 45˚, niin silloin on mahdollista jollain lailla nähdä eteensä. Huomioi kuvassa myös polven korkeus, kun kampi on taka-asennossa.

Eipä tuossa taida olla mahdollista kuin joku 40 asteen nojakulma. Mahen kokemuksiin tuo perustuu, että kannattaisi yrittää saada penkin kulmaa loivemmaksi puutumisen takia. No pitää koittaa saada laite pian pyörilleen, niin sitten sen näkee käytännössä. On siis mahdollista, että en (oikeasti) halua katettua pyörää. Kokemustahan on vain vähän 75km.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4618
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Kolmelle pyörälle - SpecBike tadpole - DIY kangaskate

Viesti Kirjoittaja janx »

Vihdoin saatiin Laakerin kanssa tehtyä kaupat penkistä. Kiitos. 8) Saa nähdä kerkiänkö tällä viikolla vielä iskaripajalle, mutta yritetään.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4618
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Kolmelle pyörälle - SpecBike tadpole - DIY kangaskate

Viesti Kirjoittaja janx »

Trike jäi Fillariosa.fi puotiin sisään. Jospa ensi viikolla olisi iskarit kiinni pyörässä. Hieman näytti Eppukin raapivan päätään osia pyöritellessä. Koneistushommia. Oispa nuo itse jäänyt tekemättä tai palanut taas kuukausia lisää aikaa. :roll:

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4618
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Kolmelle pyörälle - SpecBike tadpole - DIY kangaskate

Viesti Kirjoittaja janx »

Nopeasti teki Eppu homman kuntoon. Hinnasta ei vielä tietoa. Ma tuli tekstari, että voisi hakea. Ei taida vaan joutaa tällä viikolla. Hö.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4618
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Kolmelle pyörälle - SpecBike tadpole - DIY kangaskate

Viesti Kirjoittaja janx »

Nyt on iskarit kiinni kapineessa. 160e + 140km autolla ajoa. Laitan kuvia kun joudan. 60e oli tunnin työn osuus. Loput osiin. Liukulaakerit tuli nyt molempiin päihin kolmea iskaria. Mitkään iskarin mukana tulleet osat eivät käyneet tähän setuppiin. Varotteli vielä lähtiessä, että ei kannata sotkea puslia keskenään, koska ovat kuulemma vain ko. iskarin päähän sopivia. Tää lienee halpisiskareiden toleranssiongelma. :roll:

Vielä taidetaan olla alle touhutonnin (ehkä) tämän projektin kanssa. Kaikki (paitsi ne joiden ei vielä tiedä puuttuvan) osat pitäisi nyt olla hankittuna/tehtynä. Rungon vahvistukset on tekemättä. Ostin olkatappeihin mustaa Hammer -maalia. Kaipa tuo kelpaa.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4618
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Kolmelle pyörälle - SpecBike tadpole - DIY kangaskate

Viesti Kirjoittaja janx »

Akselin olkatapin sisäpuolisen kiinnityksen osalta sain vinkin, että akseliin voisi ajaa uran ja siihen laittaa sokan. Lienee ihan toimiva. Tosin ei kovin nopea irrottaa.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Kolmelle pyörälle - SpecBike tadpole - DIY kangaskate

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

janx kirjoitti:

Akselin olkatapin sisäpuolisen kiinnityksen osalta sain vinkin, että akseliin voisi ajaa uran ja siihen laittaa sokan. Lienee ihan toimiva. Tosin ei kovin nopea irrottaa.

Mutta miksi? Tahatonta irtoamistako estämään vai mitä? Ura vai reikä?

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4618
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Kolmelle pyörälle - SpecBike tadpole - DIY kangaskate

Viesti Kirjoittaja janx »

Vilijami kirjoitti:
janx kirjoitti:

Akselin olkatapin sisäpuolisen kiinnityksen osalta sain vinkin, että akseliin voisi ajaa uran ja siihen laittaa sokan. Lienee ihan toimiva. Tosin ei kovin nopea irrottaa.

Mutta miksi? Tahatonta irtoamistako estämään vai mitä? Ura vai reikä?

Muistaakseni sinäkin suosittelit, että toisi akselin olkatapista kokonaan läpi... turvallisuussyistä kenties? Ei se huonolta kuulosta, jos mennään alamäkiin kovia nopeuksia. :) Mutterille tuo paikka on varsin ahdas. Ura- tai reikäsokka. Kumpi vaan paremmin mahtuu.
Tässä keskustelua aiheesta: http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... 95#p133407

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kolmelle pyörälle - SpecBike tadpole - DIY kangaskate

Viesti Kirjoittaja jori »

janx kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:
janx kirjoitti:

Akselin olkatapin sisäpuolisen kiinnityksen osalta sain vinkin, että akseliin voisi ajaa uran ja siihen laittaa sokan. Lienee ihan toimiva. Tosin ei kovin nopea irrottaa.

Mutta miksi? Tahatonta irtoamistako estämään vai mitä? Ura vai reikä?

