mhelander kirjoitti:Pitkästä aikaa sain jotakin rikottua:

Tuo haarukasta lähevän linkuston laakerin silmä repesi yläpuolelta kun ryskäsin kivikossa menemään. Matkaa kotiin oli keskeltä metsää jotain 10+ kilsaa joten yllättäen pääsin ajamalla kotiin, ilmeisesti linkkiputki jäi jumiin iskarin pohjan ja haarukan vaakatuen väliin.
Sama paikka petti kerran aikaisemminkin kun tällä evo-mallilla oli jokunen kuukausi ajettu. Korjasin tämän silloin niin että hitsasin sisäkkäin menevistä CrMo-putkista uuden silmän ja sisään alumiiniputken pätkää sovittimena käyttäen rullaluistimen laakeri.
Ilmeisesti nyt paljon jämäkämmän alumiinisen linkuston ja vähän muutetun geometrian takia tuohon tuli lisää rasitusta ja molemmat putket repesivät yläreunastaan poikki.
Ja historia toistaa itseään:

Tämä tapahtui eilisellä 93 km:n maastolenkillä, viimeiset 20 kilsaa piti ajaa tosi sievästi ja takaiskari lukittuna jottei tule lisää vahinkoa. Tällä kertaa napsahti laakerin silmä alapuolelta, mutta onneksi fixu toteutus (=tuuri uuden geometrian teossa) lukitsi tuon vetotangon iskarin pohjan ja haarukan poikkituen väliin joten perä jäykkänä pääsi ontumalla kotiin.
Laiska ei ollut korjannut tuota sitten edellisen tapahtuman, ja olihan siinä klappiakin jo useampi milli eli laakerin silmä oli soikea. Ei helpota kestävyyden suhteen...
Eilen sitten ennen pimeän tuloa purin tuon vetotankovirityksen laakereineen pois, otin siitä mitat ja tein uuden. Siinä laakerin silmänä toimii 3mm paksusta CrMo-levystä päällekäin laitetut kaksi lattaa joissa 22mm:n reikä. Vanha laakeri keskellä työstin 5mm:n vahvuisen kehän laakerin ympärille ja pisaran muotoon josta kärki vetoputkeen tehtyyn hahloon ja hitsasin sivusaumasta latat yhteen.
Vetoputki ja poikkiputki linkuston pulttia varten nekin uusia tällä kertaa, maalaamaan en ehtinyt kun oli kello jo yksi aamulla kun tuli valmista, ehkä tänään... ja samalla vaihdan uuden stefoilla olevan laakerin tuohonkin, sellaiset on nyt noissa alumiinipaloissa ja eivät vaadi puhdistusta saati voitelua kuten rullaluistimen laakerit.
Nyt ei ole klappia, ja todennäköisesti tämä osa ei enää porsi. Nyt kun iskarit on kunnolliset tulee päästeltyä aika reippaasti raaemmassakin maastossa ja ihan yrittämättä paukkuu ennätykset merkatuilla reiteillä.