Muistaakseni sinäkin suosittelit, että toisi akselin olkatapista kokonaan läpi... turvallisuussyistä kenties? Ei se huonolta kuulosta, jos mennään alamäkiin kovia nopeuksia. :) Mutterille tuo paikka on varsin ahdas. Ura- tai reikäsokka. Kumpi vaan paremmin mahtuu.
Tässä keskustelua aiheesta: http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... 95#p133407

Taitaa tulla sokka / segeri-rakenteesta joko väljä, tai niin tiukka, ettei ole helposti purettavissa. Helposti noista pidemmistä akseleista ja niiden lieriösovitteista tulee soviteongelmia.

Tuon kartiokiinnityksen ideahan on ollut tehdä lonksumaton kiinnitys, joka on helposti purettavissa. Itse olisin jakanut kartion kahdeksi osaksi. Ulkoreunaan kaistale kontaktikartiota ja keskelle sitten välyksellinen osa niin, että kiinnittyminen olisi selvästi ulkoreunan kapean kartiopinnan varassa ja keskiosa vain kiristystä varten. Onhan tuo nytkin kartion osalta toimiva, mutta iso kartiopinta on herkkä muotovirheille ja epäpuhtauksille välissä.

Napakartiot.png
Napakartiot.png (7.54 KiB) Katsottu 2569 kertaa

Voisi tuo muoto olla myös kartio-laippa-rakenne, jossa kartio ohjaisi navan akselin pään keskelle ja varsinainen kiristys tapahtuisi kartion kyljessä olevaa tasolaippaa vasten. Tämä rakenne vähentäisi olka-akselin vaatimuksia, kun säteiskuormitus kiristyksen takia pienenisi lähes olemattomiin.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4618
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Kolmelle pyörälle - SpecBike tadpole - DIY kangaskate

Viesti Kirjoittaja janx »

Ehkäpä. Tosin tuleva M14x1 kierre on jo huomattavasti varmempi kuin alkuperäinen 1,5mm kierteellä oleva, joka ilman kierrelukitetta aukeaa tärinästä. Saattaisin ehkä luottaa jo tuohon pelkkään mutteriin, mutta vara ei venettä kaada. Kartioon en tohdi enää koskea, että saisi tämän joskus ajoonkin. :lol:

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Kolmelle pyörälle - SpecBike tadpole - DIY kangaskate

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

janx kirjoitti:

Ehkäpä. Tosin tuleva M14x1 kierre on jo huomattavasti varmempi kuin alkuperäinen 1,5mm kierteellä oleva, joka ilman kierrelukitetta aukeaa tärinästä. Saattaisin ehkä luottaa jo tuohon pelkkään mutteriin, mutta vara ei venettä kaada. Kartioon en tohdi enää koskea, että saisi tämän joskus ajoonkin. :lol:

Kierrelukitteita saa nykyään tosi hyviä. En itse ryhtyisi näkemään vaivaa sokkavarmistuksen kanssa.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kolmelle pyörälle - SpecBike tadpole - DIY kangaskate

Viesti Kirjoittaja tm »

Onko akselin päässä tilaa toiselle mutterille? Tuplamutterit on yksi varmistustapa.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4618
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Kolmelle pyörälle - SpecBike tadpole - DIY kangaskate

Viesti Kirjoittaja janx »

tm kirjoitti:

Onko akselin päässä tilaa toiselle mutterille? Tuplamutterit on yksi varmistustapa.

Olkatapin ulkopuolella? Jo vain. Akselin päähän saisi vaikka rooman ajoilta tutut silpomistähdet tulevia kisoja ajatellen. Vitsi vitsinä. :wink: :lol:
Joutunee varmaan pätkimäänkin hieman akselia. Ahdasta on siis vain olkatapin sisäpuolella, mutta ideana on nyt saada akselille tukea myös tuolle sisäpuolelle. Enkä nimenomaan haluaisi laittaa kierrelukitetta, kun se vaikeuttaa kiekkojen irrottamista ihan merkittävästi.

Kuva

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kolmelle pyörälle - SpecBike tadpole - DIY kangaskate

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

janx kirjoitti:
tm kirjoitti:

Onko akselin päässä tilaa toiselle mutterille? Tuplamutterit on yksi varmistustapa.

Olkatapin ulkopuolella? Jo vain. Akselin päähän saisi vaikka rooman ajoilta tutut silpomistähdet tulevia kisoja ajatellen. Vitsi vitsinä. :wink: :lol:
Joutunee varmaan pätkimäänkin hieman akselia. Ahdasta on siis vain olkatapin sisäpuolella, mutta ideana on nyt saada akselille tukea myös tuolle sisäpuolelle. Enkä nimenomaan haluaisi laittaa kierrelukitetta, kun se vaikeuttaa kiekkojen irrottamista ihan merkittävästi.

Kuva

Kierelukitetta on eri pitoasteisia . Kovimpia laatuja ei saa pois kuin lämmittämällä . Mutteri terva on yksi hyvä vaihtoehto tähän hommaan .
https://m.motonet.fi/fi/tuote/607070/Mo ... rva-400-ml

Vastaa Viestiin